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Komplementäre Medizin in der Uroonkologie

Complementary medicine in uro-oncology

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Zusammenfassung

Die modernen Konzepte wie „patient empowerment“ stehen dafür, dass wir unter wissenschaftlichen Aspekten geeignete begleitende Therapieverfahren auswählen und in die Hand des Patienten geben und so seine Eigenverantwortung fordern und fördern. Es ist wichtig die Begriffe komplementäre und/oder alternative Medizin zu trennen. Betrachtet man die Motivation der Patienten zum Einsatz von komplementären und/oder alternativen Verfahren, so teilt sich dies einmal in den Wunsch direkt etwas gegen den Tumor zu tun und auf der anderen Seite körpereigene Kräfte zu stärken, das Immunsystem zu unterstützen und konkret Nebenwirkungen zu vermindern. Die Crux der modernen Onkologie ist, dass viele Fachärzte nicht mehr genug Zeit für ausführliche Aufklärungsgespräche und wiederholte gute Arzt-Patienten-Gespräche haben. Der Stellenwert der komplementären Medizin neben Ernährung und Bewegung liegt vor allen Dingen im gezielten Einsatz als begleitende supportive Therapie. Komplementäre Medizin bietet v. a. die Chance, dem Wunsch der Betroffenen nach einer aktiven Beteiligung an der Therapie zu entsprechen.

Abstract

Modern concepts such as patient empowerment stand for the selection of appropriate concomitant treatment procedures from a scientific point of view and for placing these in the hands of the patient, thereby demanding and encouraging personal responsibility. It is important to distinguish between the terms complementary and/or alternative medicine. If we look at the motivation of patients to use complementary and/or alternative procedures, this is divided into the desire to do something directly against the tumor and on the other hand to strengthen the body’s own resources, support the immune system, and reduce side effects in a concrete manner. The crux of modern oncology is that many specialists no longer have sufficient time for detailed patient information talks and multiple good physician–patient talks. The importance of complementary medicine in addition to nutrition and exercise lies above all in its targeted use as a concomitant supportive therapy. Complementary medicine primarily offers the chance to meet the desire of those affected to actively participate in their treatment.

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Literatur

  1. Huebner J et al (2014) User rate of complementary and alternative medicine (CAM) of patients visiting a counseling facility for CAM of a German Comprehensive Cancer Center. Anticancer Res 34:943–948

    PubMed  Google Scholar 

  2. Hvid T et al (2016) Effect of a 2-year home-based endurance training intervention on physiological function and PSA doubling time in prostate cancer patients. Cancer Causes Control 27(2):165–174

    Article  Google Scholar 

  3. Teleni L et al (2016) Exercise improves quality of life in androgen deprivation therapy-treated prostate cancer: systematic review of randomised controlled trials. Endocr Relat Cancer 23(2):101–112

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Andrejev HJN et al (1998) Why do patients with weight loss have a worse outcome when undergoing chemotherapy for gastroinststinal malignancies? Eur J Cancer 35(4):503–509

    Article  Google Scholar 

  5. Jung AY, Cai X, Thoene J, Obi N, Jaskulski S, Behrens S, Flesch-Janys D, Chang-Claude J (2019) Antioxidant supplementation and breast cancer prognosis inpostmenopausal women undergoing chemotherapy and radiationtherapy. Am J Clin Nutr 109:69–78

    Article  Google Scholar 

  6. Lippman SM, Klein EA, Goodman PJ, Lucia MS, Thompson IM, Ford LG et al (2009) Effect of selenium and vitamin E on risk of prostate cancer and other cancers: the Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT). JAMA 301(1):39–51

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Bleys J et al (2008) Serum selenium levels and all-cause, cancer, and cardiovascular mortality among adults. Arch Intern Med 168(4):404–410

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Freuding M, Keinki C, Micke O, Buentzel J, Huebner J (2019) Mistletoe in oncological treatment: a systematic review. Part 1: survival and safety. J Cancer Res Clin Oncol 145:695–707

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Freuding M, Keinki C, Micke O, Buentzel J, Huebner J (2019) Mistletoe in oncological treatment: a systematic review. Part 2: quality of life and toxicity of cancer treatment. J Cancer Res Clin Oncol 145(4):927–939

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Ryan JL et al (2009) Ginger for chemotherapy-related nausea in cancer patients: a URCC CCOP randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial of 644 cancer patients. J Clin Oncol 27(15_suppl):9511

    Google Scholar 

  11. Zick SM, Ruffin MT, Lee J, Normolle DP, Siden R, Alrawi S, Brenner DE (2009) Phase II trial of encapsulated ginger as a treatment for chemotherapy-induces nausea and vomiting. Support Care Cancer 17(5):563–572

    Article  Google Scholar 

  12. Mutluay YE et al (2016) Sage tea-thyme-peppermint hydrosol oral rinse reduces chemotherapy-induced oral mucositis: a randomized controlled pilot study. Complement Ther Med 27:58–64

    Article  Google Scholar 

  13. Barton DL et al (2010) Pilot study of Panax quinquefolius (American ginseng) to improve cancer-related fatigue: a randomized, double-blind, dose-finding evaluation: NCCTG trial N03CA. Support Care Cancer 18:179–187

    Article  Google Scholar 

  14. Murphy RA et al (2011) Nutritional intervention with fish oil provides a benefit over standard of care for weight and skeletal muscle mass in patients with nonsmall cell lung cancer receiving. Cancer 117:1775–1782

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Pantuck AJ, Leppert JT, Zomorodian N, Aronson W, Hong J, Barnard RJ, Seeram N, Liker H, Wang H, Elashoff R, Heber D, Aviram M, Ignarro L, Belldegrun A (2006) Phase II study of pomegranate juice for men with rising prostate-specific antigen following surgery or radiation for prostate cancer. Clin Cancer Res 12(13):4018–4026

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Paller CJ, Ye X, Wozniak PJ, Gillespie BK, Sieber PR, Greengold RH, Stockton BR, Hertzman BL, Efros MD, Roper RP, Liker HR, Carducci MA (2013) A randomized phase II study of pomegranate extract for men with rising PSA following initial therapy for localized prostate cancer. Prostate Cancer Prostatic Dis 16(1):50–55

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Pantuck AJ, Pettaway CA, Dreicer R, Corman J, Katz A, Ho A et al (2015) A randomized, double-blind, placebo-controlled study of the effects of pomegranate extract on rising PSA levels in men following primary therapy for prostate cancer. Prostate Cancer Prostatic Dis 18(3):242–248

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Lilienthal N (2014) Amygdalin – fehlende Wirksamkeit und schädliche Nebenwirkungen. Arzneim Blick 3(9):7–13

    Google Scholar 

  19. Bundesinstitut für Risikobewertung (2019) Zwei bittere Aprikosenkerne pro tag sind für Erwachsene das Limit – Kinder sollten darauf verzichten. Aktualisierte Stellungnahme Nr 009/2015 des BfR vom 7.4.2015

    Google Scholar 

  20. Erickson N, Boscheri A, Linke B, Huebner J (2017) Systematic review: isocaloric ketogenic dietary regimes for cancer patients. Med Oncol 34:72

    Article  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to J. Hübner.

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J. Hübner gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Hübner, J. Komplementäre Medizin in der Uroonkologie. Urologe 59, 695–699 (2020). https://doi.org/10.1007/s00120-020-01188-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-020-01188-8

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