Zusammenfassung
Die Letalität nicht rekanalisierter akuter Basilarisverschlüsse liegt bei 90 %. Erfolgt eine Rekanalisation, sinkt die Mortalität auf etwa 50 %. Eine schnelle Diagnostik eines Basilarisverschlusses ist erforderlich, um gegebenenfalls eine thrombolytische Therapie zu beginnen. Wir berichten über erste Erfahrungen mit der CT-Angiographie (CTA) in der Diagnose akuter Basilarisverschlüsse. Bei 10 Patienten mit klinisch begründetem Verdacht auf einen Basilarisverschluß wurde eine CTA des hinteren Hirnkreislaufs durchgeführt, die bei 6 Patienten einen Verschluß der A. basilaris und bei einem Patienten eine teilthrombosierte Megadolicho-Basilaris zeigte. Bei 4 der 6 Patienten mit CT-angiographisch nachgewiesenem Basilarisverschluß wurde eine DSA durchgeführt, die die Diagnose bestätigte. Bei 3 Patienten, bei denen sich die gesamte A. basilaris in der CTA regelrecht kontrastierte, zeigte das Kontroll-CT keine Infarkte. Wenngleich unsere Fallzahlen noch gering sind, scheint die CTA ein vielversprechendes, schnelles Verfahren zur Diagnostik akuter Basilarisverschlüsse zu sein und könnte ein wichtiges Hilfsmittel bei Therapieentscheidungen werden.
Summary
Background and purpose: Without recanalisation, acute basilar artery (BA) occlusion has a mortality of 90 %, which is reduced to 50 % if recanalisation is achieved. Fast diagnosis of BA occlusion is necessary in order to start thrombolytic therapy without delay. We wanted to assess the role of CT angiography (CTA) in the diagnostic evaluation of suspected acute BA occlusion.
Materials and methods: Ten patients with clinically suspected BA occlusion were examined with conventional CT and spiral CT angiography. Spiral scanning extended from the foramen magnum to the tip of the basilar artery. For CTA, 130 ml of nonionic contrast media were injected into an antecubital vein. In four patients, transfemoral digital subtraction angiography (DSA) was additionally performed. All but one patient had a follow-up CT examination the next day.
Results: CTA demonstrated BA occlusion in six patients and a partially thrombosed megadolichobasilar artery in one patient. In four of the six patients with CT angiographically diagnosed BA occlusion, an additional DSA was performed, which confirmed the CTA findings. In three patients the BA showed normal intravasal contrast, and follow-up CT did not show infarctions in the vertebrobasilar territory.
Conclusion: Although the number of cases is still small, CTA seems to be a promising method for the rapid diagnosis of BA occlusion. It may become a valuable tool for therapy decisions in acute BA occlusions.
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Eingegangen am 15. August 1996 Angenommen am 19. August 1996
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Knauth, M., Brandt, T., Jansen, O. et al. CT-Angiographie bei Basilaristhrombose Erste Erfahrungen. Radiologe 36, 855–858 (1996). https://doi.org/10.1007/s001170050151
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001170050151