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Adipositas – Klinische Bedeutung und Behandlungsstrategien

Obesity – Clinical impact and therapeutic strategies

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Zusammenfassung

In den westlichen Industrienationen hat die Prävalenz von Übergewicht und Adipositas seit Beginn der 1980er Jahre deutlich zugenommen und lässt in Deutschland nach jüngeren Untersuchungen eine Einordnung von 15% aller Erwachsenen als adipös zu. Der Zusammenhang zwischen Übergewicht und erhöhter Morbidität und Mortalität ist gut belegt, wobei v. a. die Fettverteilung das individuelle metabolische Risiko bestimmt. Auch wenn die letzten 2 Dekaden wesentliche Erkenntnisse zum Verständnis der Adipositas erbracht haben, zeigen die meist unbefriedigenden Erfolge der Lebensstiländerung und die derzeit nur begrenzten medikamentösen Optionen, welch weiten Weg die Adipositasforschung und -behandlung noch zu gehen hat. Vor diesem Hintergrund können für Personen mit einer morbiden Adipositas chirurgische Therapien (bariatrische Chirurgie) erwogen werden. Lediglich für operative Interventionen konnte eine langfristig wirksame Senkung des Körpergewichts, der Folgeerkrankungen und Mortalität gezeigt werden, wobei auch diese invasiven Therapieansätze langfristige Verlaufsuntersuchungen erforderlich machen.

Abstract

Over the last 30 years the prevalence of overweight and obesity has sharply increased in western industrialized countries. Accordingly, in Germany 15% of the adult population can be regarded as obese. The association between adiposity and increased morbidity and mortality has been well established but the individual metabolic risk is mainly dependent on the distribution of adipose depots. During the last two decades knowledge of the pathophysiology of obesity has increased substantially. However, current therapeutic options including life-style modifications and a few anti-obesity drugs show overall disappointing results in long-term body weight control indicating the need for therapeutic improvements. For patients with morbid obesity surgical therapies (bariatric surgery) can be considered. While long-lasting weight control and decrease of adiposity-related morbidity and mortality has been demonstrated only for these procedures, after bariatric surgery patients also require long-term follow up and treatment.

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Literatur

  1. Calle EE, Thun MJ, Petrelli JM et al (1999) Body-mass index and mortality in a prospective cohort of U.S. adults waist circumference, waist-hip ratio and body mass index and their correlation with cardiovascular disease risk factors in Australian adults. N Engl J Med 341:1097–1105

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Dalton M, Cameron AJ, Zimmet PZ et al (2003) Waist circumference, waist-hip ratio and body mass index and their correlation with cardiovascular disease risk factors in Australian adults overweight and obesity in Australia: the 1999–2000 Australian Diabetes, Obesity and Lifestyle Study (AusDiab). J Intern Med 254:555–563

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Slawik M, Beuschlein F (2006) Genetics and pathophysiology of obesity. Internist (Berl) 47:120–129

    Google Scholar 

  4. Schneider HJ, Friedrich N, Klotsche J et al (2010) The predictive value of different measures of obesity for incident cardiovascular events and mortality. J Clin Endocrinol Metab 95:1777–1785

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Statistisches Bundesamt (2009) Ergebnisse des Mikrozensus. Wiesbaden

  6. Bergmann KE, Mensink GB (1999) Anthropometric data and obesity. Gesundheitswesen 61 Spec No:S115–120

    Google Scholar 

  7. Flegal KM, Carroll MD, Ogden CL, Johnson CL (2002) Prevalence and trends in obesity among US adults, 1999–2000. Jama 288:1723–1727

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Haslam DW, James WP (2005) Obesity. Lancet 366:1197–1209

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Hauner H, Buchholz G, Hamann A et al (2007) Prävention und Therapie der Adipositas. Evidenzbasierte Leitlinie der Deutschen Adipositas-Gesellschaft, der Deutschen Diabetes-Gesellschaft, der Deutschen Gesellschaft für Ernährung und der Deutschen Gesellschaft für Ernährungsmedizin

  10. Flier JS (2004) Obesity wars: molecular progress confronts an expanding epidemic. Cell 116:337–350

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Slawik M, Vidal-Puig AJ (2006) Lipotoxicity, overnutrition and energy metabolism in aging. Ageing Res Rev 5:144–164

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Virtue S, Vidal-Puig A (2008) It’s not how fat you are, it’s what you do with it that counts. PLoS Biol 6:e237

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Slawik, M., Beuschlein, F. Adipositas – Klinische Bedeutung und Behandlungsstrategien. Radiologe 51, 346–351 (2011). https://doi.org/10.1007/s00117-010-2084-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-010-2084-8

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