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Modifizierung der Messmethode nach Figgie zur Bestimmung der Gelenklinienverschiebung in der Knieendoprothetik

Modification of the method of Figgie for determination of joint line shifting in total knee arthroplasty

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Zusammenfassung

Ein bedeutender Faktor für ein gutes postoperatives Ergebnis nach einer Knieendoprothesenimplantation ist die Stellung der Patella in Relation zur tibiofemoralen Gelenklinie. Da die Stellung der Patella durch den operativen Eingriff primär nicht beeinflusst wird, liegt besonderes Augenmerk auf den Veränderungen der Gelenklinie des Tibiofemoralgelenks. Die Messmethode zur Bestimmung der Patellahöhe nach Figgie liefert dafür nur absolute Werte, was eine Vergleichbarkeit von unterschiedlichen Röntgenbildern schwierig macht. Wir entwickelten daher einen Quotient JL/P (JL Distanz der Tibiagelenklinie zur Tuberositas tibiae, P Distanz der Patellaspitze zur Tibiagelenklinie) zur besseren Vergleichbarkeit. Des Weiteren modifizierten wir diesen Quotient JL/P, indem statt der Tibiagelenklinie eine Tangente an die Femurkondyle als Referenzlinie genutzt wurde. Damit konnten Probleme wie unterschiedlich hohe Polyethylen-Inlays, die mit den Messwerten verrechnet werden müssen, der Slope der tibialen Komponente oder die schlechte Beurteilbarkeit der Tibiagelenkfläche bei arthrotischen Kniegelenken ausgeschlossen werden. Die Messwerte zeigen für den Quotient JL/P eine massive Verschiebung der Gelenklinie nach kranial, was in dem Umfang nicht realistisch erscheint. Die modifizierte Messmethode zeigt ebenfalls eine Kranialisation der Gelenklinie, jedoch in realistischem Umfang. Beide Messmethoden zeigen eine gute Untersucherunabhängigkeit.

Insbesondere die modifizierte Methode JL/P scheint eine gute Methode zur Bestimmung der tibiofemoralen Gelenklinienverschiebung nach einer Knieendoprothese zu sein.

Abstract

An important factor for a good result after total knee arthroplasty is the position of the patella in relation to the tibiofemoral joint line. The position of the patella itself is not influenced by arthroplasty, therefore any changes in the position of the tibiofemoral joint line are of special interest. The Figgie method to describe patella height delivers only absolute measurements, which makes it difficult to compare different radiographs. For this reason we developed a new JL/P quotient (JL: distance from the tibial plateau to the tibial tubercle, P: distance from the inferior pole of the patella to the tibial plateau) to enable better comparison. Furthermore, we modified the JL/P quotient and instead of taking the tibial plateau as the reference line, we constructed a tangent on the femoral condyle. With this modification, problems such as tibial inlays of different heights which have to be taken into account in the measurements, the slope of the tibial component or difficult assessment of the tibial joint surface in osteoarthritic knees do not arise. The JL/P quotient shows massive shift to cranialisation of the tibiofemoral joint line which does not correspond to reality. The modified method also shows cranialisation of the tibiofemoral joint line, but in a realistic way. Both methods show a minimal interobserver variability.

The modified JL/P quotient seems to be a good method for determining the shift in the tibiofemoral joint line after total knee arthroplasty.

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Literatur

  1. Aparicio G, Abril JC, Calvo E, Alvarez L (1997) Radiologic study of patellar height in Osgood-Schlatter disease. J Pediatr Orthop 17(1):63–66

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Barrack RL, Schrader T, Bertot AJ et al (2001) Component rotation and anterior knee pain after total knee arthroplasty. Clin Orthop Relat Res (392):46–55

    Article  Google Scholar 

  3. Berg EE, Mason SL, Lucas MJ (1996) Patellar height ratios. A comparison of four measurement methods. Am J Sports Med 24:218–221

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Blackburne JS, Peel TE (1977) A new method of measuring patellar height. J Bone Joint Surg [Br] 59-B(2):241–242

  5. Bryan RS, Rand JA (1982) Revision total knee arthroplasty. Clin Orthop Relat Res (170):116–122

    Google Scholar 

  6. Cameron HU, Hunter GA (1982) Failure in total knee arthroplasty: mechanisms, revisions and results. Clin Orthop Relat Res 170:141–146

    PubMed  Google Scholar 

  7. Cameron HU, Jung YB (1988) Patella baja complicating total knee arthroplasty. A report of two cases. J Arthroplasty 3(2):177–180

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Caton J, Deschamps G, Chambat P (1982) Patella infera: apropos of 128 cases. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 68(5):317–325

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Clayton ML, Thirupathi R (1982) Patellar complications after total condylar arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 170:152–155

    PubMed  Google Scholar 

  10. Dejour D, Levigne C, Dejour H (1995) Postoperative low patella. Treatment by lengthening of the patellar tendon. Rev Chir Orthop Reparatrice Appar Mot 81(4):286–295

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Figgie III HE, Goldberg VM, Heiple KG et al (1986) The influence of tibial-patellofemoral location on function of the knee in patients with the posterior stabilized condylar knee prothesis. J Bone Joint Surg [Am] 68-A(7):1035–1040

  12. Grana WA, Kriegshauser LA (1985) Scientific basis of extensor mechanism disorders. Clin Sports Med 4(2):247–257

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Grelsamer RP (2002) Patella baja after total knee arthroplasty: is it really patella baja? J Arthroplasty 17:66–69

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Hepp WR (1984) Two new methods for determination of the height of the patella. Z Orthop Ihre Grenzgeb 122:159–166

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Insall J, Salvati E (1971) Patella position in the normal knee joint. Radiology 101:101–104

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Laskin RS (1998) Management of the patella during revision total knee replacement arthroplasty. Orthop Clin North Am 29:355–360

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Mochizuki RM, Schurman DJ (1979) Patellar complications following total knee arthroplasty. J Bone Joint Surg [Am] 61(6A):879–883

    Google Scholar 

  18. Rand JA, Trousdale RT, Ilstrup DM, Harmsen WS (2003) Factors affecting the durability of primary total knee protheses. J Bone Joint Surg [Am] 85-A(2):259–265

  19. Rogers BA, Thornton-Bott P, Cannon SR, Briggs TWR (2006) Interobserver variation in the measurement of patellar height after total knee arthroplasty. J Bone Joint Surg [Br] 88-B:484–488

    Google Scholar 

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Claßen, T., Wegner, A. & von Knoch, M. Modifizierung der Messmethode nach Figgie zur Bestimmung der Gelenklinienverschiebung in der Knieendoprothetik. Radiologe 49, 533–537 (2009). https://doi.org/10.1007/s00117-009-1885-0

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