Skip to main content
Log in

Anticholinergika bei überaktiver Blase

Spielt Subtypselektivität eine Rolle?

Anticholinergics for overactive bladder

Does subtype selectivity play a role?

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Anticholinergika wirken in der Behandlung der überaktiven Blase durch Blockade von Muskarinrezeptoren, von denen 5 Subtypen existieren. Die erwünschten Wirkungen werden über M3-Rezeptoren vermittelt, aber auch eine Rolle von M2-Rezeptoren wird diskutiert. Unerwünschte Wirkungen wie Mundtrockenheit oder Obstipation erfolgen ebenfalls über M3-Rezeptoren, aber M2- und M1-Rezeptoren können Nebenwirkungen am Herzen bzw. auf kognitive Funktionen verursachen. Ein M3-selektives Mittel wie Darifenacin könnte deshalb theoretisch weniger wirksam aber im Herzen und im ZNS besser verträglich sein. Die limitiert verfügbaren klinischen Daten liefern bisher keine Belege für eine verminderte Wirksamkeit oder eine verbesserte allgemeine Verträglichkeit. Das Fehlen unerwünschter Wirkungen auf die kognitiven Funktionen ist für Darifenacin gut belegt, ob es aber klinisch relevante Unterschiede zu anderen modernen Anticholinergika gibt, kann noch nicht definitiv beurteilt werden.

Abstract

Anticholinergics act in the treatment of overactive bladder by blocking muscarinic receptors of which five subtypes exist. Their desired effects occur via M3 receptors, but a role for M2 receptors is being discussed. Adverse effects such as dry mouth and constipation occur also via M3 receptors, but M2 and M1 receptors can mediate side effects in the heart or on cognitive function, respectively. Therefore, an M3-selective drug such as darifenacin could theoretically be less effective but also have fewer cardiac or central nervous side effects. However, the limited available clinical data do not support a smaller efficacy or better general tolerability. The lack of adverse effects on cognitive function is well documented for darifenacin, but it cannot yet be determined definitively whether this discriminates it from other modern anticholinergics.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Ancelin ML, Artero S, Portet F et al. (2006) Non-degenerative mild cognitive impairment in elderly people and use of anticholinergic drugs: longitudinal cohort study. Br Med J 332: 455–458

    Google Scholar 

  2. Andersson K-E (2004) Antimuscarinics for treatment of overactive bladder. Lancet Neurology 3: 46–53

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Chapple CR, Rechberger T, Al-Shukri S et al. (2004) Randomized, double-blind placebo- and tolterodine-controlled trial of the once-daily antimuscarinic agent solifenacin in patients with symptomatic overactive bladder. BJU Int 93: 303–310

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Chapple CR, Arano P, Bosch JLHR et al. (2004) Solifenacin appears effective and well tolerated in patients with symptomatic idiopathic detrusor overactivity in a placebo- and tolterodine-controlled phase 2 dose-finding study. BJU Int 93: 71–77

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Chapple C, Khullar V, Gabriel Z, Dooley JA (2005) The effects of antimuscarinic treatments in overactive bladder: a systematic review and meta-analysis. Eur Urol 48: 5–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Chapple CR, Martinez-Garcia R, Selvaggi L et al. (2005) A comparison of the efficacy and tolerability of solifenacin succinate and extended release tolterodine at treating overactive bladder syndrome: results of the STAR trial. Eur Urol 48: 464–470

    PubMed  Google Scholar 

  7. Hegde SS (2006) Muscarinic receptors in the bladder: from basic research to therapeutics. Br J Pharmacol 147: 80–87

    Article  Google Scholar 

  8. Kay GG, Abou-Donia MB, Messer WS Jr et al. (2005) Antimuscarinic drugs for overactive bladder and their potential effects on cognitive function in older patients. J Am Geriatr Soc 53: 2195–2201

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Kay G, Crook T, Rekeda L et al. (2006) Differential effects of the antimuscarinic agents darifenacin and oxybutynin ER on memory in older subjects. Eur Urol (in press)

  10. Michel MC (2002) A benefit-risk assessment of extended-release oxybutynin. Drug Safety 25: 867–876

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Maruyama S, Oki T, Otsuka A et al. (2006): Human muscarinic receptor binding characteristics of antimuscarinic agents to treat overactive bladder. J Urol 175: 365–369

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Romanzi L, DelConte A, Kralidis G (2005) Impact of darifenacin versus tolterodine on incontinence episodes in patients with overactive bladder. Obstet Gynecol 105: 88

    Google Scholar 

  13. Schneider T, Hein P, Michel-Reher M, Michel MC (2005) Effects of ageing on muscarinic receptor subtypes and function in rat urinary bladder. Naunyn-Schmiedeberg’s Arch Pharmacol 372: 71–78

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist auf eine Verbindung mit folgender Firma/Firmen hin: In den letzten 5 Jahren haben die Autoren von folgenden Firmen Forschungsgelder, Honorare oder sonstige geldwerte Leistungen in Bezug auf Inkontinenz/überaktive Blase erhalten: 4SC, Apogepha, Astellas, Bayer Healthcare, Boehringer Ingelheim, Eli Lilly, OTW, Pfizer, Theravance. Trotzdem ist das Thema unabhängig und produktneutral dargestellt.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. C. Michel.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Michel, M.C., Barendrecht, M.M. & Oelke, M. Anticholinergika bei überaktiver Blase. Urologe 45, 826–829 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1075-x

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-1075-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation