Zusammenfassung
Hintergrund
Der Morbus Perthes ist eine wichtige Ursache für das Hinken und/oder Hüftschmerz bei präadoleszenten Kindern.
Fragestellung
Pathogenese und Epidemiologie des M. Perthes, Klassifikationen der Krankheitsstadien, des quantitativen Hüftkopfbefalls und der Prognose anhand von Röntgenbildern und Magnetresonanztomographie (MRT).
Material und Methoden
Synopse und Diskussion von Grundlagenarbeiten und Empfehlungen.
Ergebnisse
Meist sind Jungen zwischen 3 und 10 Jahren betroffen. Die Ätiologie der Hüftkopfischämie ist ungeklärt. Gängige Klassifikationen sind die Krankheitsstadien nach Waldenström und das Ausmaß des Hüftkopfbefalls nach Catterall. Zur Frühprognose dienen die „head-at-risk signs“ und nach Wachstumsabschluss die Endstadien nach Stulberg für die Langzeitprognose.
Schlussfolgerungen
Anhand von Röntgen- und MRT-Bildern ist durch verschiedene Klassifikationen eine gezielte Beurteilung von Krankheitsverlauf und Prognose des M. Perthes möglich. Die systematische Befundung ist essenziell, um Fälle mit operativem Behandlungsbedarf als solche zu identifizieren und Komplikationen wie eine frühzeitige Koxarthrose zu vermeiden.
Abstract
Background
Legg-Calvé-Perthes disease (LCPD) is an important cause of limping and/or hip pain in preadolescent children.
Objective
Pathogenesis and epidemiology of LCPD, classification of disease stages, quantitative femoral head involvement and prognosis based on X‑ray images and magnetic resonance imaging (MRI).
Material and methods
Summary and discussion of the basic research and recommendations.
Results
Boys between 3 and 10 years of age are mostly affected. The etiology of the femoral head ischemia is still unknown. Commonly used classifications are the stages of disease according to Waldenström and the extent of the femoral head involvement according to Catterall. Head at risk signs are used for early prognosis, and after completion of growth Stulberg’s end stages are applied for long-term prognosis.
Conclusion
Based on X‑ray images and MRI, different classifications can be used for an assessment of progression and prognosis of LCPD. This systematic approach is essential to identify cases that require surgical treatment and to avoid complications such as early onset osteoarthritis of the hip.
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Schwert, A. Morbus Perthes. Radiologie 63, 736–744 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01182-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-023-01182-z