Zusammenfassung
Der Begriff navigierte Chirurgie beschreibt das Konzept der Echtzeitverarbeitung und Präsentation prä- und intraoperativer Daten unterschiedlicher Quellen mit dem Ziel, dem Operateur intraoperativ eine kognitive Unterstützung zu bieten. Zu den durch ein Navigationssystem verarbeiteten Datenquellen gehören bildgebende Methoden wie dreidimensionaler (3D-)Ultraschall, Magnetresonanztomographie (MRT), Computertomographie (CT) u. a. sowie optische, elektromagnetische oder mechanische Trackingmethoden. Nach der Informationsaufarbeitung werden diese in geeigneter Form dem Operateur präsentiert. Weit verbreitet ist eine Visualisierung mittels „virtual reality“ oder „augmented reality“. Für diverse Fachrichtungen sind unterschiedliche Navigationssysteme im Einsatz. Meist erfolgt ihre Anwendung an rigiden Strukturen (Knochen, Gehirn). Für die Navigation an Weichgeweben besteht die Notwendigkeit einer Bewegungskompensation und einer Deformationsdetektion. Zu diesem Zweck werden in der Urologie bei mehreren Anwendungsbeispielen markerbasierte Trackingverfahren eingesetzt. Häufig sind die Systeme jedoch im Entwicklungsstadium und noch nicht in der klinischen Routine angekommen.
Abstract
Surgical navigation describes the concept of real-time processing and presentation of preoperative and intraoperative data from different sources to intraoperatively provide surgeons with additional cognitive support. Imaging methods such as 3D ultrasound, magnetic resonance imaging (MRI) and computed tomography (CT) and data from optical, electromagnetic or mechanical tracking methods are used. The resulting information of the navigation system will be presented by the means of visual methods. Mostly virtual reality or augmented reality visualization is used. There are different guidance systems for various disciplines introduced. Mostly it operates on rigid structures (bone, brain). For soft tissue navigation motion compensation and deformation detection are necessary. Therefore, marker-based tracking methods are used in several urological application examples; however, the systems are often still under development and have not yet arrived in the clinical routine.
Literatur
Baumhauer M, Feuerstein M, Meinzer HP et al (2008) Navigation in endoscopic soft tissue surgery: perspectives and limitations. J Endourol 22(4):751–766
Baumhauer M, Simpfendörfer T, Schwarz R et al (2007) Soft tissue navigation for laparoscopic prostatectomy: evaluation of camera pose estimation for enhanced visualization. SPIE Medical Imaging 6509(1):11–23
Franz AM, Haidegger T, Birkfellner W et al (2014) Electromagnetic tracking in medicine-a review of technology, validation and applications. IEEE Trans Med Imaging 33(8):1702–1725
Furukawa J, Miyake H, Tanaka K et al (2014) Console-integrated real-time three-dimensional image overlay navigation for robot-assisted partial nephrectomy with selective arterial clamping: early single-centre experience with 17 cases. Int J Med Robot (Epub ahead of print). doi:10.1002/rcs.1574
Hadaschik BA, Kuru TH, Tulea C et al (2011) A novel stereotactic prostate biopsy system integrating pre-interventional magnetic resonance imaging and live ultrasound fusion. J Urol 186(6):2214–2220
Hakime A, Barah A, Deschamps F et al (2013) Prospective comparison of freehand and electromagnetic needle tracking for US-guided percutaneous liver biopsy. J Vasc Interv Radiol 24(11):1682–1689
Kato A, Yoshimine T, Hayakawa T et al (1991) A frameless, armless navigational system for computer-assisted neurosurgery. Technical note. J Neurosurg 74(5):845–849
Li R, Li T, Qian X et al (2014) Real-time ultrasound-guided percutaneous nephrolithotomy using SonixGPS navigation: clinical experience and practice in a single center in China. J Endourol (Epub ahead of print). doi:10.1089/end.2014.0302
Maier-Hein L, Tekbas A, Seitel A et al (2008) In-vivo accuracy assessment of a needle-based navigation system for CT-guided radiofrequency ablation of the liver. Med Phys 35(12):5385–5396
Müller M, Rassweiler MC, Klein J et al (2013) Mobile augmented reality for computer-assisted percutaneous nephrolithotomy. Int J Comput Assist Radiol Surg 8(4):663–675
Pratt P, Mayer E, Vale J et al (2012) An effective visualisation and registration system for image-guided robotic partial nephrectomy. J Robot Surg 6:23–31
Radtke JP, Kuru TH, Boxler S et al (2014) Comparative analysis of transperineal template-saturation prostate biopsy versus MRI-targeted biopsy with MRI-US fusion-guidance. J Urol (Epub ahead of print). doi 10.1016/j.juro.2014.07.098
Rassweiler JJ, Müller M, Fangerau M et al (2012) iPad-assisted percutaneous access to the kidney using marker-based navigation: initial clinical experience. Eur Urol 61(3):628–631
Simpfendörfer T, Baumhauer M, Müller M et al (2011) Augmented reality visualization during laparoscopic radical prostatectomy. J Endourol 25(12):1841–1845
Teber D, Guven S, Simpfendörfer T et al (2009) Augmented reality: a new tool to improve surgical accuracy during laparoscopic partial nephrectomy? Preliminary in vitro and in vivo results. Eur Urol 56(2):332–338
Tewari AK, Shevchuk MM, Sterling J et al (2011) Multiphoton microscopy for structure identification in human prostate and periprostatic tissue: implications in prostate cancer surgery. BJU Int 108(9):1421–1429
Tobis S, Knopf J, Silvers C et al (2011) Near infrared fluorescence imaging with robotic assisted laparoscopic partial nephrectomy: initial clinical experience for renal cortical tumors. J Urol 186(1):47–52
Ukimura O, Aron M, Nakamoto M et al (2014) Three-dimensional surgical navigation model with TilePro display during robot-assisted radical prostatectomy. J Endourol 28(6):625–630
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Interessenkonflikt: T. Simpfendörfer, G. Hatiboglu, B.A. Hadaschik, E. Wild, L. Maier-Hein, M.-C. Rassweiler, J. Rassweiler, M. Hohenfellner und D. Teber geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Simpfendörfer, T., Hatiboglu, G., Hadaschik, B. et al. Navigierte urologische Chirurgie. Urologe 54, 709–715 (2015). https://doi.org/10.1007/s00120-014-3709-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-014-3709-8