Zusammenfassung
Klinisches/methodisches Problem
Gastroenteropankreatische endokrine Tumoren bilden eine heterogene, seltene Tumorgruppe, die ca. 2 % aller gastrointestinalen Tumoren ausmacht.
Radiologische Standardverfahren
Für die Lokalisation des Primärtumors als auch für das Staging endokriner Tumoren spielen neben der Ultraschalldiagnostik die Computertomographie (CT), die Magnetresonanztomographie (MRT) und die Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET-CT) eine entscheidende Rolle.
Methodische Innovationen
Neben dem Primärstaging lassen sich mithilfe der PET-CT mit Somatostatinanaloga auch die Indikation für eine Radionuklidtherapie stellen und der Therapieverlauf dokumentieren.
Leistungsfähigkeit
Das CT-Enteroklysma erreicht nach der Literatur bei Dünndarmtumoren bis 3 cm eine Sensitivität von 84,7 %, eine Spezifität von 96,9 %; mit der Magnetresonanzenterographie (MRE) kann ein neuroendokriner Tumor (NET) des Dünndarms in 93,3 % der Fälle lokalisiert werden. Laut Literatur ist die MRT bei der Detektion pankreatischer NET mit einer Sensitivität zwischen 74 und 100 % der CT überlegen. Die PET-CT ermöglicht die Detektion sehr kleiner Primärtumoren und gilt als sensitivste Methode zur Lokalisationsdiagnostik. Bei der Detektion von Lebermetastasen ist die MRT der CT und der PET-CT überlegen.
Bewertung
Aufgabe der bildgebenden Diagnostik ist es, neben der Lokalisation des Primärtumors und dem Staging, Therapien zu planen und ein Therapieansprechen zu dokumentieren. Die Wahl der verschiedenen bildgebenden Verfahren hierfür ist abhängig von der Lokalisation des Primärtumors.
Empfehlung für die Praxis
Da gastroenteropankreatische neuroendokrine Tumoren (GEP-NET) überwiegend hypervaskularisiert sind, ist eine biphasische Untersuchungstechnik nach Kontrastmittelgabe in arterieller und venöser Phase für die Abklärung von Primärtumoren und Metastasen sowohl in der CT wie in der MRT obligat. Für das Ganzkörperstaging kommen vorrangig CT und PET-CT zum Einsatz.
Abstract
Clinical/methodical issue
Gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors (GEP-NET) are a rare, heterogeneous group of neoplasms. Only 2 % of gastrointestinal tumors belong to the group of neuroendocrine neoplasms.
Standard radiological methods
A wide spectrum of diagnostic imaging modalities is available: apart from ultrasound not only computed tomography (CT) but also magnetic resonance imaging (MRI) and positron emission tomography CT (PET-CT) play an important role in detection and staging of GEP-NETs.
Methodical innovations
The PET-CT technique with somatostatin analogues is used for staging as well as for evaluation and monitoring of treatment with peptide radionuclide radiation therapy.
Performance
According to the literature NETs of the small bowel with a size over 3 cm can be detected with a sensitivity of 84.7 % and a specificity of 96.6 % using CT enteroclysis and MR enteroclysis provides the detection of NETs of the small bowel in 93.3 % of cases. ’The sensitivity of MRI in detection of pancreatic NETs is between 74 % and 100 % and is, therefore, higher than CT. Detection of small primary tumors is carried out using PET-CT and seems to be the most sensitive imaging modality to identify the exact location. On the other hand MRI has to be regarded as the best imaging modality for detection of liver metastases compared to CT and PET-CT.
Achievements
The role of diagnostic imaging is to identify the exact location of the primary tumor and possible metastases, to define an appropriate therapy and to monitor treatment effects; however, the choice of the most appropriate diagnostic imaging modality varies depending on the location and type of the primary tumor.
Practical recommendations
The GEP-NETs are predominantly well-vascularized; therefore, dual-phase CT/MR imaging with the arterial and venous phases after contrast media injection is mandatory for detection and localization of primary tumors and metastases. For whole body staging CT and PET-CT should be performed.
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Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. C. Schmid-Tannwald, C.M. Schmid-Tannwald, M.F. Reiser und F. Berger geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Schmid-Tannwald, C., Schmid-Tannwald, C., Reiser, M. et al. Gastroenteropankreatische endokrine Tumoren. Radiologe 54, 989–997 (2014). https://doi.org/10.1007/s00117-014-2689-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-014-2689-4