Zusammenfassung
Ziel
Die Bestimmung der Wertigkeit der kombinierten PET-CT-Untersuchung zum Nachweis maligner Kopf-Hals-Tumoren und ihrer Metastasen.
Methodik
Bei 51 Patienten wurden Ganzkörperuntersuchungen mit dem kombiniertem PET-CT-System durchgeführt. Die CT erfolgte ohne i.v. Kontrastmittelgabe. Die Ergebnisse wurden in ihrer diagnostischen Aussage einerseits getrennt für native CT- und FDG-PET-Bildgebung und andererseits für das fusionierte Bild verglichen.
Ergebnisse
Von 153 Läsionen wurden 97 im CT und 136 im FDG-PET als maligne, 33 im CT und 7 im FDG-PET als malignitätsverdächtig, 23 im CT und 10 in der FDG-PET als benigne beurteilt. Die Anzahl der konkordanten Ergebnisse betrug 94 (61%), die der diskordanten 59 (39 %). Mit der PET-CT konnten alle Primärtumoren und Rezidive entdeckt werden, die Nachweisrate eines unbekannten Primärtumors betrug 45%. Im Vergleich zur alleinigen PET- oder CT-Untersuchung erhöhen sich bei der kombinierten PET-CT Sensitivität, Spezifität sowie die Treffsicherheit signifikant.
Schlussfolgerungen
Die fusionierte PET-CT-Bildgebung mit [F18]FDG- und nativer CT-Untersuchung ermöglicht eine genaue Diagnose in 93% aller Läsionen und in 90% bei Patienten mit malignen Kopf-Hals-Tumoren.
Abstract
Aim
To evaluate the usefulness of combined PET/CT examinations for detection of malignant tumors and their metastases in head and neck oncology.
Methods
51 patients received whole body scans on a dual modality PET/CT system. CT was performed without i.v. contrast. The results were compared concerning the diagnostic impact of native CT scan on FDG-PET images and the additional value of fused imaging.
Results
From 153 lesions were 97 classified as malignant on CT and 136 on FDG/PET images, as suspicious for malignancy in 33 on CT and 7 on FDG-PET and as benign in 23 on CT and 10 on FDG-PET. With combined PET/CT all primary and recurrent tumors could be found, the detection rate in patients with unknown primary tumors was 45%. Compared to PET or CT alone the sensitivity, specifity and accuracy could be significantly improved by means of combined PET/CT.
Conclusion
Fused PET/CT imaging with [F18]-FDG and native CT-scanning enables accurate diagnosis in 93% of lesions and 90% of patients with head and neck oncology.
Literatur
Antoch G, Freudenberg LS, Beyer T, Bockisch A, Debatin JF (2004) To enhance or not to enhance? 18F-FDG and CT contrast agents in dual-modality 18F-FDG PET/CT. J Nucl Med 45:56S–65S
Bender H, Straehler-Pohl HJ (1999) Kopf-Hals-Tumoren. In: Wieler HJ (Hrsg) PET in der klinischen Onkologie. Steinkopff, Darmstadt, S 133–147
Beyer T, Antoch G, Müller S et al. (2004) Acquisition protocol considerations for combined PET-CT imaging. J Nucl Med 45:25S–35S
Bokisch A, Beyer T, Antoch G, Freudenberg LS, Kuhl H, Debatin JF, Muller SP (2004) Positron emission tomography/computed tomography imaging protocols, artifacts, and pitfalls. Mol Imaging Biol 6 (4):188–199
Bruschini P, Giorgetti A, Bruschini L, Nacci A, Volterrani D, Cosottini M, Ursino F, Mariani G, Fattori B (2003) Positron emission tomography (PET) in the staging of head and neck cancer: comparison between PET and CT. Acta Otorhinolarnygol Ital 23 (6):446–453
Cohade C, Wahl RL (2003) Applications of positron emission tomography/computed tomography image fusion in clinical positron emission tomography—clinical use, interpretation methods, diagnostic improvement. Semin Nucl Med 33:228–237
Goerres GW, von Schulthess GK, Steinert HC (2004) Why most PET of lung and head and neck cancer will be PET CT. J Nucl Med 45:66S–71S
Kinahan PE, Hazegawa BH, Beyer T (2003) X-ray-based attenuation correction for positron emission tomography/computed tomography scanners. Semin Nucl Med 33:166–179
Kresnik E, Mikosch P, Gallowitsch HJ, Kogler D, Wiesser S, Heinisch M, Unterweger O, Raunik W, Kumnig G, Gomez I, Grunbacher G, Lind P (2001) Evaluation of head and neck cancer with 18F-FDG PET: a comparison with conventional methods. Eur J Nucl Med 28 (7):816–821
Mantaka P, Baum RP, Hertel A, Adams S, Niessen A, Sengupta S, Hor G (2003) PET with 2-[F-18]-fluoro-2-deoxy-D-glucose (FDG) in patients with cancer of unknown primary (CUP): influence on patients‘ diagnostic and therapeutic management. Cancer Biother Radiopharm 18 (1):47–58
McGuirt WF, Greven K, Williams D 3rd, Keyes JW jr, Watson N, Capellari JO, Geisinger KR (1998) PET scanning in head and neck oncology: a review. Head Neck 20 (3):208–215
Reske SN, Kotzerke J (2001) FDG-PET for clinical use. Eur J Med 28:1707–1723
Reske SN, Dankerl A, Glatting G, Mottaghy FM, Blumstein NM (2004) Stellenwert der PET bei Kopf-Hals-Tumoren. Laryngorhinootologie 83 (6):391–406
Schöder H, Yeung HWD, Gonen M, Kraus D, Larson SM (2004) Head and neck cancer: clinical usefulness and accuracy of PET/CT image fusion. Radiology 231 (1):65–72
Teknos TN, Rosenthal EL, Lee D, Taylor R, Marn C (2001) Positron tomography in the evaluation of stage III and IV head and neck cancer. Head Neck 23 (12):1056–1060
Townsend DW, Carney JPJ, Yap JT, Hall NC (2004) PET-CT today and tomorrow. J Nucl Med 45:4S–14S
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Rödel, R., