Zusammenfassung
Hintergrund
Bei einem Carcinoma-in situ- (CIS-)Rezidiv der Harnblase nach BCG-Instillationstherapie (Bacillus Calmette-Guérin) besteht die Indikation zur radikalen Zystektomie.
Fragestellung
Im individuellen Heilversuch sollte die Verträglichkeit und Sicherheit einer Radioimmuninstillationstherapie mit dem Alpha-Strahlerkonjugat 213Bi-anti-EGFR-mAb nach BCG-Versagen bei CIS-Patienten untersucht werden.
Material und Methode
Neun Patienten wurden bislang therapiert. Nach der Blasenentleerung über den transurethralen Katheter wurde das Immunkonjugat 213Bi-anti-EGFR-mAb instilliert und für 120 min belassen. Sechs Wochen nach Instillation wurde in einer Zystoskopie mit Biopsieentnahme die Effektivität der Therapie überprüft.
Ergebnisse
Alle Patienten haben die Instillationstherapie sehr gut und ohne Nebenwirkungen vertragen. Bei 3 Patienten wurde nach 6 Wochen kein CIS mehr nachgewiesen, bei 6 Patienten zeigte sich weiterhin Tumor in der Blase.
Schlussfolgerung
Die Radioimmuntherapie mit 213Bi-anti-EGFR-mAb ist eine vielversprechende Therapieoption für Patienten mit persistierendem CIS-Nachweis nach erfolgter BCG-Instillationstherapie, die ihre Harnblase erhalten wollen.
Abstract
Background
In failure to respond to bacillus Calmette-Guérin (BCG) in patients with carcinoma in situ (CIS) of the urinary bladder, radical cystectomy remains the mainstay after BCG failure.
Objectives
The aim of this pilot study was to evaluate tolerability and safety of the α‑emitter radioimmunoconjugate instillation in patients after BCG failure.
Materials and methods
Nine patients were included. After emptying the bladder via a transurethral catheter, Bi-213-anti-EGFR-mAb was instilled. Treatment was terminated by emptying of the radioimmunoconjugate from the bladder 120 min after instillation. Efficacy was evaluated via endoscopy and histology 6 weeks after instillation.
Results
All patients showed excellent toleration of the treatment without any side effects. Treatment resulted in complete eradication of tumor cells in 3 patients and persistent tumor detection in the other 6 patients.
Conclusions
Intravesical instillation of Bi-213-anti-EGFR-mAb is a promising therapeutic option for treatment of in situ bladder cancer after BCG failure for patients who wish to preserve the bladder.
Literatur
vom Dorp F et al (2007) Prognostic factors of urinary bladder carcinoma. Urologe A 46:1139–1140
Gschwend JE et al (2003) Bladder substitution. Curr Opin Urol 13:477–482
Hautmann RE et al (2006) Long-term results of standard procedures in urology: the ileal neobladder. World J Urol 24:305–314
Weiss C et al (2006) Radiochemotherapy after transurethral resection for high-risk T1 bladder cancer: an alternative to intravesical therapy or early cystectomy? J Clin Oncol 24:2318–2324
Stief C et al (2006) Standards and perspectives in diagnosis and therapy of bladder carcinoma. Urologe A 45(Suppl 4):90–96
Soloway MS et al (2002) Contemporary management of stage T1 transitional cell carcinoma of the bladder. J Urol 167:1573–1583
Smith JA et al (1999) Bladder cancer clinical guidelines panel summary report on the management of nonmuscle invasive bladder cancer (stages Ta, T1 and TIS). J Urol 162:1697–1701
Kaasinen E et al (2003) lternating mitomycin C and BCG instillations versus BCG alone in treatment of carcinoma in situ of the urinary bladder: a nordic study. Eur Urol 43:637–645
Gontero P, Frea B (2006) Actual experience and future development of gemcitabine in superficial bladder cancer. Ann Oncol 17(Suppl 5):123–128
Couturier O et al (2005) Cancer radioimmunotherapy with alpha-emitting nuclides. Eur J Nucl Med Mol Imaging 32:601–614
Cherel M et al (2006) Current status and perspectives in alpha radioimmunotherapy. Q J Nucl Med Mol Imaging 50:322–329
Cheng H et al (2002) Overexpression of epidermal growth factor receptor in urothelium elicits urothelial hyperplasia and promotes bladder tumor growth. Cancer Res 62:4157–1563
Bellmunt J et al (2003) Novel approaches with targeted therapies in bladder cancer. Therapy of bladder cancer by blockade of the epidermal growth factor receptor family. Crit Rev Oncol Hematol 46(Suppl):85–104
Rotterud R et al (2005) Expression of the epidermal growth factor receptor family in normal and malignant urothelium. BJU Int 95:1344–1350
Pfost B et al (2009) Intravesical alpha‑radioimmunotherapy with 213 Bi-anti-EGFR-mAb defeats human bladder carcinoma in xenografted nude mice. J Nucl Med 50:1700–1708
Fazel J et al (2015) Fractionated intravesical radioimmunotherpy with 213Bi-anti-EGFR-MAb is effective without toxic side-effects in a nude mouse model of advanced human bladder carcinoma. Cancer Biol Ther 16(10):1526–1534
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
M. E. Autenrieth, T. Horn, F. Kurtz, K. Nguyen, A. Morgenstern, F. Bruchertseifer, M. Schwaiger, M. Blechert, C. Seidl, R. Senekowitsch-Schmidtke, J. E. Gschwend und K. Scheidhauer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Autenrieth, M.E., Horn, T., Kurtz, F. et al. Intravesikale Radioimmuntherapie des Carcinoma in situ der Harnblase nach BCG-Versagen. Urologe 56, 40–43 (2017). https://doi.org/10.1007/s00120-016-0273-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-016-0273-4