Skip to main content
Log in

Neurofunktionelle MRT bei hohen Feldern

Neurofunctional MRI at high magnetic fields

  • Leitthema
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Klinisches/methodisches Problem

fMRT-Untersuchungen sind durch den geringen aktivierungsinduzierten Signalunterschied in ihrer Sensitivität limitiert und innerhalb kurzer tolerierbarer Messzeiten ist die räumliche Auflösung limitiert.

Radiologische Standardverfahren

fMRT bei 1,5 und mehr noch bei 3 T ist ein zuverlässiges Werkzeug in der Neurowissenschaft und für klinische Anwendungen, wie etwa die prächirurgische Funktionslokalisierung.

Methodische Innovationen

Die fMRT-Sensitivität steigt stark (mehr als linear) mit höherer Magnetfeldstärke. Dies war seit Jahren einer der Hauptgründe für die Entwicklung zu höheren Feldern wie etwa 7 T.

Leistungsfähigkeit

Der Sensitivitätsgewinn von 7 gegenüber 3 T ist bei hoher räumlicher Auflösung am größten und die fMRT mit sehr hoher isotroper Submillimeterauflösung wird möglich. Bisherige Resultate zeigen, dass die Blood-oxygenation-level-dependent(BOLD)-Lokalisierung deutlich präziser ist als bislang angenommen.

Bewertung

Mittels Hochfeld-fMRT werden nicht nur quantitativ bessere Ergebnisse erzielt, sondern Informationen neuer Qualität zugänglich wie etwa die kolumnare und schichtabhängige Struktur des Kortex. Somit wird der Weg zu weiteren Informationen, wie etwa die Richtung kortikaler Verbindungen, eröffnet. Diese Möglichkeiten bergen jedoch auch neue Herausforderungen. So müssen neue Verfahren zur Prozessierung derart hochaufgelöster Daten entwickelt werden, welche z. B. ohne Glättung auskommen, um den Informationsgehalt der Daten nicht zu reduzieren.

Empfehlung für die Praxis

Standardauflösungen von 2–3 mm sind weiterhin bei 3 T „gut aufgehoben“ und profitieren von geringeren Signalauslöschungen, weniger Verzerrungen und geringerer Lautstärke. Zum Erreichen höchster Auflösung bei 7 T sind parallele Bildgebung und Verzerrungskorrektur essenziell und ermöglichen eine gute Übereinstimmung mit anatomischen Aufnahmen. Die Echozeit sollte bei 7 T auf ca. 20–25 ms angepasst und die Datenauswertung für einzelne Probanden oder Patienten ohne oder mit wenig Glättung durchgeführt werden. Für Gruppenauswertungen können lokale Normalisierungen in spezifischen Zielregionen hohe Übereinstimmungen erreichen. Neue Methoden zur Informationsextraktion aus den Daten, wie etwa multivariate Musteranalysen, können die relevanten Daten zusammenführen, ohne auf eine voxelbasierte Kombination angewiesen zu sein.

Abstract

Clinical/methodical issue

Functional magnetic resonance imaging (fMRI) examinations are limited in their sensitivity due to the low activation-induced signal change. Within short tolerable scan times the spatial resolution is thus limited.

Standard radiological methods

fMRI is a reliable tool in neuroscience as well as for clinical applications such as presurgical mapping of brain function.

Methodical innovations

The fMRI sensitivity improves greatly (more than linearly) with increasing magnetic field strengths. For many years this was the main driving force in the push towards higher field strengths, such as 7 T.

Performance

The sensitivity gain is greatest for high spatial resolution and fMRI with very high sub-millimeter resolution becomes feasible. Current results demonstrate that the localization of the blood oxygenation level dependent (BOLD) signal is better than previously assumed.

Achievements

High-field fMRI not only allows quantitative improvements but also opens the way to new information content, such as columnar and layer-dependent functional structures of the cortex. This may pave the way for further information, e.g. the directionality of cortico-cortical connections; however, these possibilities also pose new challenges. New methods for processing such high resolution data are required which do not require spatial smoothing and preserve the high information content.

Practical recommendations

Common spatial resolutions of 2–3 mm are still very well suited for examinations at 3 T where they benefit from the low signal void, lower geometrical distortion and reduced acoustic noise. To achieve higher resolution at 7 T parallel imaging and geometric distortion correction are essential and permit the best congruence with structural data. The echo time at 7 T should be adjusted to about 20–25 ms. Data processing for single subjects or patients should be performed with little or no smoothing to retain resolution. Group studies could achieve good correlation with local normalization. New methods for information extraction, such as multivariate pattern analysis may allow combination of group data without the need for voxel-based congruence.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Chen G, Wang F, Gore JC et al (2013) Layer-specific BOLD activation in awake monkey V1 revealed by ultra-high spatial resolution functional magnetic resonance imaging. NeuroImage 64:147–155

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Haynes JD, Rees G (2006) Decoding mental states from brain activity in humans. Nat Rev 7:523–534

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Hoffmann MB, Stadler J, Kanowski M et al (2009) Retinotopic mapping of the human visual cortex at a magnetic field strength of 7 T. Clin Neurophysiol 120:108–116

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. In MH, Speck O (2012) Highly accelerated PSF-mapping for EPI distortion correction with improved fidelity. MAGMA 25:183–192

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kwong KK, Belliveau JW, Chesler DA et al (1992) Dynamic magnetic resonance imaging of human brain activity during primary sensory stimulation. Proc Natl Acad Sci U S A 89:5675–5679

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Mansfield P, Maudsley AA (1977) Planar spin imaging by NMR. J Magn Reson 27:101–119

    CAS  Google Scholar 

  7. Menon RS, Ogawa S, Strupp JP et al (1997) Ocular dominance in human V1 demonstrated by functional magnetic resonance imaging. J Neurophysiol 77:2780–2787

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Moeller S, Yacoub E, Olman CA et al (2010) Multiband multislice GE-EPI at 7 Tesla, with 16-fold acceleration using partial parallel imaging with application to high spatial and temporal whole-brain fMRI. Magn Reson Med 63:1144–1153

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Ogawa S, Lee TM, Kay AR et al (1990) Brain magnetic resonance imaging with contrast dependent on blood oxygenation. Proc Natl Acad Sci U S A 87:9868–9872

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Ogawa S, Tank DW, Menon R et al (1992) Intrinsic signal changes accompanying sensory stimulation: functional brain mapping with magnetic resonance imaging. Proc Natl Acad Sci U S A 89:5951–5955

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Olman CA, Harel N, Feinberg DA et al (2012) Layer-specific fMRI reflects different neuronal computations at different depths in human V1. PloS one 7:e32536

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Polimeni JR, Fischl B, Greve DN et al (2010) Laminar analysis of 7 T BOLD using an imposed spatial activation pattern in human V1. NeuroImage 52:1334–1346

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Polimeni JR, Witzel T, Fischl B et al (2010) Identifying common-source driven correlations in resting-state fMRI via laminar-specific analysis in the human visual cortex. ISMRM-ESMRMB Joint Annual Meeting. Stockholm, p 353

  14. Pruessmann KP, Weiger M, Scheidegger MB et al (1999) SENSE: sensitivity encoding for fast MRI. Magn Reson Med 42:952–962

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Setsompop K, Gagoski BA, Polimeni JR et al (2012) Blipped-controlled aliasing in parallel imaging for simultaneous multislice echo planar imaging with reduced g-factor penalty. Magn Reson Med 67:1210–1224

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Sodickson DK, Manning WJ (1997) Simultaneous acquisition of spatial harmonics (SMASH): fast imaging with radiofrequency coil arrays. Magn Reson Med 38:591–603

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Speck O, Stadler J, Zaitsev M (2007) High resolution single-shot EPI at 7 T. MAGMA 21:73–86

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Triantafyllou C, Hoge RD, Krueger G et al (2005) Comparison of physiological noise at 1.5 T, 3 T and 7 T and optimization of fMRI acquisition parameters. NeuroImage 26:243–250

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Turner R, Jezzard P, Wen H et al (1993) Functional mapping of the human visual cortex at 4 and 1.5 Tesla using deoxygenation contrast EPI. Magn Reson Med 29:277–279

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Turner R, Le Bihan D, Moonen CT et al (1991) Echo-planar time course MRI of cat brain oxygenation changes. Magn Reson Med 22:159–166

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Yacoub E, Harel N, Ugurbil K (2008) High-field fMRI unveils orientation columns in humans. Proc Natl Acad Sci U S A 105:10607–10612

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Yacoub E, Shmuel A, Logothetis N et al (2007) Robust detection of ocular dominance columns in humans using Hahn spin echo BOLD functional MRI at 7 Tesla. NeuroImage 37:1161–1177

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Hennig J, Speck O (2012) High-field MR imaging. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 116, 142, 144, 146

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seinen Koautor auf folgende Beziehung hin: Forschungskooperation mit Siemens Healthcare.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to O. Speck.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Speck, O., Turner, R. Neurofunktionelle MRT bei hohen Feldern. Radiologe 53, 415–421 (2013). https://doi.org/10.1007/s00117-012-2345-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-012-2345-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation