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„Fast-track“-Chirurgie

Perioperatives Management

“Fast-track surgery”

Perioperative management

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Zusammenfassung

Die „fast-track“-Chirurgie ist ein multimodales Behandlungskonzept zur Beeinflussung pathophysiologischer funktioneller Veränderungen nach elektiven Eingriffen mit dem Resultat der verminderten Morbidität und beschleunigten Rekonvaleszenz. Erreicht wird dies durch eine optimierte interdisziplinäre (Chirurg, Anästhesist, Pflegepersonal, Physiotherapeut) und perioperative Fürsorge, welche zu einer verminderten operativen Stressreaktion des Patienten führt. Hierdurch konnten z. B. nach elektiven Kolonresektionen die Rate allgemeiner postoperativer Komplikationen und die Krankenhausliegezeiten deutlich gesenkt werden. Voraussetzung bei der Einführung der „fast-track“-Chirurgie ist der Wille der verantwortlichen Chirurgen zur Veränderung konventioneller Konzepte. Das Grundprinzip des „fast-track“-Managements wird zunehmend mit Erfolg auch auf andere abdominalchirurgische Operationen und andere operative Fächer wie z. B. die Urologie ausgeweitet.

Abstract

The multimodal therapeutic concept of fast-track surgery is directed against the pathophysiologic functional changes following elective surgery. This concept has been proven to reduce postoperative morbidity and convalescence. This benefit is based on an interdisciplinary approach by surgeons, anaesthesiologists, nurses, and physiotherapy staff to optimise perioperative care in order to decrease surgically-induced stress. Fast-track surgery after elective colorectal surgery has been shown to reduce the rate of postoperative complications and shorten hospital stay significantly. A prerequisite for successfully implementing this concept is the willingness of the participating surgeons to abandon conventional traditions. In addition to abdominal procedures, the basic concept of fast-track surgery has been successfully instituted in other surgical fields, such as urology.

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Pantelis, D., Wolff, M., Overhaus, M. et al. „Fast-track“-Chirurgie. Urologe 45, 1193–1201 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-1049-z

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