Skip to main content
Log in

Management multiresistenter Erreger in der Urologie

Management of multiresistant pathogens in urology

  • CME Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Epidemiologische Daten zur Entwicklung von Antibiotikaresistenzen der letzten Jahre bestätigen nicht nur eine progrediente Ausbreitung der Resistenzen bei grampositiven, nosokomialen Infektionserregern, sondern auch eine bedenkliche, rasche Zunahme von Resistenzen bei gramnegativen Stäbchenbakterien. Hier sind vor allem die steigenden Resistenzraten gegenüber Cephalosporinen der 3. Generation und Carbapenemen unter den Enterobacteriaceae zu bedenken. Die Zunahme dieser multiresistenten Erreger beeinflusst entscheidend die Morbidität und Mortalität von Infektionskrankheiten. Das adäquate Management dieser Infektionen erlangt mehr und mehr an sozioökonomischer Bedeutung im Gesundheitssystem. Daher hat sich die Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert Koch-Institut (RKI) entschlossen, eigene Definitionen der Multiresistenz zu formulieren, um Hygienemaßnahmen bei Infektionen oder Besiedlung mit multiresistenten gramnegativen Stäbchen zu erarbeiten.

Abstract

Epidemiological data from recent years confirm the increasing problem of antimicrobial resistance not only for healthcare-associated, gram-positive pathogens but also for gram-negative bacteria. In particular, the progressive increase in resistance to third generation cephalosporins and carbapenems in Enterobacteriaceae is of great concern. With its contribution to infectious morbidity, mortality and financial costs to healthcare systems worldwide, multidrug-resistant pathogens emerge more and more as a public health issue of substantial socioeconomic importance. The Commission for Hospital Hygiene and Infection Prevention (KRINKO) at the Robert Koch Institute (RKI) decided to formulate novel definitions for multidrug-resistance in order to develop hygiene measures for infections and colonization with multidrug-resistant gram-negative bacilli.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Mattner F, Bange FC, Meyer E et al (2012) Preventing the spread of multidrug-resistant gram-negative pathogens: recommendations of an expert panel of the German Society For Hygiene and Microbiology. Dtsch Arztebl Int 109:39–45

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  2. Kluytmans-Vandenbergh MF, Kluytmans JA, Voss A (2005) Dutch guideline for preventing nosocomial transmission of highly resistant microorganisms (HRMO). Infection 33:309–313

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Siegel JD, Rhinehart E, Jackson M, Chiarello L (2007) Management of multidrug-resistant organisms in health care settings. Am J Infect Control 35(10 Suppl 2):S165–S193

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Pop-Vicas AE, D’Agata EM (2005) The rising influx of multidrug-resistant gram-negative bacilli into a tertiary care hospital. Clin Infect Dis 40:1792–1798

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Vonberg RP, Wolter A, Chaberny IF et al (2008) Epidemiology of multi-drug-resistant gram-negative bacteria: data from an university hospital over a 36-month period. Int J Hyg Environ Health 211:251–257

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Magiorakos AP, Srinivasan A, Carey RB et al (2012) Multidrug-resistant, extensively drug-resistant and pandrug-resistant bacteria: an international expert proposal for interim standard definitions for acquired resistance. Clin Microbiol Infect 18:268–281

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Bundesamt für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit, Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e. V., Infektiologie Freiburg (2008) GERMAP 2008: Antibiotika-Resistenz und -Verbauch – Bericht über den Antibiotikaverbrauch und die Verbreitung von Antibiotikaresistenzen in der Human- und Veterinärmedizin in Deutschland, 1. Aufl. Antiinfectives Intelligence, Gesellschaft für klinisch-mikrobiologische Forschung und Kommunikation mbH, Rheinbach

  8. Overdevest I, Willemsen I, Rijnsburger M et al (2011) Extended-spectrum beta-lactamase genes of Escherichia coli in chicken meat and humans, The Netherlands. Emerg Infect Dis 17:1216–1222

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  9. Kaase M (2012) Carbapenemases in gram-negative bacteria. Current data and trends of resistance resulting from the work of national reference centres. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 55:1401–1404

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. WHO (2014) Antimicrobial resistance: global report on surveillance 2014

  11. Hayes D Jr, Feola DJ, Murphy BS et al (2011) Eradication of Pseudomonas aeruginosa in an adult patient with cystic fibrosis. Am J Health Syst Pharm 68:319–322

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Langton Hewer SC, Smyth AR (2009) Antibiotic strategies for eradicating Pseudomonas aeruginosa in people with cystic fibrosis. Cochrane Database Syst Rev 4:CD004197

    Google Scholar 

  13. Stuart B, Lin JH, Mogayzel PJ Jr (2010) Early eradication of Pseudomonas aeruginosa in patients with cystic fibrosis. Paediatr Respir Rev 11:177–184

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  14. Deutsche Gesellschaft für Infektiologie e. V. (DGI) (2013) S3-Leitlinie Strategien zur Sicherung rationaler Antibiotika-Anwendung im Krankenhaus. AWMF-Registernummer 092/001

  15. Lipworth AD, Hyle EP, Fishman NO et al (2006) Limiting the emergence of extended-spectrum Beta-lactamase-producing enterobacteriaceae: influence of patient population characteristics on the response to antimicrobial formulary interventions. Infect Control Hosp Epidemiol 27:279–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Lee SO, Lee ES, Park SY et al (2004) Reduced use of third-generation cephalosporins decreases the acquisition of extended-spectrum beta-lactamase-producing Klebsiella pneumoniae. Infect Control Hosp Epidemiol 25:832–837

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. G. Magistro, C. Gratzke, C.G. Stief, W. Weidner und F. Wagenlehner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to G. Magistro.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Magistro, G., Gratzke, C., Stief, C. et al. Management multiresistenter Erreger in der Urologie. Urologe 54, 267–276 (2015). https://doi.org/10.1007/s00120-014-3640-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-014-3640-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation