Zusammenfassung
Für die Stadieneinteilung des Endometriumkarzinoms ist die Magnetresonanztomographie Methode der Wahl. Die Sensitivitäten zur Differenzierung einer oberflächlichen (Stadium IA) von einer tiefen myometrialen Invasion des Tumors (Stadium IB) liegen bei 85–95%, bei Spezifitäten von 80–85%. Eine Infiltration der Zervix (Stadium II) kann mit Sensitivitäten von 80% und Spezifitäten von 96% nachgewiesen werden. Bei der Detektion von Lymphknotenmetastasen liegen die Sensitivitäten der MRT bei 50%, bei Spezifitäten von 95% und Treffsicherheiten von 90%. Die genannten diagnostischen Kriterien bestimmen das therapeutische Vorgehen. Werden frühe Stadien mit einfacher Hysterektomie behandelt, erfordern die Stadien IB und II kombinierte erweiterte chirurgische Techniken und eine Radiotherapie. Die Treffsicherheiten des vaginalen Ultraschalls (73–93%) und der Computertomographie (61–76%) für die Stadieneinteilung des Tumors liegen deutlich niedriger als die Werte für die MRT. Die Planung einer Radiotherapie und die Rezidiverkennung sind Domänen der MRT.
Abstract
Magnetic resonance imaging (MRI) is the method of choice in staging endometrial cancer. Using MRI early tumor invasion (stage IA) can be differentiated from a deep tumor growth (stage IB) of the myometrium with reported sensitivities of 85–95%.Tumor invasion of the uterine cervix can be depicted with a sensitivity of 80% and specificity of 96%. In demonstrating lymph node metastases MRI shows a sensitivity of 50%, a specificity of 95% and and accuracy of 90%. These diagnostic criteria are decisive for the choice of therapy procedures. So a simple hysterectomy will be performed in early stage IA disease while an extended surgical procedure with pelvic lymphadenectomy and radiotherapy will be considered in advanced stages IB and II disease. Vaginal ultrasound shows lower values in tumor staging with accuracies of 73–95%. Staging accuracies of computed tomography also show lower results with 61–76%. For planning radiotherapy and detection of cancer recurrence MRI is the most valuable tool.
Literatur
Jamal A, Siegel R, Ward E et al (2007) Cancer statistics, 2007. CA Cancer J Clin 57(1):43–46
Barwick TD, Rockall AG, Barton DB et al (2006) Imaging of endometrial carcinoma. Clin Radiol 61(7):545–555
Hauth EAM, Stattaus J, Debatin JF et al (2004) Magnetresonanztomographie benigner und maligner Tumoren des weiblichen Beckens. Fortschr Röntgenstr 176:817–828
Husmann G, KaatschP, Katalinic A et al (2010) Ergebnisse zur Prävalenz – Gebärmutterkörper. Krebs in Deutschland 2005/2006, Häufigkeiten und Trends. Robert Koch-Institut Westkreuz-Druckerei, Berlin, S 88–92
Beckmann MW (2008) Diagnostik und Therapie des Endometriumkarzinoms. S1-Leitlinie, Empfehlungen, Stellungnahmen Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe e.V, S 1–41
Emons G, Kimmig R (2008) Endometriumkarzinom. In: Deutsche Krebsgesellschaft (DKG) (Hrsg) Kurzgefasste interdisziplinäre Leitlinien. 6. Aufl, S 83–94
Reinthaler A, Hefler E (2009) Endometriumkarzinom. Manual der gynäkologischen Onkologie. Arbeitsgemeinschaft für gynäkologische Onkologie (AGO) der Österreichischen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe, S 1–8
Akin O, Mironov S, Pandit-Taskar N et al (2006) Imaging of uterine cancer. Radiol Clin North Am 45(1):167–182
Kinkel K, Forstner R, Danza FM et al (2009) Staging of endometrial cancer with MRI: Guidelines of the European Society of Urogenital Imaging. Eur Radiol 19:1565–1574
Wittekind C, Meyer HJ (2010) Uterus Endometrium. TNM Klassifikation maligner Tumoren. Wiley-Blackwell, Weinheim, S 197–202
Nakao Y, Yokoyama M, Hara K et al (2006) MR imaging in endometrial carcinoma as a diagnostic tool for the absence of myometrial invasion. Gynecol Oncol 102(2):343–347
Chung HH, Kang SB, Cho JY et al (2007) Accuracy of MR imaging for the prediction of myometrial invasion of endometrial carcinoma. Gynecol Oncol 104(3):654–659
Gigin L, Koon-Kwan NG, Chang CJ et al (2009) Myometrial invasion in endometrial cancer: diagnostic accuracy of diffusion-weighted 3.0-T MR imaging – initial experience. Radiology 250(3):784–792
Sala E, Rockall A, Rathel A et al (2010) Advances in magnetic resonance imaging of endometrial cancer. Eur Radiol. Published online November 27
Sanjuan A, Cobo T, Pahisa J et al (2006) Preoperative and intraoperative assessment of myometrial invasion and histologic grade in endometrial cancer: role of magnetic resonance imaging and frozen section. Int J Gynecol Cancer 16:385–390
Manfredi R, Mirk P, Maresca G et al (2004) Local-regional staging of endometrial carcinoma: Role of MR imaging in surgical planning. Radiology 231:372–378
Koyama T, Tamai K, Togashi K (2009) Staging of carcinoma of the uterine cervix and endometrium. Eur Radiol 17:2009–2019
Pawinski A, Tumolo S, Hoesel G et al (1999) Cyclophosphamide or ifosfamide in patients with advanced and/or recurrent endometrial carcinoma: a randomized phase II study of the EORTC Gynecological Cooperative Group. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 86:179–183
Nalaboff K, Pellerito JS, Ben-Levi E (2001) Imaging the endometrium: disease and normal variants. RadioGraphics 21:1409–1424
Frei KA, Kinkel K, Bonel HM et al (2000) Prediction of deep endometrial invasion in patients with endometrial cancer: clinical utility of contrast-enhanced MR imaging – a meta-analysis and Bayesian analysis. Radiology 216:444–449
Takeuchi M, Matsuzaki K, Uehara H et al (2005) Pathologies of the uterine endometrial cavity: usual and unusual manifestations and pitfalls on magnetic resonance imaging. Eur Radiol 15:2244–2255
Rechichi G, Galimberti S, Signorelli M et al (2010) Myometrial invasion in endometrial cancer: diagnostic performance of diffusion-weighted MR imaging at 1.5 T. Eur Radiol 20:754–762
Inada Y, Matuski M, Nakai G et al (2009) Body diffusion-weighted MR imaging of uterine endometrial cancer: is it helpful in the detection of cancer in nonenhanced MR imaging? Eur J Radiol 70(1):122–127
Nag S, Cardenes H, Chang S et al (2004) Proposed guidelines for Image-based intracavitary brachytherapy for cervical carcinoma: report from Image-Guided Brachytherapy Working Group. Int J Radiat Oncol Biol Phys 15, 60(4):1160–1172
Sahdev A, Reznek RH (2006) Imaging in endometrial and cervical cancer: why, when, and how. RSNA Categorial Course in Diagnostic Radiology. Genitour Radiol, pp 119–129
Kitajima K, Murakami K, Yamasaki et al (2009) Performance of integrated FDG-PET/contrast-enhanced CT in the diagnosis of recurrent uterine cancer: comparison with PET and enhanced CT. Eur J Nucl Med Mol Imaging 36(3):362–372
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Engelhard, K. Endometriumkarzinom. Radiologe 51, 596–601 (2011). https://doi.org/10.1007/s00117-010-2116-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-010-2116-4