Skip to main content
Log in

Palliative Sedierung

Palliative sedation

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Terminale Krankheitssituationen können unerträgliche Symptome wie schwere Schmerzen, Atemnot oder organische Psychosyndrome verursachen. Trotz einer vollständig ausgeschöpften Symptomkontrolle im Rahmen der Palliativmedizin können diese Symptome in seltenen Fällen durch konventionelle Methoden therapierefraktär bleiben. In dieser Situation kann zusammen mit dem Patienten, seinen Angehörigen und dem Behandlungsteam eine palliative Sedierung erwogen werden.

Palliative Sedierung bedeutet in diesem Zusammenhang eine kontrollierte Medikamentengabe, um durch eine Bewusstseinsdämpfung eine subjektiv erleichternde Symptomlinderung bei unerträglichem Leiden zu erzielen. Diese Therapieform zielt nicht auf eine Herbeiführung des Todes oder Verkürzung der Überlebenszeit ab. Da solche Situationen für Patienten, deren Angehörige und das Behandlungsteam emotional sehr belastend sein können, ist der kommunikative Dialog in Bezug auf die komplexen medizinischen, ethischen und emotionalen Zusammenhänge unabdingbar.

Abstract

Terminal illnesses can cause distressing symptoms such as severe pain, mental confusions, feelings of suffocation, and agitation. Despite scilled palliative care in some cases these symptoms may not respond to standard interventions. After all other means to provide comfort and relief to a dying patient have been tried and are unsuccessful, clinical caregivers and patients can consider palliative sedation.

Sedation in the context of palliative medicine is the monitored use of medications to induce varying degrees of unconsciousness to bring about a state of decreased or absent awareness in order to relieve the burden of otherwise refractory suffering. Palliative sedation is not intended to cause death or shorten life. The patient and family should agree with plans for palliative sedation. Because cases involving palliative sedation are emotionally stressful, the patient, family, and health care workers can all benefit from talking about the complex medical, ethical, and emotional issues they raise.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Braun TC, Hagen NA, Clark T (2003) Development of a clinical practice guideline for palliative sedation. J Palliat Med 6: 345–427

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Chater S, Viola R, Paterson J, Jarvis (1998) Sedation for intractable distress in the dying – a survey of experts. Pall Med 12: 255–269

    Article  Google Scholar 

  3. Cherny NI, Portenoy RK (1994) Sedation in the management of refractory symptoms: Guidelines for evaluation and treatment. J Palliat Care 10: 31–38

    Google Scholar 

  4. Cherny NI (2006) Sedation for the care of patients with advanced cancer: Nat Clin Pract Oncol 3(9): 492–500

    Google Scholar 

  5. Materstvedt LJ, Clark D, Ellershaw J et al. (2004) Euthanasie und ärztlich unterstützter Suizid: eine Stellungnahme der Ethics Task Force der European Association for Palliative Care. Z Palliativmed 5: 102–106

    Article  Google Scholar 

  6. Müller-Busch HC (2004) Sterbende sedieren? DMW 129: 701–704

    Google Scholar 

  7. Müller-Busch HC (2006) Palliative Sedierung am Lebensende. In: C. Garbe (Hrsg) Kurzgefasste interdisziplinäre Leitlinien, 5. Auflage. Deutsche Krebsgesellschaft, S 622–624

  8. Müller-Busch HC, Radbruch L, Strasser F, Voltz R (2006) Empfehlungen zur palliativen Sedierung. Arbeitsergebnisse einer internationalen Expertengruppe. DMW 131: 2733–2736

    Google Scholar 

  9. Lo B, Rubenfeld G (2005) Palliative Sedation in dying patients: „we turn to it when everything else hasn’t worked“. JAMA 294(14): 1810–1816

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Sauer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Sauer, K. Palliative Sedierung. Urologe 46, 26–29 (2007). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1285-2

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1285-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation