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Einfluss der Ureterschienung vor ureterorenoskopischer Behandlung von Harnleitersteinen

Influence of ureter stenting before ureterorenoscopic treatment of ureteral calculi

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Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung

Die Urolithiasis stellt bei weltweit steigender Inzidenz eine zunehmende Belastung der Gesundheitssysteme dar. Die Ureterorenoskopie (URS) zur Steinextraktion gehört zu den Standardtherapieverfahren bei Harnleitersteinen. Um die Erfolgsrate der URS zu erhöhen und die Zahl an Komplikationen zu reduzieren, wurde bereits in der Vergangenheit die präoperative Harnleiterschienung („Prestenting“) als adäquates Mittel beschrieben. Die Datenlage hierzu ist jedoch nach wie vor uneinheitlich. Die vorliegende Arbeit beschreibt monozentrisch den Einfluss des Prestenting auf Erfolgs- und Komplikationsraten der ureterorenoskopischen Steintherapie.

Studiendesign und Untersuchungsmethoden

Retrospektive Untersuchung anhand von 442 Patienten, bei denen in der Zeit von 2010–2011 im Klinikum Wolfsburg eine Steinextraktion mittels starrer URS erfolgte. Die statistische Analyse der erhobenen Daten erfolge mit Hilfe des exakten Tests nach Fisher, des χ2- und des Mann-Whitney-U-Tests.

Ergebnisse

Obwohl jene Patientengruppe, die ein Prestenting erhalten hatte, signifikant größere Steine aufwies und diese zudem häufiger proximal lokalisiert waren, war die Notwendigkeit intra-/postoperativer Harnleiterschienung sowie die Rate an perioperativen Komplikationen signifikant niedriger als in der Patientengruppe, die kein Prestenting erhalten hatte (p < 0,001). Ebenso war die erreichte Steinfreiheitsrate signifikant höher (83,0 vs. 69,7 %, p = 0,001), der mediane Krankenhausaufenthalt war signifikant kürzer (2 vs. 3 Tage, p < 0,001). Vom Prestenting profitierten insbesondere jene Patienten, welche eine mittelhohe bis hohe Steinlokalisation und einen Konkrementdurchmesser von > 5 mm aufwiesen.

Schlussfolgerungen

Entsprechend dieser retrospektiv erhobenen Daten ist Prestenting vor URS mit einer signifikant niedrigen Komplikationsrate und einer höheren Steinfreiheitsrate assoziiert und führte dazu, dass seltener die Indikation zu einer intra-/postoperativen Harnleiterschienung gestellt wurde bzw. werden musste.

Abstract

Background

Due to a worldwide rise of incidence, urolithiasis presents an increasing strain on the health system. Ureterorenoscopy (URS) is a standard treatment to extract stones in case of ureteral calculi. To increase the success rate of URS and to minimize complications, preoperative ureteral stenting (prestenting) has previously been described as suitable. However, published data are still conflicting. This article describes our single-center experience on the influence of prestenting on the outcome of ureterorenoscopic stone therapy.

Methods

A total of 442 patients who had undergone ureterorenoscopic stone extraction at the Wolfsburg Clinic between 2010 and 2011 were retrospectively evaluated regarding peri- and postoperative results. The Fisher’s exact, the χ2, and the Mann–Whitney U test were used to compare the group of patients with and without prestenting.

Results

Even though patients with prestenting suffered from stones with larger diameter that were more frequently located in the proximal ureter, the rates for postoperative stenting, perioperative complications, and retreatment were much lower then in the group of patients without prestenting (p<0.001). Furthermore, patients who had received prestenting had a significantly shorter hospital stay (median, 3 vs. 2 days, p<0.001) and higher rates of stone clearance (83.0 vs. 69.7%, p=0.001).

Conclusion

According to our retrospective monocentric analysis, prestenting may significantly reduce the risk of complications as well as intra-/post-URS restenting and can increase the rate of complete stone clearance.

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Literatur

  1. Bourdoumis A, Tanabalan C, Goyal A et al (2014) The difficult ureter: stent and come back or balloon dilate and proceed with ureteroscopy? What does the evidence say? Urology 83:1–3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Cetti RJ, Biers S, Keoghane SR (2011) The difficult ureter: what is the incidence of pre-stenting? Ann R Coll Surg Engl 93:31–33

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Elashry OM, Elgamasy AK, Sabaa MA et al (2008) Ureteroscopic management of lower ureteric calculi: a 15-year single-centre experience. BJU Int 102:1010–1017

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Fernandez De la Maza S, Noldus J, Huland H (1999) Ureterorenoscopy (URS) in treatment of ureteral calculi. I. Safety and effectiveness of URS as auxiliary treatment after ESWL. Urologe A 38:128–132

    Article  Google Scholar 

  5. Fuganti PE, Pires S, Branco R, Porto J (2008) Predictive factors for intraoperative complications in semirigid ureteroscopy: analysis of 1235 ballistic ureterolithotripsies. Urology 72:770–774

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hubert KC, Palmer JS (2005) Passive dilation by ureteral stenting before ureteroscopy: eliminating the need for active dilation. J Urol 174:1079–1080

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Kawahara T, Ito H, Terao H et al (2012) Preoperative stenting for ureteroscopic lithotripsy for a large renal stone. Int J Urol 19:881–885

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Krambeck AE, Murat FJ, Gettman MT et al (2006) The evolution of ureteroscopy: a modern single-institution series. Mayo Clin Proc 81:468–473

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Lee C, Kuskowski M, Premoli J et al (2005) Randomized evaluation of ureteral stents using validated Symptom Questionnaire. J Endourol 19:990–993

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Lumma PP, Schneider P, Strauss A et al (2013) Impact of ureteral stenting prior to ureterorenoscopy on stone-free rates and complications. World J Urol 31:855–859

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  11. Miller OF, Kane CJ (1999) Time to stone passage for observed ureteral calculi: a guide for patient education. J Urol 162:688–691

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Nakada SY, Soble JJ, Gardner SM et al (1996) Comparison of acucise endopyelotomy and endoballoon rupture for management of secondary proximal ureteral stricture in the porcine model. J Endourol 10:311–318

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Preminger GM, Tiselius HG, Assimos DG et al (2007) 2007 Guideline for the management of ureteral calculi. Eur Urol 52:1610–1631

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Roberts WW, Cadeddu JA, Micali S et al (1998) Ureteral stricture formation after removal of impacted calculi. J Urol 159:723–726

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Rubenstein RA, Zhao LC, Loeb S et al (2007) Prestenting improves ureteroscopic stone-free rates. J Endourol 21:1277–1280

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Seitz C, Fajkovic H (2013) Epidemiological gender-specific aspects in urolithiasis. World J Urol 31:1087–1092

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Shields JM, Bird VG, Graves R, Gomez-Marin O (2009) Impact of preoperative ureteral stenting on outcome of ureteroscopic treatment for urinary lithiasis. J Urol 182:2768–2774

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Straub M, Bader M, Strittmatter F (2013) Management of ureteral stones. Urologe A 52:415–426

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Tiselius HG (2008) How efficient is extracorporeal shockwave lithotripsy with modern lithotripters for removal of ureteral stones? J Endourol 22:249–255

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Tugcu V, Tasci AI, Ozbek E et al (2008) Does stone dimension affect the effectiveness of ureteroscopic lithotripsy in distal ureteral stones? Int Urol Nephrol 40:269–275

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Mueller, N. Riechert-Mühe, A.J. Schrader, A. Leitenberger, J. Steinestel, M.A. Kuczyk, S. Steffens, R. Hofmann und J. Sotelino geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to S. Steffens.

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Mueller, J., Riechert-Mühe, N., Schrader, A. et al. Einfluss der Ureterschienung vor ureterorenoskopischer Behandlung von Harnleitersteinen. Urologe 53, 1656–1660 (2014). https://doi.org/10.1007/s00120-014-3587-0

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