Skip to main content
Log in

Die Urologie im Konzept der „Comprehensive Cancer Center“

Urology in the concept of comprehensive cancer centers

  • Übersichten
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Urologische Malignome stellen ein Viertel der jährlich in Deutschland neu diagnostizierten Krebserkrankungen. Bei zunehmender Inzidenz wird die Behandlung solider und hämatologischer Tumoren gleichzeitig differenzierter, komplexer, potentiell wirksamer und deutlich teurer. Vor diesem Hintergrund sind in Deutschland nach US-amerikanischem Vorbild multidisziplinäre translationale Krebszentren, sog. „Comprehensive Cancer Center“ (CCC) entstanden. Ihre finanzielle Unterstützung durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung und gemeinnützige Organisationen wie die Deutsche Krebshilfe soll die Versorgung von Tumorpatienten in die Zukunft hinein sicherstellen und verbessern. Verbunden damit eröffnen sich für die beteiligten klinischen und wissenschaftlichen Partner neue Förderperspektiven für die kliniknahe onkologische Forschung.

Diskussion

So attraktiv und schlüssig die Integration der Urologie in die Strukturen eines CCC (wo verfügbar) erscheint, so umstritten ist gleichzeitig der diesbezügliche berufspolitische Modus operandi. Am Beispiel der Entstehung des Heidelberger CCC (Nationales Centrum für Tumorerkrankungen NCT Heidelberg) diskutiert diese Publikation die Risiken und Chancen dieser neuen Form der onkologischen Versorgung für die Urologie. Die detaillierte Kenntnis von Organisationsstrukturen, klinischen Abläufen und Fördermöglichkeiten ist die Voraussetzung für die klinischen und wissenschaftlichen Partner eines CCC, um in einer solchen anspruchsvollen Umgebung verantwortungsvoll als eigenständige Entität zu bestehen.

Abstract

Background

Urologic cancers comprise one quarter of all newly diagnosed cancers per year in Germany. In addition to the increasing incidence treatment of solid and hematological tumors has become more differentiated, complex and potentially more effective as well as more expensive. Following the example of the USA multidisciplinary translational comprehensive cancer centers (CCCs) have been established in Germany. The financial support from the government and nonprofit organizations, such as the German Cancer Aid aims to ensure and to optimize treatment of tumor patients now and in the future. Coupled with this development new funding opportunities for translational research are opening up for the participating clinical and scientific partners.

Discussion

Just as attractive and coherent integration of urology into the structures of a CCC where available appears to be, just as controversial is the professional modus operandi. Using the example of the National Center for Tumor Diseases in Heidelberg (NCT), the current manuscript discusses the risks and opportunities of this new centralized form of oncological care in urology. Detailed knowledge of organizational structures, clinical operations and funding is a prerequisite for any partner of a CCC to succeed in such a highly demanding environment as a specialty instead of becoming mere surgical proceduralists.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Abbreviations

BMBF:

Bundesministerium für Bildung und Forschung

CCC:

„comprehensive cancer center“

DKFZ:

Deutsches Krebsforschungszentrum

NCT:

Nationales Centrum für Tumorerkrankungen Heidelberg

SOP:

„standard operating procedure“

Literatur

  1. Arbeitskreis Geschichte der Urologie (2007) Urologie in Deutschland. Springer, Berlin Heidelberg New York

  2. Bilimoria KY, Stewart AK, Winchester DP, Ko CY (2008) The National Cancer Data Base: a powerful initiative to improve cancer care in the United States. Ann Surg Oncol 15:683–690

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Blayney DW, McNiff K, Hanauer D et al (2009) Implementation of the quality oncology practice initiative at a university comprehensive cancer center. J Clin Oncol 27:3802–3807

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bunnell CA, Weingart SN, Swanson S et al (o J) Models of multidisciplinary cancer care: physician and patient perceptions in a comprehensive cancer center. J Oncol Pract 6:283–288

  5. Halter H (2000) „Die Ärzte haben versagt“. In: Der Spiegel. Hamburg, S 230–234

  6. Huber J, Ihrig A, Peters T et al (2011) Decision-making in localized prostate cancer: lessons learned from an online support group. BJU Int 107:1570–1575

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Lange PH (2008) The future of urological oncology: proceduralists or continued primary physicians and leaders. J Urol 179:2085–2086

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. National Cancer Institute, Office of Cancer Centers (2011) NCI, Bethesda. http://www.cancercenters.cancer.gov/about/our-history.html

  9. National Cancer Institute, Office of Cancer Centers (2011) NCI, Bethesda. http://www.cancercenters.cancer.gov/cancer_centers/cancer-centers-list.html

  10. Park J, Scardino PT (2007) Surgeon’s core values: legitimizing the team concept in surgery. Nat Clin Pract Urol 4:635

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Robert-Koch-Institut (2012) Krebs in Deutschland 2007/2008, 8. Aufl. RKI, Berlin

  12. Saad F (2008) Should urologists give chemotherapy? Can Urol Assoc J 2:135–136

    PubMed  Google Scholar 

  13. Sternberg CN, Krainer M, Oh WK et al (2007) The medical management of prostate cancer: a multidisciplinary team approach. BJU Int 99:22–27

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. B. Hadaschik, S. Pahernik, C. Grüllich, H. Sültmann, D. Jäger, C. von Kalle, S. Duensing und M. Hohenfellner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Hadaschik.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hadaschik, B., Pahernik, S., Grüllich, C. et al. Die Urologie im Konzept der „Comprehensive Cancer Center“. Urologe 52, 1283–1289 (2013). https://doi.org/10.1007/s00120-013-3313-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-013-3313-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation