Zusammenfassung
Das benigne Prostatasyndrom (BPS) ist die häufigste Erkrankung des unteren Harntraktes beim Mann. Die Prävalenz steigt kontinuierlich mit zunehmendem Lebensalter an und ein chronisch progredienter Verlauf ist zu erwarten. Um die Morbidität betroffener Patienten zu senken und die Lebensqualität zu verbessern, hat der Arbeitskreis Benignes Prostatasyndrom (BPS) der Deutschen Gesellschaft für Urologie e. V. (DGU) eine Neufassung der evidenzbasierten „S2e-Leitlinie Diagnostik und Therapie des BPS“ verfasst. Anhand eines aktuellen Patientenfalls werden hier die Inhalte der neuen S2e-Leitlinie von der Diagnostik bis zur Entscheidungsfindung einer passenden Therapiewahl anschaulich dargestellt. Im hier vorgestellten Fall zeigen sich die mögliche Komplexität und Schwierigkeit, die bei der Diagnose eines BPS auftreten können, die Notwendigkeit weiterführender Diagnostik und die Findung einer passenden Therapie, um auch vorliegende Patientenwünsche, wenn möglich, zu erfüllen.
Abstract
Benign prostatic hyperplasia (BPH) is the most common disease of the lower urinary tract in men. The prevalence increases continuously with increasing age and a chronic progressive course is to be expected. In order to reduce the morbidity of affected patients and to improve their quality of life, the expert panel Benign Prostatic Hyperplasia (BPH) of the German Society of Urology (DGU) has written a new version of the evidence-based “S2e guideline on the diagnosis and treatment of BPH”. Using a current patient case, the contents of the new S2e guideline are illustrated, from diagnosis to the decision-making process for a suitable treatment choice. The case presented here shows the possible complexity and difficulty that can arise in the diagnosis of BPH, the need for further diagnostic steps and the finding of a suitable therapy in order to fulfill the patient’s wishes, if possible.
Literatur
Ajayi I, Aremu A, Olajide A et al (2013) Correlation of transrectal and transabodominal ultrasound measurement of transition zone volume with post-operative enucleated adenoma volume in benign prostatic hypertrophy. Pan Afr Med J 16:149
Badía X, García-Losa M, Dal-Ré R (1997) Ten-language translation and harmonization of the International Prostate Symptom Score: developing a methodology for multinational clinical trials. Eur Urol 31:129–140
D’Silva KA, Dahm P, Wong CL (2014) Does this man with lower urinary tract symptoms have bladder outlet obstruction?: The Rational Clinical Examination: a systematic review. JAMA 312:535–542
Dotzauer R, La Torre A, Thomas A et al (2021) Robot-assisted simple prostatectomy versus open simple prostatectomy: a single-center comparison. World J Urol 39:149–156
Höfner K, Burkart M, Jacob G et al (2007) Safety and efficacy of tolterodine extended release in men with overactive bladder symptoms and presumed non-obstructive benign prostatic hyperplasia. World J Urol 25:627–633
Huang SW, Tsai CY, Tseng CS et al (2019) Comparative efficacy and safety of new surgical treatments for benign prostatic hyperplasia: systematic review and network meta-analysis. BMJ 367:l5919
Madeira CR, Tonin FS, Fachi MM et al (2021) Efficacy and safety of oral phosphodiesterase 5 inhibitors for erectile dysfunction: a network meta-analysis and multicriteria decision analysis. World J Urol 39:953–962
Malde S, Nambiar AK, Umbach R et al (2017) Systematic Review of the Performance of Noninvasive Tests in Diagnosing Bladder Outlet Obstruction in Men with Lower Urinary Tract Symptoms. Eur Urol 71:391–402
Milani S, Djavan B (2005) Lower urinary tract symptoms suggestive of benign prostatic hyperplasia: latest update on alpha-adrenoceptor antagonists. BJU Int 95(Suppl 4):29–36
Oelke MH, Klaus, Jonas U, Laval K‑U, Tunn U (2007) Terminologie und Diagnostik des benignen Prostatasyndroms. Dtsch Ärztebl 104:A 2261–C-1934
Poulakis V, Dahm P, Witzsch U et al (2004) Transurethral electrovaporization vs transurethral resection for symptomatic prostatic obstruction: a meta-analysis. BJU Int 94:89–95
Sorokin I, Sundaram V, Singla N et al (2017) Robot-Assisted Versus Open Simple Prostatectomy for Benign Prostatic Hyperplasia in Large Glands: A Propensity Score-Matched Comparison of Perioperative and Short-Term Outcomes. J Endourol 31:1164–1169
Steele GS, Sullivan MP, Sleep DJ et al (2000) Combination of symptom score, flow rate and prostate volume for predicting bladder outflow obstruction in men with lower urinary tract symptoms. J Urol 164:344–348
Varkarakis J, Bartsch G, Horninger W (2004) Long-term morbidity and mortality of transurethral prostatectomy: a 10-year follow-up. Prostate 58:248–251
Wang L, Yu QY, Liu Y et al (2016) Efficacy and Safety of Laser Surgery and Transurethral Resection of the Prostate for Treating Benign Prostate Hyperplasia: a Network Meta-analysis. Asian Pac J Cancer Prev 17:4281–4288
Wang XH, Wang X, Shi MJ et al (2015) Systematic review and meta-analysis on phosphodiesterase 5 inhibitors and α‑adrenoceptor antagonists used alone or combined for treatment of LUTS due to BPH. Asian J Androl 17:1022–1032
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
T. Bschleipfer gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Hinweis des Verlags
Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bschleipfer, T. Fallbasierte Vorstellung der S2e-Leitlinie Diagnostik und Therapie des benignen Prostatasyndroms (BPS). Urologie (2024). https://doi.org/10.1007/s00120-024-02327-1
Accepted:
Published:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-024-02327-1