Zusammenfassung
Die Untersuchung der Herzklappen in der MRT umfasst derzeit v. a. die Aorten- und Pulmonalisklappe. Pathologien der atrioventrikulären Klappen bilden demgegenüber nur selten die zentrale Fragestellung einer kardialen MRT-Untersuchung, da diese normalerweise einer echokardiographischen Untersuchung gut zugänglich sind. Die Stärke der MRT ist die hohe Zuverlässigkeit, mit der neben der Klappenmorphologie und -funktion die Funktionsparameter des jeweiligen Ventrikels und die Morphologie der nachgeschalteten Arterien bestimmt werden können. Dadurch kann die MRT die prinzipielle Schwäche in der Orts- und Zeitauflösung gegenüber der Echokardiographie teilweise kompensieren. Bei Patienten mit kongenitalen Herzvitien ist die MRT-basierte Klappendiagnostik fester Bestandteil des klinischen Managements. Das gilt besonders für die Evaluation der Pulmonalisklappe. Die Echokardiographie bleibt absehbar die Modalität der ersten Wahl für die Klappendiagnostik am Herzen.
Abstract
The main indications for cardiac magnetic resonance imaging (MRI) in the evaluation of valvular heart disease are pathologies of the aortic and pulmonary valve. For mitral and tricuspid valve pathologies MRI is not the first line modality as these are usually well visualized by echocardiography. The advantages of MRI in valvular heart disease are a high reliability in the evaluation of ventricular volumes and function as well as the assessment of the perivalvular arterial or atrial structures. This reliability and the limitless access to any imaging plane partially compensates for the lower temporal and spatial resolution in comparison to echocardiography. In patients with congenital heart disease, cardiac MRI is established as a valuable diagnostic tool in daily clinical management, especially for the evaluation of pulmonary valve defects. Nevertheless, echocardiography remains the first-line diagnostic imaging tool for the foreseeable future.
Abbreviations
- Ao:
-
Aorta
- AK:
-
Aortenklappe
- CMR:
-
Kardiale Magnetresonanztomographie
- CT:
-
Computertomographie
- Echo:
-
Echokardiographie
- FOV:
-
„Field of view“
- KÖF:
-
Klappenöffnungsfläche
- LA:
-
Linker Vorhof
- LV:
-
Linker Ventrikel
- LVOT:
-
Linksventrikulärer Ausflusstrakt
- MRT:
-
Magnetresonanztomographie
- Pa/PA:
-
Truncus pulmonalis
- RA:
-
Rechter Vorhof
- RV:
-
Rechter Ventrikel
- RVOT:
-
Rechtsventrikulärer Ausflusstrakt
- T:
-
Tesla
- TEE:
-
Transösophageale Echokardiographie
- TTE:
-
Transthorakale Echokardiographie
- US:
-
Ultraschall
Literatur
Cawley PJ, Maki JH, Otto CM (2009) Cardiovascular magnetic resonance imaging for valvular heart disease: technique and validation. Circulation 119(3):468–478
Joseph AA, Merboldt KD et al (2012) Real-time phase-contrast MRI of cardiovascular blood flow using undersampled radial fast low-angle shot and nonlinear inverse reconstruction. NMR Biomed 25(7):917–924
Lotz J (2007) Flow measurements in cardiac MRI. Radiologe 47(4):333–341
Achenbach S, Barkhausen J et al (2012) Consensus recommendations of the German Radiology Society (DRG), the German Cardiac Society (DGK) and the German Society for Pediatric Cardiology (DGPK) on the use of cardiac imaging with computed tomography and magnetic resonance imaging. Rofo 184(4):345–368
Rebergen SA, Chin JG et al (1993) Pulmonary regurgitation in the late postoperative follow-up of tetralogy of Fallot. Volumetric quantitation by nuclear magnetic resonance velocity mapping. Circulation 88(5 Pt 1):2257–2266
Therrien J, Provost Y et al (2005) Optimal timing for pulmonary valve replacement in adults after tetralogy of Fallot repair. Am J Cardiol 95(6):779–782
Vahanian A, Alfieri O et al (2012) Guidelines on the management of valvular heart disease (version 2012). Eur Heart J 33(19):2451–2496
Kilner PJ, Sievers B et al (2002) Double-chambered right ventricle or sub-infundibular stenosis assessed by cardiovascular magnetic resonance. J Cardiovasc Magn Reson 4(3):373–379
Schlosser T, Malyar N et al (2007) Quantification of aortic valve stenosis in MRI-comparison of steady-state free precession and fast low-angle shot sequences. Eur Radiol 17(5):1284–1290
Malaisrie SC, Carr J et al (2012) Cardiac magnetic resonance imaging is more diagnostic than 2-dimensional echocardiography in determining the presence of bicuspid aortic valve. J Thorac Cardiovasc Surg 144(2):370–376
Rahimtoola SH (2013) The year in valvular heart disease. J Am Coll Cardiol 61(12):1290–1301
Dweck MR, Joshi S et al (2011) Midwall fibrosis is an independent predictor of mortality in patients with aortic stenosis. J Am Coll Cardiol 58(12):1271–1279
Kivelitz DE, Dohmen PM et al (2003) Visualization of the pulmonary valve using cine MR imaging. Acta Radiol 44(2):172–176
Lin SJ, Brown PA et al (2004) Quantification of stenotic mitral valve area with magnetic resonance imaging and comparison with Doppler ultrasound. J Am Coll Cardiol 44(1):133–137
Gelfand EV, Hughes S et al (2006) Severity of mitral and aortic regurgitation as assessed by cardiovascular magnetic resonance: optimizing correlation with Doppler echocardiography. J Cardiovasc Magn Reson 8(3):503–507
Stollberger C, Kopsa W, Finsterer J (2006) Non-compaction of the right atrium and left ventricle in Ebstein’s malformation. J Heart Valve Dis 15(5):719–720
Reynier C, Garcier J et al (2001) Cross-sectional imaging of post endocarditis paravalvular myocardial abscesses of native mitral valves: 4 cases. J Radiol 82(6 Pt 1):665–669
Gutberlet M, Oellinger H et al (2000) Pre- and postoperative evaluation of ventricular function, muscle mass and valve morphology by magnetic resonance tomography in Ebstein’s anomaly. Rofo 172(5):436–442
Sakuma H, Ichikawa Y et al (2006) Detection of coronary artery stenosis with whole-heart coronary magnetic resonance angiography. J Am Coll Cardiol 48(10):1946–1950
Schultz CJ, Weustink A et al (2009) Geometry and degree of apposition of the CoreValve ReValving system with multislice computed tomography after implantation in patients with aortic stenosis. J Am Coll Cardiol 54(10):911–918
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Interessenkonflikt. J. Lotz und J.M. Sohns geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Lotz, J., Sohns, J. Untersuchungstechniken und Stellenwert der MRT bei der Diagnostik von Herzklappenerkrankungen. Radiologe 53, 872–879 (2013). https://doi.org/10.1007/s00117-012-2468-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-012-2468-z