Zusammenfassung
Avulsionsverletzungen der Beckenregion finden sich häufig bei sportlich aktiven heranwachsenden Kindern bzw. Jugendlichen. Sie entsprechen einem knöchernen Ausriss der Apophyse durch eine plötzliche oder chronische Überlastung der ansetzenden Sehne. Akute Apophysenausrisse können üblicherweise gut in der konventionellen Röntgenaufnahme erkannt werden. Gelegentlich sind zur weiteren Abklärung und Darstellung des Verletzungsausmaßes weiterführende Untersuchungen wie Sonographie oder Magnetresonanztomographie (MRT) notwendig. Chronische Verläufe können durch reparative Umbauvorgänge neoplastische Veränderungen vortäuschen und Schwierigkeiten in der differenzialdiagnostischen Abklärung bereiten. Voraussetzung für eine exakte radiologische Diagnostik ist die Kenntnis der typischen Lokalisationen von Apophysenverletzungen am Beckenskelett und die korrekte Interpretation der bildgebenden Befunde. Ziel der Arbeit ist es, einen Überblick über klinische und radiologische Befunde von Apophysenausrissen am kindlichen Beckenskelett zu geben und auf mögliche Komplikationen und Differenzialdiagnosen hinzuweisen.
Abstract
Avulsion injuries of the pelvis are common sports-related findings in skeletally immature adolescent patients. They usually present as an avulsion of the unfused apophysis, resulting from forced muscular contraction during typical athletic movements or from chronic traction injuries. Acute apophyseal avulsion injuries are usually easily detected with radiography. Occasionally, advanced imaging such as ultrasound or magnetic resonance imaging is required in order to detect or fully assess the extent of injury. Chronic injuries can mimic aggressive entities, such as neoplasms and may thus cause difficulties in differential diagnosis. Profound knowledge of typical locations of apophyseal tendon attachment sites at the osseous pelvis and correct interpretation of imaging findings can facilitate accurate diagnosis. This article discusses the clinical and radiological findings of pelvic apophyseal avulsion injuries in pediatric patients and highlights potential complications and differential diagnoses.
Literatur
Anderson M, Messner MB, Green WT (1964) Distribution of lengths of the normal femur and tibia in children from one to eighteen years of age. J Bone Joint Surg 46:1197–1202
Barnes ST, Hinds RB (1972) Pseudotumor of the ischium. A late manifestation of avulsion of the ischial epiphysis. J Bone Joint Surg 54:645–647
Carter T, Flik K, Boland P et al (2008) Iliac hematoma mimicking neoplasm in adolescent athletes. Orthopedics 31(11):1144
Eberbach H, Hohloch L, Feucht MJ et al (2017) Operative versus conservative treatment of apophyseal avulsion fractures of the pelvis in the adolescents: a systematical review with meta-analysis of clinical outcome and return to sports. BMC Musculoskelet Disord 18(1):162
Ferlic PW, Sadoghi P, Singer G et al (2014) Treatment for ischial tuberosity avulsion fractures in adolescent athletes. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 22(4):893–897
Fernbach SK, Wilkinson RH (1981) Avulsion injuries of the pelvis and proximal femur. AJR Am J Roentgenol 137(3):581–584
Grissom LE, Harty MP, Guo GW et al (2018) Maturation of pelvic ossification centers on computed tomography in normal children. Pediatr Radiol 48(13):1902–1914
Guillin R, Moser T, Koob M et al (2012) Subperiosteal hematoma of the iliac bone: imaging features of acute and chronic stages with emphasis on pathophysiology. Skelet Radiol 41(6):667–675
Hösli P, v Laer L (1995) Traumatische Apophysenlösungen im Bereich des Beckens und des koxalen Femurendes. Orthopade 24:429–435
Lombardo S, Retting A, Kerlan R (1983) Radiographic abnormalities of the iliac apophysis in adolescent athletes. J Bone Joint Surg 65:444–446
Metzmaker JN, Pappas AM (1985) Avulsion fractures of the pelvis. Am J Sports Med 13(5):349–358
Morscher E, Desaulles PA (1964) Die Festigkeit des Wachstumsknorpels in Abhängigkeit von Alter und Geschlecht. Schweiz Med Wochenschr 17:582
Risser JC (1958) The iliac apophysis: an invaluable sign in the anagement of the scoliosis. Clin Orthop 11:111
Rossi F, Dragoni S (2001) Acute avulsion fractures of the pelvis in adolescent competitive athletes: prevalence, location and sports distribution of 203 cases collected. Skelet Radiol 30(3):127–131
Salter RB, Harris WR (1968) Injuries involving the epiphyseal plate. J Bone Joint Surg 45A:587
Schuett DJ, Bomar JD, Pennock AT (2015) Pelvic apophyseal avulsion fractures: a retrospective review of 228 cases. J Pediatr Orthop 35(6):617–623
Stevens MA, El-Khoury GY, Kathol MH et al (1999) Imaging features of avulsion injuries. Radiographics 19(3):655–672
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
F. Hein und M. Steinborn geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hein, F., Steinborn, M. Radiologische Diagnostik von Apophysenverletzungen der Beckenregion. Radiologie 63, 758–765 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01211-x
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-023-01211-x