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Autoimmunpankreatitis versus Pankreaskarzinom

Autoimmune pancreatitis versus pancreatic cancer

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Zusammenfassung

Klinisches Problem

Die autoimmune Pankreatitis (AIP) wird leitliniengerecht als eigenständige Form der Pankreatitis geführt. Sie ist durch bildmorphologische und histologische Merkmale charakterisiert. Beim Typ 1 ist die AIP mit extrapankreatischen Manifestationen im Rahmen einer IgG 4-assoziierten Erkrankung verbunden. Symptome und Befunde bilden sich fast immer unter einer Steroidmedikation zurück. Insbesondere bei einem fokalen Parenchymbefall einer AIP ist die Abgrenzung zum duktalen Adenokarzinom des Pankreas erforderlich.

Radiologische Standardverfahren

Bei Hinweisen auf das Vorliegen einer AIP sind als primäre Untersuchungsverfahren der abdominelle Ultraschall und/oder Endosonographie, die Computertomographie (CT) und bevorzugt die Magnetresonanztomographie (MRT) geeignet. Dabei wird zwischen Parenchym- und Gangveränderungen, die spezifisch auf das Vorliegen einer AIP hinweisen, unterschieden.

Methodische Innovationen und Bewertung

Die Diagnose der autoimmunen Pankreatitis soll anhand der Internationalen Konsensus-Kriterien (ICDC) bewertet und gestellt werden, in denen die 5 Hauptmerkmale (Bildgebung, Serologie, Histologie, weitere Organbeteiligungen, Ansprechen auf Steroidmedikation) abgebildet sind. Bei einer AIP Typ 1 reichen typische bildgebende Veränderungen auch bei negativer Histologie zur Diagnosestellung, bei der AIP Typ 2 ist hingegen der histologische Nachweis zu führen. Die bildgebenden Veränderungen helfen bei der differenzialdiagnostischen Abgrenzung zum Pankreaskarzinom.

Empfehlung für die Praxis

Der folgende Beitrag adressiert und bewertet die entscheidenden bilddiagnostischen CT- und MRT-Kriterien für die korrekte Befundeinordnung, Befundbeschreibung und Abgrenzung der Autoimmunpankreatitis vom Pankreaskarzinom.

Abstract

Clinical issue

Autoimmune pancreatitis (AIP) is classified as a distinct form of pancreatitis according to the guidelines. It is characterized by imaging morphologic and histologic features and is associated with extrapancreatic manifestations in type 1 IgG 4-associated disease. Symptoms and findings almost always improve with administration of steroids. Differentiation from pancreatic ductal adenocarcinoma is required, particularly in the presence of AIP with focal parenchymal involvement.

Standard radiologic procedures

If AIP is suspected, abdominal ultrasound and/or endosonography, computed tomography (CT), and preferably magnetic resonance imaging (MRI) are indicated. A distinction is made between parenchymal and ductal changes that specifically indicate the presence of AIP.

Methodological innovations and evaluation

The diagnosis of autoimmune pancreatitis should be made based on the International Consensus Criteria (ICDC), in which the five main features (imaging, serology, histology, other organ involvement, response to steroid medication) are assessed. In type 1 AIP, typical imaging changes are sufficient to establish the diagnosis even with negative histology, whereas for type 2 AIP, histologic evidence is required. Imaging changes help in the differential diagnosis from pancreatic cancer.

Practical recommendations

The following article addresses and evaluates crucial imaging diagnostic CT and MRI criteria for correct classification of findings, description of results, and differentiation of autoimmune pancreatitis from pancreatic cancer.

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Literatur

  1. Sarles H, JC S, R M et al (1961) Chronic inflammatory sclerosis of the pancreas-an autonomous pancreatic disease? Am J Dig Dis. https://doi.org/10.1007/bf02232341

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Yoshida K, Toki F, Takeuchi T et al (1995) Chronic pancreatitis caused by an autoimmune abnormality. Digest Dis Sci 40:1561–1568. https://doi.org/10.1007/bf02285209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Hamano H, Kawa S, Horiuchi A et al (2001) High Serum IgG 4 Concentrations in Patients with Sclerosing Pancreatitis. New Engl J Medicine 344:732–738. https://doi.org/10.1056/nejm200103083441005

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Beyer G, Hoffmeister A, Michl P et al (2022) S3-Leitlinie Pankreatitis – Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS) – September 2021 – AWMF Registernummer 021-003. Z Gastroenterol 60:419–521. https://doi.org/10.1055/a-1735-3864

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hart PA, Kamisawa T, Brugge WR et al (2013) Long-term outcomes of autoimmune pancreatitis: a multicentre, international analysis. Gut 62:1771–1776

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Frulloni L, Scattolini C, Katsotourchi AM et al (2010) Exocrine and endocrine pancreatic function in 21 patients suffering from autoimmune pancreatitis before and after steroid treatment. Pancreatology 10:129–133

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Vujasinovic M, Valente R, Maier P et al (2018) Diagnosis, treatment and long-term outcome of autoimmune pancreatitis in Sweden. Pancreatology 18:900–904

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Okazaki K, Chari ST, Frulloni L et al (2017) International consensus for the treatment of autoimmune pancreatitis. Pancreatology 17:1–6

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Shimosegawa T, Chari ST, Frulloni L et al (2011) International Consensus Diagnostic Criteria for Autoimmune Pancreatitis. Pancreas 40:352–358. https://doi.org/10.1097/mpa.0b013e3182142fd2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Rehnitz C, Klauss M, Singer R et al (2011) Morphologic Patterns of Autoimmune Pancreatitis in CT and MRI. Pancreatology 11:240–251. https://doi.org/10.1159/000327708

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Khandelwal A, Inoue D, Takahashi N (2020) Autoimmune pancreatitis: an update. Abdom Radiol 45:1359–1370. https://doi.org/10.1007/s00261-019-02275-x

    Article  Google Scholar 

  12. Manfredi R, Frulloni L, Mantovani W et al (2011) Autoimmune Pancreatitis: Pancreatic and Extrapancreatic MR Imaging–MR Cholangiopancreatography Findings at Diagnosis, after Steroid Therapy, and at Recurrence. Radiology 260:428–436. https://doi.org/10.1148/radiol.11101729

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Ahmed AS, Abreo M, Thomas A et al (2022) Type 3 autoimmune pancreatitis (immune checkpoint inhibitor-induced pancreatitis). Curr Opin Gastroen 38:516–520. https://doi.org/10.1097/mog.0000000000000873

    Article  Google Scholar 

  14. Wallace ZS, Zhang Y, Perugino CA et al (2019) Clinical phenotypes of IgG 4-related disease: an analysis of two international cross-sectional cohorts. Ann Rheum Dis 78:406–412

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Stone JH, Khosroshahi A, Deshpande V et al (2012) Recommendations for the nomenclature of IgG 4-related disease and its individual organ system manifestations. Arthritis Rheum 64(10):3061–3067. https://doi.org/10.1002/art.34593

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Chari ST, Takahashi N, Levy MJ et al (2009) A diagnostic strategy to distinguish autoimmune pancreatitis from pancreatic cancer. Clin Gastroenterol Hepatol 7:1097–1103

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Chari ST, Smyrk TC, Levy MJ et al (2006) Diagnosis of Autoimmune Pancreatitis: The Mayo Clinic Experience. Clin Gastroenterol H 4:1010–1016. https://doi.org/10.1016/j.cgh.2006.05.017

    Article  Google Scholar 

  18. Negrelli R, Boninsegna E, Avesani G et al (2018) Type 1 and Type 2 Autoimmune Pancreatitis. Pancreas 47:1115–1122. https://doi.org/10.1097/mpa.0000000000001142

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Schneider A, Michaely H, Ruckert F et al (2017) Diagnosing autoimmune pancreatitis with the Unifying-Autoimmune-Pancreatitis-Criteria. Pancreatology 17:381–339

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Raina A, Yadav D, Krasinskas AM et al (2009) Evaluation and management of autoimmune pancreatitis: experience at a large US center. Am J Gastroenterol 104:2295–2306

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. van Heerde MJ, Buijs J, Rauws EA et al (2014) A comparative study of diagnostic scoring systems for autoimmune pancreatitis. Pancreas 43:559–564

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Takahashi N, Fletcher JG, Hough DM et al (2009) Autoimmune Pancreatitis: Differentiation From Pancreatic Carcinoma and Normal Pancreas on the Basis of Enhancement Characteristics at Dual-Phase CT. AJR Am J Roentgenol 193:479–484. https://doi.org/10.2214/ajr.08.1883

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Kim HJ, Kim YK, Jeong WK et al (2015) Pancreatic duct “Icicle sign” on MRI for distinguishing autoimmune pancreatitis from pancreatic ductal adenocarcinoma in the proximal pancreas. Eur Radiol 25:1551–1560

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Suzuki K, Itoh S, Nagasaka T et al (2010) CT findings in autoimmune pancreatitis: assessment using multiphase contrast-enhanced multisection CT. Clin Radiol 65:735–743

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Grenacher L (2016) Hepatopancreaticobiliary diseases in IgG 4-associated autoimmune diseases. Radiologe 56:1052–1060

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Khandelwal A, Shanbhogue AK, Takahashi N et al (2014) Recent Advances in the Diagnosis and Management of Autoimmune Pancreatitis. AJR Am J Roentgenol 202:1007–1021. https://doi.org/10.2214/ajr.13.11247

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Ghazale A, Chari ST, Smyrk TC et al (2007) Value of serum IgG 4 in the diagnosis of autoimmune pancreatitis and in distinguishing it from pancreatic cancer. Am J Gastroenterol 102:1646–1653

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Kamisawa T, Takuma K, Anjiki H et al (2010) Differentiation of autoimmune pancreatitis from pancreatic cancer by diffusion-weighted MRI. Am J Gastroenterology 105:1870–1875. https://doi.org/10.1038/ajg.2010.87

    Article  Google Scholar 

  29. Ha J, Choi SH, Kim KW et al (2021) MRI features for differentiation of autoimmune pancreatitis from pancreatic ductal adenocarcinoma: A systematic review and meta-analysis. Dig Liver Dis 54:849–856. https://doi.org/10.1016/j.dld.2021.11.013

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Yoon SB, Jeon TY, Moon SH et al (2022) Systematic review and meta-analysis of MRI features for differentiating autoimmune pancreatitis from pancreatic adenocarcinoma. Eur Radiol 32(10):6691–6701. https://doi.org/10.1007/s00330-022-08816-1

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to J. Wessling.

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Interessenkonflikt

J. Wessling, M. Juchems, L. Grenacher und A. G. Schreyer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Wessling, J., Juchems, M., Grenacher, L. et al. Autoimmunpankreatitis versus Pankreaskarzinom. Radiologie 63, 886–893 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01240-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-023-01240-6

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