Zusammenfassung
Klinisches/methodisches Problem
Bestrebungen zur Früherkennung von Lungenkrebs mit bildgebenden Methoden gibt es schon lange.
Radiologische Standardverfahren
Alle Studien, die eine Reduktion der Lungenkrebsmortalität mittels Röntgenthoraxscreening nachzuweisen versuchten, scheiterten.
Methodische Innovationen
Auch die ersten kleineren Screeningstudien mit der CT konnten keine Reduktion der Lungenkrebssterblichkeit nachweisen, bis 2011 die Ergebnisse der bisher größten randomisierten kontrollierten Niedrigdosis-CT-Screeningstudie (NLST) aus den USA veröffentlicht wurden. Diese konnten eine signifikante 20 %ige Reduktion der Lungenkrebssterblichkeit bei Personen, die älter und starke Raucher waren, mit der CT nachweisen.
Leistungsfähigkeit
Eine Bestätigung dieses Erfolgs erscheint dringend geboten, sodass die Daten der größten europäischen Studie (NELSON) sehnlichst erwartet werden.
Bewertung
Die Daten der zahlreichen europäischen Studien werden zusammengefasst, um wichtige Informationen und Evidenz für die Etablierung zukünftiger CT-Screeningprogramme liefern.
Empfehlung für die Praxis
Randomisierte kontrollierte Studien sind die Basis der evidenzbasierten Medizin. Daher dürfen die positiven Ergebnisse der auch methodisch sehr guten NLST-Studie nicht ignoriert werden, selbst wenn bisher nur eine solche aussagestarke Studie abgeschlossen ist. NLST macht jedoch auch klar, dass positive Effekte für die Gesundheit der Bevölkerung nur zu erwarten sind, wenn die Prozesse klar definiert und die Qualität gesichert sind.
Abstract
Clinical/methodical issue
Attempts at the early detection of lung cancer using imaging methods began as far back as the 1950s.
Standard radiological methods
Several studies attempted to demonstrate a reduction of lung cancer mortality by chest radiography screening but all were unsuccessful.
Methodical innovations
Even the first small screening studies using computed tomography (CT) could not demonstrate a reduction in lung cancer-specific mortality until in 2011 the results of the largest randomized controlled low-dose CT screening study in the USA (NLST) were published. The NLST results could show a significant 20 % reduction of lung cancer mortality in elderly and heavy smokers using CT.
Performance
Confirmation of the NLST results are urgently needed so that the data of the largest European study (NELSON) are eagerly awaited.
Achievements
Pooled with the data from several smaller European studies these results will provide important information and evidence for the establishment of future CT screening programs in Europe.
Practical recommendations
Randomized controlled trials are the basis of evidence-based medicine; therefore, the positive results of the methodologically very good NLST study cannot be ignored, even if it is the only such study completed so far with highly convincing conclusions. The NLST results clearly demonstrate that positive effects for the health of the population can only be expected if the processes are clearly defined and the quality is assured.
Abbreviations
- DANTE:
-
Detection and Screening of Early Lung Cancer by Novel Imaging Technology and Molecular Essays
- DLCST:
-
Danish Lung Cancer Screening Trial
- ERS:
-
European Respiratory Society
- ESR:
-
European Society of Radiology
- IELCAP:
-
International Early Lung Cancer Action Program
- ITALUNG:
-
Italian Lung Study
- LDCT:
-
Low-Dose Computed Tomography/Niedrigdosis-CT
- LUSI:
-
Lung Cancer Screening Intervention Trial
- MILD:
-
Multicentric Italian Lung Detection
- NELSON:
-
Nederlands-Leuvens Longkanker Screenings Onderzoek
- NLST:
-
National Lung Screening Trial
- QALY:
-
Quality-Adjusted Life Year/Qualitätskorrigiertes Lebensjahr
- UKLS:
-
UK Lung Screen
- VDT:
-
Volume Doubling Time/Volumendopplungszeit
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O. von Stackelberg und H.-U. Kauczor geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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von Stackelberg, O., Kauczor, HU. Lungenkarzinomscreening mit Röntgenthorax oder CT. Radiologe 56, 793–797 (2016). https://doi.org/10.1007/s00117-016-0141-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-016-0141-7