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Diagnosis and staging of laryngeal tumors with CT and MRI

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Summary

Cross-sectional imaging with CT and MRI plays an indispensable complementary role to endoscopy in the pretherapeutic workup and staging of laryngeal neoplasms. Adequate interpretation of the CT and MR images requires a thorough knowledge of the patterns of submucosal spread and familiarity with the diagnostic signs of neoplastic invasion as seen with each modality. In addition, the radiologist should be aware of the implications of imaging for staging and treatment. Both CT and MR imaging are highly sensitive for the detection of neoplastic invasion of the pre-epiglottic space, paraglottic space, subglottic region and cartilage. The high negative predictive value of both CT and MRI allows exclusion of neoplastic cartilage invasion quite reliably. The specificity of both CT and MRI is, however, limited and both methods may therefore overestimate the extent of tumor spread. Nevertheless, both cross-sectional imaging methods significantly improve the pretherapeutic staging accuracy of laryngeal tumors if used in addition to clinical examination and endoscopic biopsy. In the presence of a submucosal mass, CT and MRI play a key role for the diagnosis, as they may characterize the lesion, reliably depict its submucosal extent, and guide the endoscopist to perform deep biopsies that allow a definitive histological diagnosis.

Zusammenfassung

Sowohl die CT als auch die MRT sind unentbehrliche Zusatzuntersuchungen zur Diagnostik und Stadieneinteilung von Tumoren des Larynx. Sie sind der klinischen Untersuchung (einschließlich endoskopischer Biopsie) beigeordnet und ergänzen diese komplementär. Eine sehr genaue Kenntnis der submukösen Tumorausbreitungswege, der diagnostischen Zeichen der Tumorinfiltration und deren Konsequenzen für die Stadieneinteilung und Therapie sind unentbehrlich für die Interpretation von CT und MRT. Sowohl die CT als auch die MRT sind hochsensitive Untersuchungen für den Nachweis der neoplastischen Infiltration des präepiglottischen Raumes, des paraglottischen Raumes, der Subglottis und des Knorpels. Die Spezifität ist jedoch mit beiden Methoden weniger hoch als zunächst erwartet, wodurch eine Tendenz zum Überschätzen der Tumorausbreitung resultiert. Der sehr hohe negative Vorhersagewert der beiden Schnittbildverfahren ist aus klinischer Sicht wichtig, da er es ermöglicht, die neoplastische Knorpelinfiltration auszuschließen. Beide Methoden verbessern signifikant die prätherapeutische Stagingtreffsicherheit, wenn sie zusätzlich zur Endoskopie angewendet werden. Beim Vorliegen von submukösen Tumoren liefern sowohl die CT als auch die MRT wertvolle Hinweise auf eine mögliche Ätiologie, auf das Ausmaß des submukösen Wachstums und auf die geeignete Biopsiestelle.

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Becker, M. Diagnosis and staging of laryngeal tumors with CT and MRI. Radiologe 38, 93–100 (1998). https://doi.org/10.1007/s001170050329

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050329

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