Zusammenfassung
Die Therapie der überaktiven Blase (OAB) ist eine klassische Domäne konservativer und minimal-invasiver Behandlungsverfahren. Ausgewählte Patienten profitieren von einer operativen Intervention, hierbei stehen Verfahren der sakralen und pudendalen Neurostimulation im Mittelpunkt. In therapierefraktären Fällen ist als Ultima ratio eine Blasenaugmentation oder eine Zystektomie und Harnableitung zu erwägen.
Abstract
Conservative therapeutic options are considered the gold standard in therapy of overactive bladder syndrome. However, surgery may be beneficial in selected cases. Neuromodulation is well established in clinical practice. If conservative or minimally invasive therapy fails, augmentation techniques or urinary diversion may be considered. This review presents the current knowledge about surgical treatment options for idiopathic overactive bladder.
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Nyarangi-Dix, J.N., Haferkamp, A., Reitz, A. et al. Überaktive Blase. Urologe 45, 1289–1292 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1179-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1179-3