Skip to main content
Log in

Physiologie und Pathophysiologie der erektilen Dysfunktion

Eine Erfindung von heute?

Physiology and pathophysiology of erectile dysfunction—an invention of today?

  • Geschichte der Urologie
  • Published:
Der Urologe, Ausgabe A Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Gedanken und Hypothesen des pathophysiologischen Geschehens bei erektiler Dysfunktion—ihre Irrungen und Wirrungen—werden wiedergegeben, beginnend bei Aristoteles und weitergeführt über die Renaissance und Aufklärung. Erst Mitte des 19. Jahrhunderts wird das zentrale Geschehen der Relaxation der Trabekelmuskulatur erkannt. Es dauerte noch über weitere 100 Jahre bis zur sinnvollen medikamentösen Therapieoption.

Abstract

Notions and hypotheses of the pathophysiologic process in erectile dysfunction–its errors and embarrassments–are focused on beginning with Aristotle and continued in the Renaissance and the Enlightenment. Only in the middle of the nineteenth century was there recognition of the central role of relaxation of the trabecular muscles. It took another 100 years until we had a useful treatment option at hand.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Andersson RG (1973) Relationship between cyclic AMP, phosphodiesterase activity, calcium, and contraction in intestinal smooth muscle. Acta Physiol Scand 87 (3): 348–358

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Arnold WP, Aldred R, Murad F (1977) Cigarette smoke activates guanylat cyclase and increases 3’, 5’-monophosphate in tissues. Science 198 (4320): 934–936

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Beale (1864) Philosoph Transactions, pp 562

  4. Benson GS, McConnell JA, Schmidt WA (1981) Penile polsters: functional structures or atherosclerotic changes? J Urol 125 (6): 800–803

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bernard Cl (1862) [Compte rendu]

  6. Boolell M, Allen MJ, Ballard SA et al. (1996) Sildenafil: an orally active type 5 cyclic GMP-specific phosphodiesterase inhibitor for the treatment of penile erectile dysfunction. Int J Impot Res 8 (2): 47–52

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Bossart MI, Spjut HJ, Scott FB (1980) Ultrastructural analysis of human penile corpus cavernosum. Urology 15(5): 448–456

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Burnett AL, Lowenstein CJ, Bredt DS, Chang TS, Snyder SH (1992) Nitric oxide: a physiologic mediator of penile erection. Science 257(5068): 401–403

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Cadiat M (1877) Etude sur les muscles du périnée. J Anat 13: 39

    Google Scholar 

  10. Conti G (1952) L’érection du pénis humain et ses bases morphologico-vasculaires. Acta Anat 14: 217–261

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. De Graaf R (1668) Tractus de usa siphonis. Anatomica, p 230

  12. Duvernoi (1728) Commentar Acad Petropol 1: 398

    Google Scholar 

  13. Eckhard C (1863) Untersuchungen über die Erektion des Penis beim Hund. Beitr Anat Physiol 3: 123–131

    Google Scholar 

  14. Eberth CJ (1904) Die männlichen Geschlechtsorgane. In: Bardeleben K (Hrsg) Handbuch der Anatomie des Menschen, Bd. 7, Th. 2, Abth. 2. Fischer, Jena

  15. Ebner von (1900) Ueber klappenartige Vorrichtungen in den Arterien der Schwellkörper. Anatomischer Anzeiger 18: 79

    Google Scholar 

  16. Ercolani JB (1869) Tissues et des organes érectiles. J Anat 6: 364

    Google Scholar 

  17. Exner (1877) Sitzungsbericht der Wiener Akademie LXXV

  18. Furchgott RF, Zawadzki JV (1980) The obligatory role of endothelial cells in the relaxation of arterial smooth muscle by acetylcholine. Nature 288 (5789): 373–376

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Frey W (1876) Arbeiten der physiologischen Anstalt zu Leipzig, S 389

  20. Gee WF (1975) A history of surgical treatment of impotence. Urology 5 (3): 401–405

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Goldstein AM, Meehan JP, Zakhary R, Buckley PA, Rogers FA (1982) New observations on microarchitecture of corpora cavernosa in men and possible relationship to mechanism of erection. Urology 20(3): 259–266

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Henderson VE, Roepke MH (1933) On the mechanism of erection. Am J Physiol 106: 441–448

    Google Scholar 

  23. Hinman F (1914) Priapisme: report of cases and a clinical study of the literature with reference to its pathogenesis and surgical treatment. Ann Surg 60: 689

