Zusammenfassung
Der Begriff der überaktiven Blase (overactive bladder, OAB) wird nach der neuen ICS-Klassifikation als Symptomenkomplex aus Pollakisurie, Nykturie und imperativem Harndrang bis hin zur Dranginkontinenz definiert. Harndrang ist das Schlüsselsymptom, das zur Diagnose führt. Die Prävalenz der OAB liegt in der allgemeinen erwachsenen Bevölkerung bei ca. 17%. Mit zunehmendem Alter sind diese Zahlen steigend. Inkontinenzereignisse treten nur bei ca. einem Drittel dieser Patienten auf. Die Symptome der OAB haben bei jedem 2. Patienten einen deutlich negativen Einfluss auf die Lebensqualität und bei jedem 4. auf die Sexualität. Neben neurogenen und myogenen Faktoren werden heute als Ätilologie auch Funktionsstörungen des Urothels diskutiert.
Abstract
According to the new ICS classification overactive bladder (OAB) is defined as a complex of symptoms such as frequency, nocturia, and urgency with or without urge urinary incontinence. Urgency is the key symptom that leads to the diagnosis. The prevalence of overactive bladder in the general adult population is approximately 17%. This number increases with advancing age. Incontinence events are reported in approximately one-third of these patients. Symptoms of overactive bladder have a negative impact on quality of life in every second patient and on sexuality in every fourth patient. In addition to neurogenic and myogenic factors, nowadays urothelial dysfunction is being discussed in the etiology of OAB.
Literatur
Abrams P, Kelleher CJ, Kerr LA, Rodgers RG (2000) Overactive bladder significantly affects quality of life. Am J Manag Care 11: 580
Andersson KE (2004) Antimuscarinics for treatment of overactive bladder. Lancet Neurol 3: 46–53
Brown JS, Vittinghoff E, Wyman JF et al. (2000) Urinary incontinence: does it increase risk for falls and fractures? Study of Osteoporotic Fractures Research Group. J Am Geriatr Soc 48: 721–725
Chapple C, Turner-Warwick R (2005) Vesico-vaginal fistula. BJU Int 95: 193–214
de Groat WC (1997) A neurologic basis for the overactive bladder. Urology 50: 36–52
de Groat WC (2004) The urothelium in overactive bladder: passive bystander or active participant? Urology 64: 7–11
Milsom I, Abrams P, Cardozo L et al. (2001) How widespread are the symptoms of an overactiove bladder and how are they managed? A population-based prevalence study. BJU Int 87: 760–766
Stewart WF, Van Rooyen JB, Cundiff GW et al. (2003) Prevalence and burden of overactive bladder in the United States. World J Urol 20: 327–36
Temmel C, Heidler S, Ponholzer A, Madersbacher S (2005) Prevalence of the overactive bladder syndrome by applying the International Continence Society definition. Eur Urol 48: 622–627
Turner WH, Brading AF (1997) Smooth muscle of the bladder in the normal and the diseased state: pathophysiology, diagnosis and treatment. Pharmacol Ther 75: 77–110
Wein AJ, Rackley RR (2006) Overactive bladder: a better understanding of pathophysiology, diagnosis and management. J Urol 175: 5–10
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Schumacher, S. Epidemiologie und Pathophysiologie der überaktiven Blase. Urologe 45, 822–825 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1076-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1076-9