Skip to main content
Log in

Harnleiterrekonstruktion mit rekonfigurierten Ileumsegmenten nach Yang-Monti

Prospektiver 4-Jahres-Bericht

Ureteric reconstruction with reconfigured ileal segments according to Yang-Monti

A 4-year prospective report

  • Originalien
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Wir stellen die 4-Jahres-Ergebnisse des Harnleiterersatzes mittels rekonfigurierter Ileumsegmente nach dem Yang-Monti-Verfahren vor.

Material und Methoden

Zwischen April 2001 und Januar 2009 wurde bei 16 Patienten ein totaler und bei 2 Patienten ein partieller Ersatz (Durchschnittsalter 47,4 Jahre) aufgrund langstreckiger postaktinischer und iatrogener Ureterdefekte durchgeführt. Bei 16 Patienten erfolgte eine antirefluxive Implantation in die native Harnblase. Alle Patienten wurden prospektiv anhand eines standardisierten Protokolls nachuntersucht.

Ergebnisse

Das durchschnittliche Follow-up betrug 4,2 (0,5–8,0) Jahre. Es gab keine postoperativen Todesfälle. Sonographische Kontrollen zeigten bei 11 Patienten eine Verbesserung, bei 5 eine Konstanz und bei 2 eine Verschlechterung der Dilatation des oberen Harntraktes. Die Nierenfunktion der operierten Seite verbesserte sich bei 10 und blieb konstant bei 8 Patienten. In keinem Fall kam es zur metabolischen Azidose oder Mukusobstruktion. Frühkomplikationen, bevorzugt Harnweginfekt (HWI) und paralytischer Ileus, traten bei 9/18 (50%) und Spätkomplikationen, HWI und Hernie, bei 4/18 (22%) auf.

Schlussfolgerungen

Der ileale Harnleiterersatz mittels rekonfigurierter Segmente zeichnet sich durch die Ausschaltung eines kurzen Darmabschnittes aus, was keine metabolischen Komplikationen oder stärkere Schleimproduktion zur Folge hat. Die Technik erlaubt eine antirefluxive Implantation. Das Verfahren stellt eine Option für die Korrektur langstreckiger Harnleiterstrikturen mit Erhalt der Nierenfunktion bei selektionierten Patienten dar. Die Intermediärergebnisse sind zufrieden stellend.

Abstract

Background

We report on 4 years experience with ileal ureteric replacement using the Yang-Monti procedure.

Patients and methods

From April 2001 to January 2009 reconfigured ileal segments were used for total (in 16) or partial (in 2) substitution of the ureter in 18 patients (mean age 47.4 years) with functional ureteric loss secondary to radiogenic or iatrogenic conditions. An antireflux implantation into the native bladder was done in 16 patients. All patients were followed prospectively according to a standardized protocol.

Results

The mean follow-up was 4.2 years (0.5-8 years). There were no perioperative deaths. Ultrasound controls showed an improvement of the upper tract dilatation in 11, a constant finding in 5 and a worsening in 2 cases. All of the treated renal units had evidence of improved renal function in ten and stabilization in eight patients. Neither a metabolic complication nor mucous obstruction was observed. Minor short-term complications, mainly febrile urinary tract infection and paralytic ileus, occurred in 50% and long-term complications, infections and hernia in 22%.

Conclusions

The ileal ureteral substitute with reconfigured segments offers distinct advantages. A short bowel segment is used with the consequent absence of metabolic complications and excessive mucous production. It allows construction of an ileal ureter with a suitable cross-sectional diameter without any need for tailoring and makes it possible to use an antireflux technique. The intermediate results are encouraging.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Ali-El-Dein B, Ghoneim MA (2003) Bridging long ureteral defects using the Yang-Monti principle. J Urol 169:1074–1077

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Armatys SA, Mellon MJ, Beck SDW et al (2009) Use of ileum as ureteral replacement in urological reconstruction. J Urol 181:177–181

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bonfig R, Gerharz EW, Riedmiller H (2004) Ileal ureteric replacement in complex reconstruction of the urinary tract. BJU Int 93:575–580

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Boxer RJ, Fritzsche P, Skinner DG et al (1979) Replacement of the ureter by small intestine: clinical application a result of the ileal ureter in 89 patients. J Urol 121:728–732

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Chung BI, Hamawy KJ, Zinman LN, Libertino JA (2006) The use of bowel for ureteral replacement for complex ureteral reconstruction: long-term results. J Urol 175:179–184

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–209

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Fichtner J (2005) Kommentar zu Kröpfl D, Klevecka V, Musch M (2005) Harnleiterrekonstruktion mittels Mundschleimhaut. In: Steffens J, Langen PH (Hrsg) Komplikationen in der Urologie 2. Steinkopf, Darmstadt, S 192–194

  8. Ghoneim MA, Ali-El-Dein B (2005) Replacing the ureter by an ileal tube using the Yang-Monti procedure. BJU Int 95:455–470

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Gill IS, Savage SJ, Senagore AJ, Sung GT (2000) Laparoscopic ileal ureter. J Urol 163:1199–1202

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Goodwin WE, Winter CC, Turner RD (1959) Replacement of the ureter by small intestine: clinical application and results of the ileal ureter. J Urol 81:406–410

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Hendren WH (1978) Tapered bowel segment for ureteral replacement. Urol Clin North Am 5:607–616

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kröpfl D, Klevecka V, Musch M (2005) Harnleiterrekonstruktion mittels Mundschleimhaut. In: Steffens J, Langen PH (Hrsg) Komplikationen in der Urologie 2. Steinkopf, Darmstadt, S 192–194

  13. Mattos RM, Smith JJ (1997) Ileal ureter. Urol Clin North Am 24:813–825

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Monti PR, Lara RC, Dutra MA, de Carvalho Jr (1997) New techniques for construction of efferent conduits based on the Mitrofanoff principle. Urology 49:112–115

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Naude JH (1999) Buccal mucosal grafts in the treatment of ureteric lesions. BJU 83:751–754

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Richter F, Stock JA, Hanna MK (2000) The appendix as right ureteral substitute in children. J Urol 163:1908–1912

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Schoeneich G, Winter P, Albers P et al (1997) Management of complete ureteral replacement. Experiences and review of the literature. Scand J Urol Nephrol 31:383–387

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Shokeir AA, Ghoneim MA (1995) Further experience with the modified ileal ureter. J Urol 154:45–48

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Stackl W (2005) Kommentar zu Steffens J, Schumpelick V: Harnleiterrekonstruktion mit rekonfiguriertem Ileumsegment nach laparoskopischer Sigmaresektion. In: Steffens J, Langen PH (Hrsg) Komplikationen in der Urologie 2. Steinkopff, Darmstadt, S 191

  20. Steffens J, Schumpelick V (2005) Harnleiterrekonstruktion mittels rekonfiguriertem Ileumsegment nach laparoskopischer Sigmaresektion. In: Steffens J, Langen PH (Hrsg) Komplikationen in der Urologie 2. Steinkopff, Darmstadt, S 189–191

  21. Stein RJ, Turna B, Patel NS et al (2009) Laparoscopic assisted ileal ureter: technique, outcomes and comparison to the open procedure. J Urol 182:1032–1039

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Tveter KJ, Bloom DA, Goodwin WE (1980) Ileal ureter – current status. Eur Urol 6:321–327

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Ubrig B, Waldner M, Roth S (2001) Reconstruction of ureter with transverse retubularized colon segments. J Urol 166:973–976

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Waldner M, Hertle L, Roth S (1999) Ileal ureteral substitution in reconstructive urological surgery: is an antirefluxive procedure necessary? J Urol 162:323–327

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Verduyckt F, Heesakkers J, Debruyne F (2002) Long-term results of ileum interposition for ureteral obstruction. Eur Urol 42:181–187

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Yang WH (1993) Yang needle tunnelling technique in creating anti-reflux and continent mechanisms. J Urol 150:830–834

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J.A. Steffens.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Steffens, J., Anheuser, P., Reisch, B. et al. Harnleiterrekonstruktion mit rekonfigurierten Ileumsegmenten nach Yang-Monti. Urologe 49, 262–267 (2010). https://doi.org/10.1007/s00120-009-2177-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-009-2177-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation