Zusammenfassung
Klinisches/methodisches Problem
Leistenschmerzen beim Sportler können verschiedene Ursachen haben. Radiologisch können eine Osteitis pubis und Spaltbildungen mit Beteiligung des Discus interpubicus sowie schambeinnahe Muskel- und Sehnenrisse differenziert werden.
Radiologische Standardverfahren
Das Bildgebungsverfahren der Wahl ist die Magnetresonanztomographie (MRT), die Einbeinstandaufnahme (Flamingo-Aufnahme), und gegebenenfalls die Durchführung einer Symphysographie.
Methodische Innovationen
Das optimierte MRT-Sequenzprotokoll mit schrägen (axial obliquen) Schichten parallel zur Linea arcuata ossis ilii wird empfohlen. Hochauflösende MRT-Sequenzen und die Symphysographie können superiore und sekundäre Spaltbildungen detektieren. Symphyseninstabilitäten können anhand von Flamingo-Aufnahmen diagnostiziert werden.
Leistungsfähigkeit
Die MRT-Befunde einer Osteitis pubis und klinisches Beschwerdebild korrelieren. Das Vorliegen eines parasymphysären Knochenmarködems ist das früheste bildmorphologische Zeichen in der MRT für eine akute Osteitis pubis. Ödeme auch im periossären Gewebe und isolierte Muskelläsionen an der Symphyse sind mit einem stärkeren klinischen Beschwerdebild verbunden.
Bewertung und Empfehlung für die Praxis
Der enge Dialog von Radiologie und zuweisender Disziplin bei der Planung des optimierten Bildgebungsprotokolls unter genauer Kenntnis des klinischen Beschwerdebilds bei klinischem Verdacht auf Osteitis pubis erlaubt die sichere Diagnosestellung und ergibt wichtige prognostische Informationen.
Abstract
Clinical/methodical issue
Groin pain in athletes can have various causes. Radiologically, osteitis pubis and clefts with affection of the interpubic disc as well as muscle and tendon tears near the pubic bone can be clearly identified.
Standard radiological methods
Magnetic resonance imaging (MRI) is the imaging modality of choice, as well as single-leg stand imaging (flamingo view radiographs), and where appropriate symphysography.
Methodical Innovations
Optimized MRI sequence protocol with oblique (axial oblique) slices parallel to the linea arcuata of the iliac bone is recommended. High-resolution MRI sequences and symphysography can detect superior and secondary cleft formation. Instabilities of the pubic symphysis can be diagnosed using flamingo view radiographs.
Performance
The MRI findings of osteitis pubis and clinical symptoms correlate. The presence of parasymphyseal bone marrow edema is the earliest morphological sign of acute osteitis pubis on MR imaging. Edema in the periosteal tissue and isolated muscle lesions next to the symphysis are generally associated with more severe clinical symptoms.
Achievements and practical recommendations
Close communication between radiologists and the referring physicians is indispensable when planning an adequate imaging protocol, and precise knowledge of the clinical symptoms in the case of clinical suspicion of osteitis pubis allows for a reliable diagnosis and provides important prognostic information.
Literatur
Barata P, Cervaens M, Resende R et al (2011) Hyperbaric oxygen effects on sports injuries. Ther Adv Musculoskel Dis 3:111–121
Bath K, Steinhagen I (2019) Stressfrakturen beim Sportler als Ursache von Leistenschmerzen. Radiologe 59:204–211
Beatty T (2012) Osteitis pubis in athletes. Curr Sports Med Rep 11:96–98
Brennan D, O’Connell MJ, Ryan M et al (2005) Secondary cleft sign as a marker of injury in athletes with groin pain: MR image appearance and interpretation. Radiology 235:162–167
Byrne CA, Bowden DJ, Alkhayat A, Kavanagh EC, Eustace SJ (2017) Sports-related groin pain secondary to symphysis pubis disorders: correlation between MRI findings and outcome after fluoroscopy-guided injection of steroid and local anesthetic. AJR Am J Roentgenol 209:380–388
Cunningham PM, Brennan D, O’Connell M et al (2007) Patterns of bone and soft tissue injury at the symphysis pubis in soccer players: observations at MRI. AJR Am J Roentgenol 188:W291–W296
Czerny C, Chiari C, Nöbauer-Huhmann I (2019) Labrumpathologie des Hüftgelenkes. Radiologe 59:234–241
Davies AG, Clarke AW, Gilmore J et al (2010) Review: imaging of groin pain in the athlete. Skelet Radiol 39:629–644
Fischer S, Seemann D, Wintzer HO (2022) Rechtsseitige Leistenschmerzen bei isolierter inguinaler Endometriose. Dtsch Arztebl Int 119:762
