Zusammenfassung
Die Bestimmung des prostataspezifischen Antigens hat das Management des Prostatakarzinoms deutlich verbessert. Die niedrige Spezifität limitiert jedoch den generellen Einsatz insbesondere zur Entdeckung von Karzinomen im Frühstadium. Für die Etablierung von Proteinprofilen, die malignes und benignes Gewebe unterscheiden können, ist die Identifikation multipler Proteine notwendig. Das Ziel unserer Untersuchungen ist die Identifikation von unterschiedlich exprimierten Proteinen in beiden Geweben mit der zweidimensionalen (2D-)Gelelektrophorese und nachfolgender Massenspektrometrie. Wir untersuchten, ob sich Prostatabiopsien für diese Untersuchungen eignen. Erste Ergebnisse zeigten in beiden Geweben unterschiedliche Expressionsmuster. In der anschließenden Real-time-PCR konnte für einige Proteine auch ein erhöhter mRNA-Gehalt nachgewiesen werden. Wir schlussfolgern, dass sich Biopsien für die Untersuchung mit der 2D-Gelelektrophorese und Massenspektrometrie zur Erstellung von Proteinexpressionsmustern eignen.
Abstract
The prostate-specific antigen test (PSA) has been a major factor contributing to a better management of prostate cancer. The low specificity limits its use in diagnosis especially in early detection of prostate cancer. Multiply expressed proteins need to be identified to establish a disease-specific protein signature that distinguishes between cancerous and noncancerous tissue. The first aim of our study is to identify differentially expressed proteins in both tissues using two-dimensional gel electrophoresis and subsequent mass spectrometry. We elucidated whether prostate biopsies are useful. First results have shown a different protein expression pattern in cancerous and noncancerous tissue. PCR revealed an increasing amount of mRNA for some upregulated proteins. We conclude that biopsies are useful material to establish protein expression patterns.
Literatur
Djavan B, Zlotta A, Kratzik C et al. (1999) PSA, PSA density, PSA density of transition zone, free/total PSA ratio, and PSA velocity for early detection of prostate cancer in men with serum PSA 2.5 to 4.0 ng/ml. Urology 54: 517–522
Panneck J, Partin AW (1998) The role of PSA and prevent free PSA for staging and prognosis prediction in clinically localized prostate cancer. Semin Urol Oncol 16: 100–105
Stamey TA, Johnstone IM, McNeal JE et al. (2001) Preoperative serum prostate specific antigen levels between 2 and 22 ng/ml correlate poorly with post-radical prostatectomy cancer morphology: prostate specific antigen cure rates appear constant between 2 and 9 ng/ml. J Urol 167: 103–111
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Zimmermann, U., Ummanni, R., Junker, H. et al. Erstellung eines Proteinprofils aus Gewebeproben der Prostata. Urologe 46, 1089–1091 (2007). https://doi.org/10.1007/s00120-007-1510-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-007-1510-7