Skip to main content
Log in

Das Lokalrezidiv des Prostatakarzinoms nach kurativer Therapie

Therapieoption HIFU (Ablatherm®)

Local recurrence of prostate cancer after curative therapy

HIFU (Ablatherm®) as a treatment option

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei der Therapie des Prostatakarzinomlokalrezidivs gibt es im Hinblick auf Effektivität und Wirkung noch keine optimalen Verfahren. Wir legen das Hauptaugenmerk auf die Behandlung von Lokalrezidiven mit fokussiertem Ultraschall (HIFU, high intensity focused ultrasound).

Eine HIFU-Therapie (Ablatherm®) wird in unserer Abteilung nur durchgeführt, wenn folgende Voraussetzungen gegeben sind: das Tumorrezidiv muss mit bildgebenden Verfahren (im Falle der HIFU ist das der transrektale Ultraschall) darstellbar sein, der Tumor muss mit dem Therapieschallkopf erreichbar sein (Eindringtiefe 25 mm) und schlussendlich muss die Diagnose Tumorezidiv durch Biopsie histologisch abgesichert werden. Ein unbestrittener Vorteil der HIFU ist die Option, bei Vorhandensein von Tumorresten oder einem Karzinomrezidiv ohne Probleme eine 2. HIFU-Behandlung durchführen zu können.

Die Salvage-HIFU erreicht in Abhängigkeit von der primär durchgeführten Karzinomtherapie in 60–74% der Patienten bioptisch nachweisbare Tumorfreiheit. Diese Ergebnisse liegen im Rahmen dessen, was mit anderen Salvagestrategien (RPE, Radiatio) zu erreichen ist, jedoch zeigt HIFU bei reduzierten Nebenwirkungen eine geringere postoperative Morbidität.

Abstract

In terms of effectivity and impact, no ideal approach is as yet available for treatment of local recurrence of prostate cancer. We direct our attention mainly toward high-intensity focused ultrasound (HIFU).

HIFU therapy (Ablatherm®) is only performed in our department when the following criteria are met: the recurrent tumor must be visualizable with imaging procedures (for HIFU, transrectal ultrasound is employed), the tumor must be accessible to the scanner head (penetration depth: 25 mm), and finally the diagnosis of recurrent tumor has to be histologically confirmed. An indisputable advantage of HIFU is the option of easily administering HIFU therapy for a second time in the presence of tumor remnants or in the event of cancer recurrence.

Depending on the primary cancer treatment given, salvage HIFU achieves a biopsy-proven tumor-free state in 60–74% of patients. These results are in line with those that can be obtained with other salvage strategies (radical prostatectomy, radiation therapy). However HIFU shows reduced postoperative morbidity with less side effects.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Azzouz H, de la Rosette JJMCH (2006) HIFU: local treatment of prostate cancer. EAU-EBU 4: 62–70

    Google Scholar 

  2. Blana A, Walter B, Rogenhofer S, Wieland WF (2004) High-intensity focused ultrasound for the treatment of localized prostate cancer: 5-year experience. Urology 63(2): 297–300

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Chaussy C, Thüroff S (2001) Results and side effects of High-Intensity Focused Ultrasound in localized prostate cancer. J Endourol 15(4): 437–440

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Chaussy C, Thüroff S (2003) The status of high-intensity focused ultrasound in the treatment of localized prostate cancer and the impact of combined resection. Curr Urol Rep 4(3): 248–252

    PubMed  Google Scholar 

  5. Chaussy C, Thüroff S, Rebillard X, Gelet A (2005) Technology insight: high-intensity focused ultrasound for urologic cancers. Nat Clin Pract 4: 191–198

    Google Scholar 

  6. Gelet A, Chapelon JY, Poissonnier L et al. (2004) Local recurrence of prostate cancer after external beam radiotherapy: early experience of salvage therapy using high intensity focused ultrasonography. Urology 63(4): 625–629

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Thüroff S, Chaussy C (2001) Therapie des lokalen Prostatakarzinoms mit hoch intensivem fokussiertem Ultraschall (HIFU). Urologe A 40(3): 191–194

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Thüroff S, Chaussy C, Vallancien G et al. (2003) High-intensity focused ultrasound and localized prostate cancer: efficacy results from the European multicentric study. J Endourol 17(8): 673–677

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Ward JF, Sebo TJ, Blute ML, Zincke H (2005) Salvage surgery for radiorecurrent prostate cancer: contemporary outcomes. J Urol 173(4): 1156–1160

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Chaussy.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Chaussy, C., Thüroff, S. & Bergsdorf, T. Das Lokalrezidiv des Prostatakarzinoms nach kurativer Therapie. Urologe 45, 1271–1275 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1214-4

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1214-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation