Skip to main content
Log in

Management bei postoperativ diagnostizierter intravesikaler TVT-Bandlage anhand zweier Kasuistiken

Management of postoperative objectified intravesical position of the TVT tape — two case reports

  • Kasuistik
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Treten nach TVT- (Tension-free vaginal tape )Plastik rezidivierende Harnweginfekte und Symptome einer überaktiven Blase auf, muss differentialdiagnostisch an eine intravesikale TVT-Bandlage gedacht werden. Die Urogenitalsonographie kann hier frühzeitig einen ersten Verdacht, die Urethrozystoskopie den diagnostischen Beweis erbringen. Als minimal-invasive Revisionstechnik bietet sich die transurethrale Abtragung der intravesikalen Bandanteile an. Um auch die wandständigen TVT-Bandanteile abtragen zu können, kann suprapubisch mittels Trokar eine Fasszange eingeführt werden, um das TVT-Band anzuspannen. Durch dieses Vorgehen könnten aufwändige teils kombinierte abdominovaginale Eingriffe zur intravesikalen TVT-Bandentfernung vermieden werden.

Abstract

Recurrent urinary tract infections and symptoms of a hyperactive bladder in women having undergone a TVT (tension-free vaginal tape) procedure may be due to intravesical position of the tape. Urogenital ultrasound can provide early preliminary diagnostic evidence, which can then be confirmed by subsequent urethrocystoscopy. Minimally invasive revision can be achieved by transurethral resection of the intravesical TVT portions. Tape portions near the wall can be removed after stretching of the tape with grasping forceps inserted through a suprapubically placed trocar. This simple procedure can spare the patient a more extensive repeat operation for removal of the intravesical TVT that may even require a combined abdominovaginal approach.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Cornel EB, Vervest HA (2005) Removal of a missed polypropylene tape by a combined transurethral and transabdominal endoscopic approach. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 16: 247–249

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Irer B, Aslan G, Cimen S, Bozkurt O, Celebi I (2005) Development of vesical calculi following tension-free vaginal tape procedure. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 16: 245–246

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Kiebl SJ, Clemens JQ (2004) Endoscopic excision of intravesical tension-free vaginal tape with laparoscopic instrument assistance. J Urol 172(3): 971

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Rosenblatt P, Pulliam S, Edwards R, Boyles SH (2005) Suprapubically assisted operative cystoscopy in the management of intravesical TVT synthetic mesh segments. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 26

  5. Tsivian A, Kessler O, Mogutin B, Rosenthal J, Korczak D, Levin S, Sisi AA (2004) Tape related complications of the tension-free vaginal tape procedure. J Urol 171: 762–174

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Tunn R, Gauruder-Burmester A, Kölle D (2004) Ultrasound diagnosis of intra-urethral tension-free vaginal tape (TVT) position as a cause of postoperative voiding dysfunction and retropubic pain. Ultrasound Obstet Gynecol 23: 298–301

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Tunn R, Petri E (2003) Introital and transvaginal ultrasound as the main tool in the assessment of urogenital and pelvic floor dysfunction: an imaging panel and practical approach. Ultrasound Obstet Gynecol 22(2): 205–213

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Tunn R, Schaer G, Peschers U et al. (2005) Updated recommendations on ultrasonography in urogynecology. Int Urogynecol J Pelvic Floor dysfunct 16: 236–241

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Volkmer BG, Nesslauer T, Rinnab L, Schrabin T, Hautmann RE, Gottfried HW (2003) Surgical intervention for complications of tension-free vaginal tape procedure. J Urol 169(2): 570–574

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Tunn.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Tunn, R., Wildt, B., Rohne, J. et al. Management bei postoperativ diagnostizierter intravesikaler TVT-Bandlage anhand zweier Kasuistiken. Urologe 45, 347–350 (2006). https://doi.org/10.1007/s00120-006-0994-x

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-006-0994-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation