Summary
From 1983 to 1994, 293 patients with testicular germ cell tumors were treated at the Department of Urology, Bonn University, Germany. 252 patients (86 %) were available for follow-up studies. 17/252 (6.8 %) of patients died of disease, 41/252 (16 %) had a tumor recurrence after complete remission. 20/41 (49 %) patients with recurrence, who mainly had been referred for further treatment, had been treated inadequately. Inadequate treatment consisted of surgical failures after orchiectomy, incomplete retroperitoneal lymph node dissection after chemotherapy, delay of treatment, and inadequate chemotherapy. 80 % of recurrences were found within the first two years after treatment, late relapses were found in 3.6 %. Early recurrences were mainly pulmonary, late recurrences mostly occured in the retroperitoneum or atypical. 20 % of all recurrences were local recurrences.
Zusammenfassung
Von 1983 bis 1994 wurden an der Urologischen Universitätsklinik Bonn 293 Patienten mit Hodentumoren operiert. 252 Patienten (86 %) standen für ein aktuelles Follow-up zur Verfügung. 17/252 (6,8 %) Patienten waren an ihrer Erkrankung verstorben. 41/252 (16 %) Patienten hatten ein Rezidiv nach kompletter Remission erlitten. 20/41 (49 %) Rezidivpatienten, die z. T. zur weiteren Behandlung zugewiesen worden waren, waren inadäquat therapiert worden. Die nicht standardgemäße Therapie bestand in operativen Fehlern bei der Ablatio testis, der inkompletten Residualtumorresektion, der Therapieverzögerung durch Ärzte und Patienten und Abweichungen von den Standards der Chemotherapie. 80 % der Rezidive traten in den ersten 2 Jahren nach Therapie auf, die Rate der Spätrezidive lag bei 3,6 %. Frührezidive traten vornehmlich in der Lunge auf, Spätrezidive zeigten sich zumeist im Retroperitoneum oder an atypischen Orten. Die Rate der Lokalrezidive lag insgesamt bei 20 %.
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Albers, P., Dommer, K. & Müller, S. Testicular tumors. Mortality and recurrence after inadequate therapy. Urologe 37, 625–628 (1998). https://doi.org/10.1007/s001200050225
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