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Das transobturatorische Band (TOB)

Ein minimal-invasives Verfahren zur Behandlung der weiblichen Stressharninkontinenz

The transobturator tape (TOT)

A minimally-invasive procedure for the treatment of female urinary stress incontinence

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Zusammenfassung

Der neue transobturatorische Zugang zur vaginalen Harnröhrensuspension zur Behandlung der weiblichen Stressinkontinenz wurde über einen Beobachtungszeitraum von 1 Jahr evaluiert.

Insgesamt wurden 124 Patientinnen in 2 Kliniken mit einem wenig elastischen Polypropylenband transobturatorisch in der Technik nach Delorme operiert. Die Operationstechnik wird ausführlich beschrieben. Die Patientinnen wurden 3, 6 und 12 Monate postoperativ nachuntersucht.

Intraoperativ traten keine Komplikationen auf. Nach 12 Monaten waren 88,7% der Frauen kontinent. Deutlich gebessert waren weitere 6,4%.

Die transobturatorische Technik (von außen nach innen) stellt bei sorgfältiger Indikationsstellung und bei exakter Beachtung der Originalbeschreibung ein einfaches, sicheres und effizientes Operationsverfahren zur Behandlung der weiblichen Stressinkontinenz dar. Die Technik vermeidet Komplikationen wie Harnblasen-, Darm- und Gefäßverletzungen und ist sowohl primär als auch für den Rezidiveingriff einsetzbar. An einigen Kliniken hat dieses Verfahren die retropubische Technik bereits abgelöst.

Abstract

The transobturator tape, a new technique for the treatment of female urinary stress incontinence, was evaluated with a 1 year follow-up.

A total of 124 patients were treated with a low elasticity polypropylene tape according to the technique described by Delorme. The operative procedure is described step by step. All patients were followed-up after 3, 6 and 12 months.

No intra-operative complications were observed. After 12 months 88.7% of the patients were cured and an additional 6.4% showed improvement.

The transobturator technique (from exterior to interior) is, given proven indications and an exact consideration of the instructions, a simple, safe and efficient surgical procedure for the treatment of female urinary stress incontinence. The technique avoids complications such as bladder, intestinal and vascular lesions. It is suitable for genuine incontinence and patients with recurrent stress incontinence.

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Literatur

  1. Amid PK (1997) Classification of biomaterials and their related complications in abdominal wall hernia surgery. Hernia 1: 15–21

    Google Scholar 

  2. Beco J, de Bisschop G, Dijkstra R, Nelissen G, Mouchel J (1999) Perineology reaching equilibrium and preserving it? J Gynecol Obstet Biol Reprod 28: 855–856

    CAS  Google Scholar 

  3. Delancey J, Richardson (1993) A anatomy of genital support. Clin Obstet Gynaecol 36: 19–33

    Google Scholar 

  4. Delmas V, Hermieu JF, Dompeyre P et al. (2001) Éléments anatomiques concernés par la bandelette transobturatrice dans le traitement de l’incontinence urinaire chez la femme. Institut d’Anatomie, UFR biomédicale, Université de Paris V, Servive d’Urologie, Hôpital Bichat, Paris, AFU

  5. Delorme E (2001) La bandelette transobturatrice: un procédé mini-invasif pour traiter l’incontinence urinaire de la femme. Prog Urol 11: 1306–1313

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Delorme E, Droupy S, de Tayrac R, Delmas V (2004) Transobturator tape: A new minimally-invasive procedure to treat female urinary incontinence. Eur Urol 45: 203–207

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. De Tayrac R (2003) Clinical results of a French multicenter study. Département de Gynécologie Obstétrique, Hôpital Antoine-Béclère, Clamart, France; Buenos Aires, IUGA

  8. Falconer C, Söderberg M, Blomgren B, Ulmsten U (2001) influence of different sling materials on connective tissue metabolism in stress urinary incontinent women. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 12 (Suppl 2): 19–23

    Article  Google Scholar 

  9. Kerdiles Y, Baudry F, Rouxel P, Pommereuil L, Logeais Y (1974) Le pontage par le trou obturateur dans la chirurgie artérielle restauratrice des membres inférieurs. Ann Chir Thoracic Cardiovasc 13/4: 335–341

  10. Novak F (1977) Technique opératoire gynécologique: description du passage transobturateur du muscle droit interne dans le traitement des fistules vésicovaginales. Piccin, Padova, Italy

  11. Pariente JL (2003) State of the Art; les bandelettes sousurethrales. AFU, Paris

  12. Petri E (2004) Kommentar zu Komplikationen nach TVT-Plastik. Urologe A 43: 191–193

  13. Petri E, Richter K (1983) Pathologie der Stressinkontinenz und die anatomischen Möglichkeiten ihrer chirurgischen Behandlung. In: Petri E (Hrsg) Gynäkologische Urologie. Thieme, Stuttgart, S 227–241

  14. Ulmsten U, Petros P (1995) Intravaginal slingplasty (IVS); an ambulatory surgical procedure for treatment of female urinary incontinence. Scand J Urol Nephrol: 75–82

    Google Scholar 

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Correspondence to A. Gunnemann.

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Gunnemann, A., Heleis, W., Pohl, J. et al. Das transobturatorische Band (TOB). Urologe [A] 43, 1106–1110 (2004). https://doi.org/10.1007/s00120-004-0632-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-004-0632-4

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