Zusammenfassung
Die konventionelle Radiographie spielt bei der initialen Diagnostik akuter Verletzungen des oberen Sprunggelenks und des Fußes eine essenzielle Rolle. Im Falle komplexer Frakturen ist jedoch eine weiterführende computertomographische Diagnostik empfehlenswert. Dabei ist die Multidetektorcomputertomographie (MDCT) der konventionellen Einzeilencomputertomographie hinsichtlich Zeit-, Orts- und Kontrastauflösung deutlich überlegen. Die multiplanare Reformation und dreidimensionale Rekonstruktion des akquirierten Datensatzes sind zudem bei der Beurteilung therapeutischer Interventionen aussagekräftige Werkzeuge. Der vorliegende Beitrag gibt einen Überblick über die exakte Frakturklassifikation, die präzise Abbildung dislozierter Komponenten und die postoperative Stellungskontrolle typischer Verletzungen mit dieser Technik.
Abstract
Conventional radiography plays an essential role in the primary evaluation of acute ankle and foot trauma. In the case of complex injuries, however, subsequent computed tomography (CT) is nowadays recommended. In this connection, multidetector computed tomography (MDCT) allows better temporal, spatial, and contrast resolution compared with the conventional single-slice spiral CT. Multiplanar reformation and three-dimensional reconstruction of the acquired data sets are also helpful tools for critical assessment of therapeutic intervention. This report reviews the potential of the MDCT technique for accurate fracture classification, precise illustration of displaced components, and postoperative control of arrangement of typical lesions.
Literatur
Bonvin F, Montet X, Copercini M et al. (2003) Imaging of fractures of the lateral process of the talus, a frequently missed diagnosis. Eur J Radiol 47: 64–70
Boone JM, Geraghty EM, Seibert JA, Wootton-Gorges SL (2003) Dose reduction in pediatric CT: a rational approach. Radiology 228: 352–360
Ebraheim NA, Biyani A, Padanilam T, Christiensen G (1996) Calcaneocuboid joint involvement in calcaneal fractures. Foot Ankle Int 17: 563–565
Fayad LM, Johnson P, Fishman EK (2005) Multidetector CT of musculoskeletal disease in the pediatric patient: principles, techniques, and clinical applications. Radiographics 25: 603–618
Freund M, Thomsen M, Hohendorf B et al. (1999) Optimized preoperative planning of calcaneal fractures using spiral computed tomography. Eur Radiol 9: 901–906
Haapamaki VV, Kiuru MJ, Koskinen SK (2004) Ankle and foot injuries: analysis of MDCT findings. Am J Roentgenol 183: 615–622
Herold T, Folwaczny EK, Sturmer KM et al. (2004) Diagnostik und Klassifikation von Kalkaneusfrakturen in der Computertomographie. RÖFO 176: 1271–1277
Iwinska-Zelder J, Schmidt S, Ishaque N et al. (1999) Epiphysenfugenverletzungen der distalen Tibia. Sinnvolle Mehrinformation durch die MRT? Radiologe 39: 25–29
Kotter A, Wieberneit J, Braun W, Ruter A (1997) Die Chopart Dislokation. Eine häufig unterschätzte und ihre Folgen. Eine klinische Studie. Unfallchirurg 100: 737–741
Leppert A, Galanski M (1999) Fuß. In: Galanski M, Wippermann B (Hrsg) Kompendium der traumatologischen Röntgendiagnostik. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 369–399
Mulligan ME (2000) Ankle and foot trauma. Semin Musculoskelet Radiol 4: 241–253
Philbin T, Rosenberg G, Sferra JJ (2003) Complications of missed or untreated Lisfranc injuries. Foot Ankle Clin 8: 61–71
Preidler KW, Peicha G, Lajtai G et al. (1999) Conventional radiography, CT, and MR imaging in patients with hyperflexion injuries of the foot: diagnostic accuracy in the detection of bony and ligamentous changes. Am J Roentgenol 173: 1673–1677
Rammelt S, Grass R, Schikore H, Zwipp H (2002) Verletzungen des Copart-Gelenks. Unfallchirurg 105: 371–383
Sanders R (1992) Intra-articular fractures of the calcaneus: present state of the art. J Orthop Trauma 6: 252–265
Schmid MR, Pfirrmann CW, Hodler J et al. (2003) Cartilage lesions in the ankle joint: comparison of MR arthrography and CT arthrography. Skeletal Radiol 32: 259–265
Theodorou DJ, Theodorou SJ, Kakitsubata Y et al. (2003) Fractures of proximal portion of fifth metatarsal bone: anatomic and imaging evidence of a pathogenesis of avulsion of the plantar aponeurosis and the short peroneal muscle tendon. Radiology 226: 857–865
Wechsler RJ, Schweitzer ME, Karasick D et al. (1997) Helical CT of talar fractures. Skeletal Radiol 26: 137–142
Wechsler RJ, Schweitzer ME, Karasick D et al. (1998) Helical CT of calcaneal fractures: technique and imaging features. Skeletal Radiol 27: 1–6
Zwipp H, Baumgart F, Cronier P et al. (2004) Integral classification of injuries (ICI) to the bones, joints, and ligaments--application to injuries of the foot. Injury 35 [suppl 2]: SB3–9
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Opherk, J.P., Rosenthal, H. & Galanski, M. MDCT-Klassifikation knöcherner Verletzungen des oberen Sprunggelenks und des Fußes. Radiologe 47, 224–230 (2007). https://doi.org/10.1007/s00117-006-1433-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-006-1433-0