    Google Scholar 

  24. Hirsch EW (1931) The so-called arterial valves in the penile arteries. J Urol 25: 61

    Google Scholar 

  25. Houston J (1830) Two newly discovered muscles. Dublin Hosp Rep Med Surg 5: 459

    Google Scholar 

  26. Howell WH (1933) A text-book of physiology, 12th edn. Saunders, Philadelphia, p 1073

  27. Hunter J (1802) Bemühungen über die thierische Oekonomie. Braunschweig, S 61

  28. Ignarro LJ, Buga GM, Wood KS, Byrns RE, Chandhuri G (1987) Endothelium-derived relaxing factor produced and released from artery and vein is nitric oxide. Proc Natl Acad Sci USA 84 (24): 9265–9269

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Jocelyn HD, Setchell BP (1972) Regnier de Graaf on the human reproductive organs. J Reprod Fertil [Suppl] 17: 1–222

    Google Scholar 

  30. Langer C (1862) Ueber das Gefäßsystem der männlichen Schwellorgane. Sitzungsbericht der Wiener Akademie 46: 120

    Google Scholar 

  31. Langguth (1793) Kurze Bemühungen über die Turgeszenz des männlichen Gliedes. Journal der Erfindungen, Theorien und Widersprüche in der Natur- und Arzneiwissenschaft 1: 122

  32. Lovén C (1866) V. Erweiterung in den Zweigen der Arteria dorsalis penis durch die Nervi erigentes. Berichte Leipzig Math Phys Classe: 102

    Google Scholar 

  33. Kiss F (1921) Anatomisch-historische Untersuchungen über die Erektion. Zeitschrift für Anatomie und Entwicklung 61: 455

    Google Scholar 

  34. Kölliker A (1852) Das anatomische und physiologische Verhalten der cavernösen Körper der Sexualorgane. Verhandlungen der physikalisch-medizinischen Gesellschaft zu Würzburg 2: 118

  35. Lal S, Ackman D, Thavundayil JX, Kiely ME, Etienne P (1984) Effect of apomorphine, a dopamine receptor agonist, on penile tumescence in normal subjects. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 8 (4–6): 695–699

    Google Scholar 

  36. Lal S, Laryea E, Thavundayil JX, Nalir NP, Negrete J, Ackman D, Blundell P, Gardiner RJ (1987) Apomorphine induced penile tumescence in impotent patients—preliminary findings. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 11: 235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  37. Lehmann: Zeitschrift für wissenschaftliche Zoologie, Bd XIV, S 364

  38. Marshall FH (1922) The physiology of reproduction, 2nd edn. Longman, Green & Co., London, p 262

  39. Mogilnicka E, Klimek V (1977) Drugs affecting dopamin neurons and yawning behavior. Pharmacol Biochem Behav 7 (4): 303–305

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  40. Müller J (1835) Entdeckung an bei der Erektion des männlichen Gliedes wirksamen Arterien. Archiv der Anatomie und Physiologie und wissenschaftlichen Medizin, S 202

  41. Nikolsky W (1879) Ein Beitrag zur Physiologie der Nervi erigentes. Arch Anat Physiol: 209

    Google Scholar 

  42. O’Brien CP, Di Giacomo JN, Fahn S, Schwarz GA (1971) Mental effects of high-dosage levodopa. Arch Gen Psychiatry 24 (1): 61–64

    PubMed  Google Scholar 

  43. Pütz H (1873) Zeitschrift für praktische Veterinär-Wissenschaften 1: 1

  44. Schiff (1862) Untersuchungen zur Physiologie des Nervensystems. Compte rendu

  45. Schlatter EK, Lal S (1972) Treatment of alcoholism with Dent’s oral apomorphine method. Q J Stud Alcohol 33 (2): 430–436

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  46. Valentin (1842) Artkel Gewebe in Wagner’s Handwörterbuch I, S 789

  47. Vulpian (1875) Leçons sur l’appareil vasomoteur, pp 168

  48. Wiggers CJ (1934) Physiology in health and disease. Lea & Febiger, Philadelphia, p 1092

  49. Zhongcheng X, Enikyung K, Zhenji T, Guiting L, Yinglu G (2001) Icariin on relaxation effect of corpus cavernosum smooth muscle. Chin Sci Bull 46: 1186

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Hauri.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hauri, D. Physiologie und Pathophysiologie der erektilen Dysfunktion. Urologe [A] 43, 1423–1429 (2004). https://doi.org/10.1007/s00120-004-0674-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-004-0674-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation