Advertisement

Der Urologe

, Volume 57, Issue 6, pp 709–713 | Cite as

Lutetium-177-PSMA-Radioligandentherapie

Konsensus im Rahmen der GKV-finanzierten Versorgung zwischen den Hochschulkliniken in Aachen, Bonn, Düsseldorf, Essen und Köln und dem MDK Nordrhein
  • H. Ahmadzadehfar
  • P. Albers
  • A. Bockisch
  • M. Boegemann
  • C. Böhme
  • W. Burchert
  • M. Dietlein
  • A. Drzezga
  • U. Fabry
  • G. Feldmann
  • A. Heidenreich
  • A. Heinzel
  • K. Herrmann
  • A. Heyll
  • C. Höhling
  • C. Kreuzer
  • D. Laufer
  • R. Mengel
  • F. M. Mottaghy
  • H-W. Müller
  • S. C. Müller
  • E. Ost
  • K. Rahbar
  • W. Reifenhäuser
  • M. Schäfers
  • C. Schlenkhoff
  • M. Schmidt
  • I. Schmidt-Wolf
  • C. Wildenhain
  • B. Zimmer
  • M. Essler
Übersichten
  • 155 Downloads

Zusammenfassung

In den letzten 3 Jahren hat in der Nuklearmedizin die Lutetium-177-Prostataspezifisches Membranantigen(PSMA)-Radioligandentherapie (177Lu-PSMA-RLT) als eine neue Therapieform zur Behandlung des kastrationsresistenten metastasierten Prostatakarzinoms zunehmende Beachtung gefunden. Diese Therapie kombiniert das in der Nuklearmedizin bereits seit vielen Jahren in der therapeutischen Anwendung befindliche Radionuklid Lutetium-177 mit einem molekularen Target des transmembranösen prostataspezifischen Membranantigens, welches durch Prostatakarzinomzellen exprimiert wird. Da es bisher keine prospektiven randomisierten Studien zur 177Lu-PSMA-RLT gibt und angesichts steigender Therapiezahlen die Frage nach der Vergütung immer wieder Gegenstand der Prüfung durch den MDK Nordrhein war, bestand der Wunsch nach Klärung, unter welchen Bedingungen die 177Lu-PSMA-RLT als GKV-Leistung erbracht werden kann. Dieser Beitrag soll die behandelnden Ärzte unterstützen, die Funktionsweise dieser neuen Therapieoption zu verstehen, in ein Gesamttherapiekonzept beim kastrationsresistenten metastasierten Prostatakarzinom einzuordnen und v. a. auch die 177Lu-PSMA – basierend auf den vorliegenden Daten – an die richtige Stelle der Sequenz der Therapie des kastrationsresistenten metastasierten Prostatakarzinoms einzuordnen.

Schlüsselwörter

PSMA Prostatakarzinom Radionuklidtherapie 177Lu Radioligandentherapie 

Lutetium-177-PSMA radioligand therapy

Consensus within the framework of GKV-funded care between the university hospitals in Aachen, Bonn, Düsseldorf, Essen, and Cologne and the MDK Nordrhein

Abstract

In the last 3 years, Lutetium-177 prostate-specific membrane antigen radioligand therapy (Lu-177-PSMA-RLT) has received increasing attention in nuclear medicine as a new form of treatment for castration-resistant metastatic prostate cancer. This therapy combines the radionuclide Lutetium-177, which has been therapeutically used in nuclear medicine for many years, with a molecular target of the transmembrane prostate-specific membrane antigen expressed by prostate cancer cells. Since there are no prospective randomized studies on Lu-177-PSMA-RLT and the question of reimbursement has repeatedly been the subject of review by the MDK Nordrhein (Medischenische Dienst der Krankenversicherung), there was a desire because of the increasing number of patients being treated to clarify under which circumstances Lu-177-PSMA-RLT can be reimbursed by German statutory health insurance. The goals of this article are to help treating physicians understand how this new therapy option works, to integrate it in the overall therapy concept for castration-resistant metastatic prostate cancer, and, above all, to use Lu-177-PSMA-RLT—based on the current data—at the right place in the therapy sequence of castration-resistant metastatic prostate cancer.

Keywords

PSMA Prostate cancer Radionuclide therapy 177Lu Radioligand therapy 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

H. Ahmadzadehfar, P. Albers, A. Bockisch, M. Boegemann, C. Böhme, W. Burchert, M. Dietlein, A. Drzezga, U. Fabry, G. Feldmann, A. Heidenreich, A. Heinzel, K. Herrmann, A. Heyll, C. Höhling, C. Kreuzer, D. Laufer, R. Mengel, F.M. Mottaghy, H.‑W. Müller, S.C. Müller, E. Ost, K. Rahbar, W. Reifenhäuser, M. Schäfers, C. Schlenkhoff, M. Schmidt, I. Schmidt-Wolf, C. Wildenhain, B. Zimmer und M. Essler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Ahmadzadehfar H, Eppard E, Kurpig S et al (2016) Therapeutic response and side effects of repeated radioligand therapy with 177Lu-PSMA-DKFZ-617 of castrate-resistant metastatic prostate cancer. Oncotarget 7:12477–12488CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    Ahmadzadehfar H, Rahbar K, Kurpig S et al (2015) Early side effects and first results of radioligand therapy with (177)Lu-DKFZ-617 PSMA of castrate-resistant metastatic prostate cancer: a two-centre study. EJNMMI Res 5:114PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Ahmadzadehfar H, Schlolaut S, Fimmers R et al (2017) Predictors of overall survival in metastatic castration-resistant prostate cancer patients receiving [177Lu]Lu-PSMA-617 radioligand therapy. Oncotarget 8:103108–103116PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Ahmadzadehfar H, Wegen S, Yordanova A et al (2017) Overall survival and response pattern of castration-resistant metastatic prostate cancer to multiple cycles of radioligand therapy using [177Lu]Lu-PSMA-617. Eur J Nucl Med Mol Imaging 44:1448–1454CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Ahmadzadehfar H, Zimbelmann S, Yordanova A et al (2017) Radioligand therapy of metastatic prostate cancer using 177Lu-PSMA-617 after radiation exposure to 223Ra-dichloride. Oncotarget 8:55567–55574PubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Anonymous (2017) Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses über die ambulante spezialfachärztliche Versorgung nach § 116b SGB VGoogle Scholar
  7. 7.
    Bender D (2005) Heilversuch oder klinische Prüfung? Annäherung an eine diffuse GrenzeGoogle Scholar
  8. 8.
    Boegemann M, Schrader AJ, Rahbar K (2017) (177)Lu-PSMA therapy: current evidence for use in the treatment of patients with metastatic prostate cancer. Urologe A 56:1440–1444CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Brauer A, Grubert LS, Roll W et al (2017) 177Lu-PSMA-617 radioligand therapy and outcome in patients with metastasized castration-resistant prostate cancer. Eur J Nucl Med Mol Imaging 44:1663–1670CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Fendler WP, Kratochwil C, Ahmadzadehfar H et al (2016) 177Lu-PSMA-617 therapy, dosimetry and follow-up in patients with metastatic castration-resistant prostate cancer. Nuklearmedizin 55:123–128PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Ferdinandus J, Eppard E, Gaertner FC et al (2017) Predictors of response to radioligand therapy of metastatic castrate-resistant prostate cancer with 177Lu-PSMA-617. J Nucl Med 58:312–319CrossRefPubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Kulkarni HR, Singh A, Schuchardt C et al (2016) PSMA-based radioligand therapy for metastatic castration-resistant prostate cancer: the Bad Berka experience since 2013. J Nucl Med 57:97S–104SCrossRefPubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Rahbar K, Ahmadzadehfar H, Kratochwil C et al (2017) German multicenter study investigating 177Lu-PSMA-617 radioligand therapy in advanced prostate cancer patients. J Nucl Med 58:85–90CrossRefPubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Rahbar K, Bode A, Weckesser M et al (2016) Radioligand therapy with 177Lu-PSMA-617 as A novel therapeutic option in patients with metastatic castration resistant prostate cancer. Clin Nucl Med 41:522–528CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Rahbar K, Boegemann M, Yordanova A et al (2018) PSMA targeted radioligandtherapy in metastatic castration resistant prostate cancer after chemotherapy, abiraterone and/or enzalutamide. A retrospective analysis of overall survival. Eur J Nucl Med Mol Imaging 45:12–19CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Rahbar K, Bogeman M, Yordanova A et al (2018) Delayed response after repeated (177)Lu-PSMA-617 radioligand therapy in patients with metastatic castration resistant prostate cancer. Eur J Nucl Med Mol Imaging 45:243–246CrossRefPubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Rahbar K, Schmidt M, Heinzel A et al (2016) Response and tolerability of a single dose of 177Lu-PSMA-617 in patients with metastatic castration-resistant prostate cancer: a multicenter retrospective analysis. J Nucl Med 57:1334–1338CrossRefPubMedGoogle Scholar
  18. 18.
    Scher HI, Morris MJ, Stadler WM et al (2016) Trial design and objectives for castration-resistant prostate cancer: updated recommendations from the prostate cancer clinical trials working group 3. J Clin Oncol 34:1402–1418CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  19. 19.
    Yordanova A, Becker A, Eppard E et al (2017) The impact of repeated cycles of radioligand therapy using [177Lu]Lu-PSMA-617 on renal function in patients with hormone refractory metastatic prostate cancer. Eur J Nucl Med Mol Imaging 44:1473–1479CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  • H. Ahmadzadehfar
    • 1
  • P. Albers
    • 2
  • A. Bockisch
    • 3
  • M. Boegemann
    • 4
  • C. Böhme
    • 5
  • W. Burchert
    • 6
  • M. Dietlein
    • 7
  • A. Drzezga
    • 7
  • U. Fabry
    • 8
  • G. Feldmann
    • 9
  • A. Heidenreich
    • 10
  • A. Heinzel
    • 11
  • K. Herrmann
    • 3
  • A. Heyll
    • 12
  • C. Höhling
    • 13
  • C. Kreuzer
    • 14
  • D. Laufer
    • 15
  • R. Mengel
    • 14
  • F. M. Mottaghy
    • 11
  • H-W. Müller
    • 16
  • S. C. Müller
    • 17
  • E. Ost
    • 12
  • K. Rahbar
    • 18
  • W. Reifenhäuser
    • 19
  • M. Schäfers
    • 18
  • C. Schlenkhoff
    • 1
  • M. Schmidt
    • 7
  • I. Schmidt-Wolf
    • 20
  • C. Wildenhain
    • 5
  • B. Zimmer
    • 12
  • M. Essler
    • 1
  1. 1.Klinik und Poliklinik für NuklearmedizinUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland
  2. 2.Klinik für UrologieUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  3. 3.Klinik für NuklearmedizinUniversitätsklinikum EssenEssenDeutschland
  4. 4.Klinik für Urologie und KinderurologieUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland
  5. 5.Abteilung für Medizin-ControllingUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  6. 6.Herz- und Diabeteszentrum Bad OeynhausenKlinik für NuklearmedizinBad OeynhausenDeutschland
  7. 7.Klinik für NuklearmedizinUniversitätsklinikum KölnKölnDeutschland
  8. 8.Abteilung für Medizin-ControllingUniversitätsklinikum AachenAachenDeutschland
  9. 9.Medizinische Klinik und Poliklinik IIIUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland
  10. 10.Klinik für UrologieUniversitätsklinikum KölnKölnDeutschland
  11. 11.Klinik für NuklearmedizinUniklinikum AachenAachenDeutschland
  12. 12.KC Onkologie des GKV-SV und der MDK-GemeinschaftDüsseldorfDeutschland
  13. 13.AOK Rheinland/HamburgDüsseldorfDeutschland
  14. 14.MFB Stationäre VersorgungMDK NordrheinDüsseldorfDeutschland
  15. 15.Abteilung für Medizin-ControllingUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland
  16. 16.Klinik für NuklearmedizinUniversitätsklinikum DüsseldorfDüsseldorfDeutschland
  17. 17.Klinik und Poliklinik für Urologie und KinderurologieUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland
  18. 18.Klinik für NuklearmedizinUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland
  19. 19.Abteilung für Medizin-ControllingUniversitätsklinikum KölnKölnDeutschland
  20. 20.Abteilung für Integrierte Onkologie – CIO BonnUniversitätsklinikum BonnBonnDeutschland

Personalised recommendations