Skip to main content
Log in

Inflammatory bowel disease. Pathophysiology and medical treatment

Pathophysiologie und medikamentöse Therapie

  • Entzündliche Darmerkrankungen
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Summary

Recent studies indicate that the normal intestinal flora, an exagerated reaction of the intestinal immun system and a decreased epithelial barrier function of the gut play an important role in the pathogenesis of Crohn's disease and ulcerative colitis. The medical therapy of inflammatory bowel disease aims to correct these alterations. Aminosalicylates, corticosteroides, immunsuppressants and antibiotics are the four main groups of substances which are currently used for the therapy of inflammatory bowel diseases. Slow release formulation allow specific targeting of 5-aminosalicylic acid to the inflamed sections of the gut; with budesonid a corticosteroide therapy with minimal systemic side effects is possible. Future therapeutic options include specific immuno-modulatory therapy with cytokines or cytokine antibodies. Maintenance therapy may, conceivably, be performed with probiotics or antioxidants. Therefore, despite continued uncertainty about the cause of inflammatory bowel diseases, recent advances nourish the hope for further improvement of the control of disease activity and a better quality of life for patients with inflammatory bowel diseases.

Zusammenfassung

Neue Studien zeigen, daß die normale intestinale Flora, eine übersteigerte Reaktion des intestinalen Immunsystems und eine Störung der epithelialen Barriere des Darms eine wichtige Rolle in der Pathogenese des Morbus Crohn und der Colitis ulcerosa spielen. Die medikamentöse Therapie chronisch-entzündlicher Darmerkrankungen zielt auf die Korrektur dieser Störungen. Aminosalizylate, Kortikosteroide, Immunsuppressiva und Antibiotika sind die 4 wesentlichen Substanzgruppen, die zur Therapie chronisch-entzündlicher Darmerkrankungen zur Verfügung stehen. Moderne Galenik erlaubt heute die gezielte Freisetzung von 5-Aminosalizylsäure in den entzündeten Abschnitten des Dünn- und Dickdarms; durch die Einführung von Budesonid kann eine Kortikosteroidtherapie mit minimalen systemischen Nebenwirkungen durchgeführt werden. Die Hoffnungen für zukünftige Therapieoptionen richten sich auf eine spezifische immunmodulatorische Therapie mit Zytokinen bzw. deren Antikörpern. Für die Rezidivprophylaxe gibt es erste vielversprechende Daten mit einer Therapie mit Probiotika und Antioxidanzien. Trotz weiterhin unklarer Ursache chronisch-entzündlicher Darmerkrankungen lassen somit neuere Forschungsergebnisse auf eine noch bessere Kontrolle der Entzündungsreaktionen und damit eine bessere Lebensqualität von Patienten mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen hoffen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

von Ritter, C. Inflammatory bowel disease. Pathophysiology and medical treatment. Radiologe 38, 3–7 (1998). https://doi.org/10.1007/s001170050316

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050316

Navigation