Gaudino F, Spira D, Banger Y et al (2017) Osteitis pubis in professional football players: MRI findings and correlation with clinical outcome. Eur J Radiol 94:46–52
Gaudino F, Weber MA (2019) Osteitis pubis oder Symphysitis pubis. Radiologe 59:218–223
Heijboer WMP, Weir A, Delahunt E, Hölmich P, Schache AG, Tol JL, de Vos RJ, Vuckovic Z, Serner A (2022) A Delphi survey and international e‑survey evaluating the Doha agreement meeting classification system in groin pain: Where are we 5 years later? J Sci Med Sport 25:3–8
Hopp S, Bambach S, Pohlemann T, Kelm J (2008) Osteitis pubis. Dtsch Z Sportmed 59:100–101
Khan W, Zoga AC, Meyers WC (2013) Magnetic resonance imaging of athletic pubalgia and the sports hernia—current understanding and practice. Magn Reson Imaging Clin N Am 21:97–110
Koulouris G (2008) Imaging review of groin pain in elite athletes: an anatomic approach to imaging findings. Am J Roentgenol 191:962–972
Krüger J (2012) Das Knochenödem im Os pubis – Vorschlag einer Stadieneinteilung unter Anwendung der MRT. SportOrthoTrauma 28:182–188
Mack MG, Regier M (2019) Muskelverletzungen der Leistenregion einschließlich apophysärer Verletzungen. Radiologe 59:212–217
MacMahon PJ, Hogan BA, Shelly MJ et al (2009) Imaging of groin pain. Magn Reson Imaging Clin N Am 17:655–666
Mishra A, Harmon K, Woodall J et al (2012) Sports medicine applications of platelet rich plasma. Curr Pharma Biotechnol 13:1185–1195
Mueller-Wohlfahrt HW, Haensel L et al (2013) Terminology and classification of muscle injuries in sport: the Munich consensus statement. Br J Sports Med 47:342–350
Mullens FE, Zoga AC, Morrison WB et al (2012) Review of MRI technique and imaging findings in athletic pubalgia and the “sports hernia”. Eur J Radiol 81:3780–3792
Murphy G, Foran P, Murphy D, Tobin O, Moynagh M, Eustace S (2013) “Superior cleft sign” as a marker of rectus abdominis/adductor longus tear in patients with suspected sportsman’s hernia. Skelet Radiol 42:819–825
Muschaweck U, Koch A (2019) Sportlerleiste: Begriffsbestimmung, Differenzialdiagnostik und Therapie. Radiologe 59:224–233
Omar IM, Zoga AC, Kavanagh EC et al (2008) Athletic pubalgia and „sports hernia“: Optimal MR Imaging technique and findings. Radiographics 28:1415–1438
Ott H (2019) Leistenschmerzen beim Sportler: Was erwartet der Sportarzt vom Radiologen? Radiologe 59:198–203
Palisch A, Zoga AC, Meyers WC (2013) Imaging of athletic pubalgia and core muscle injuries: clinical and therapeutic correlations. Clin Sports Med 32:427–447
Pollock N, James SL, Lee JC, Chakraverty R (2014) British athletics muscle injury classification: a new grading system. Br J Sports Med 48:1347–1351
Robinson P, Barron DA, Parsons W et al (2004) Adductor-related groin pain in athletes: correlation of MR imaging with clinical findings. Skelet Radiol 33:451e7
Robinson P, Bhat V, English B (2011) Imaging in the assessment and management of athletic pubalgia. Semin Musculoskelet Radiol 15:14–26
Robinson P, Salehi F, Grainger A et al (2007) Cadaveric and MRI study of the musculo-tendinous contributions to the capsule of the symphysis pubis. Am J Roentgenol 188:440–445
Schilders E, Talbot JC, Robinson P et al (2009) Adductor-related groin pain in recreational athletes: role of the adductor enthesis, magnetic resonance imaging, and entheseal pubic cleft injections. J Bone Joint Surg Am 91:2455–2460
Shortt CO, Zoga AC, Kavanagh EC et al (2008) Anatomy, pathology, and MRI findings in the sports hernia. Semin Musculoskelet Radiol 12:54–61
Weber MA (2019) Leistenschmerz des Sportlers. Radiologe 59:196–197
Weber MA, Rehnitz C, Ott H, Streich N (2013) Groin pain in athletes. Fortschr Röntgenstr 185:1139–1148
Weber MA, Rehnitz C, Ott H, Streich N (2017) Bildgebung beim Leistenschmerz des Sportlers. Kapitel 6. In: Kompendium Orthopädische Bildgebung. Springer, Berlin Heidelberg, S 167–169
Weir A, Brukner P, Delahunt E et al (2015) Doha agreement meeting on terminology and definitions in groin pain in athletes. Br J Sports Med 49:768–774
Zoga AC, Kavanagh EC, Omar IM et al (2008) Athletic pubalgia and the „sports hernia“: MR imaging findings. Radiology 247:797–807
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Weber, MA. Sportlerleiste – „Sportsmen’s groin“. Radiologie 63, 268–274 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01117-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-023-01117-8