Skip to main content
Log in

„Second-line-Polychemotherapie“ beim metastasierten Urothelkarzinom des Nierenbeckens

Andauernde partielle Remission nach 18 Kursen Gemcitabin/Paclitaxel trotz 24 Kursen Gemcitabin/Cisplatin im „stable disease“

“Second line” polychemotherapy in metastatic urothelial cancer of the renal pelvis

Persisting partial remission by 18 treatment cycles of Gemcitabine/Paclitaxel after 24 treatment cycles Gemcitabine/Cisplatin “stable disease”

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Über die moderate Wirksamkeit systemischer Chemotherapeutika zur Behandlung des Urothelkarzinoms wird seit >30 Jahren berichtet. Eine potentielle Heilbarkeit auch fortgeschrittener Erkrankungsstadien in dieser Tumorentität wurde ab Mitte der 80er Jahre erst mit der Kombination verschiedener Einzelsubstanzen postuliert. Bezüglich der Therapieeffektivität einer „Second-line-Chemotherapie“ beim metastasierten Urothelkarzinom des Nierenbeckens liegen aufgrund der geringen Fallzahl und der schlechten Prognose bislang keine aussagekräftigen Daten vor. Wir berichten über den bemerkenswerten Verlauf eines 59-jährigen Patienten mit pulmonal, lymphogen und ossär metastasiertem Transitionalzellkarzinom des Nierenbeckens, der nach 2 Kursen Gemcitabin/Paclitaxel im Rahmen einer „Second-line-Therapie“ eine partielle Remission erreichte, nachdem er sich zuvor über 24 Kurse Gemcitabin/Cisplatin im „stable disease“ befand, mit jeweils rezidivierender Progression in den therapiefreien Intervallen.

Abstract

Moderate activity of systemic chemotherapy for advanced urothelial cancer has been reported for more than 30 years. Only with the advent of potent combination therapy in the mid-1980s have clinically significant response rates and prolonged survival been documented. Due to the small number of cases and poor prognosis, knowledge is scant about the therapeutic effect of “second-line” polychemotherapy in metastatic upper tract urothelial cancer. We report an interesting case of a 59-year-old man suffering from urothelial cancer of the renal pelvis with pulmonary, lymphogenous, and bone metastases who had an unexpected response to “second-line” chemotherapy with only 2 treatment cycles of gemcitabine/paclitaxel (partial remission) after 24 treatment cycles of gemcitabine/cisplatin in “stable disease” with progression between the therapeutic intervals.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Hauser S, Studer UE (2001) Therapie des Nierenbeckenkarzinoms. Urologe A 40: 452–455

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Munoz JJ, Ellison LM (2000) Upper tract urothelial neoplasms: incidence and survival during the last 2 decades. J Urol 164(5): 1523–1525

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Sternberg CN (2003) Metastatic bladder cancer: Role of chemotherapy and new agents. EAU Update Series 1(2): 108–117

    Article  Google Scholar 

  4. Lehmann J, Retz M, Hack M, Siemer S, Stöckle M (2003) Systemische Chemotherapie des Urothelkarzinoms. Onkologie 26(Suppl 4): 18–25

    PubMed  Google Scholar 

  5. Bamias A, Deliveliotis C, Fountzilas G et al. (2004) Adjuvant chemotherapy with paclitaxel and carboplatin in patients with advanced carcinoma of the upper urinary tract: a study by the Hellenic Cooperative Oncology Group. J Clin Oncol 22(11): 2150–2154

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Bannowsky.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bannowsky, A., Wefer, B., Naumann, M. et al. „Second-line-Polychemotherapie“ beim metastasierten Urothelkarzinom des Nierenbeckens. Urologe 44, 915–917 (2005). https://doi.org/10.1007/s00120-005-0839-z

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-005-0839-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation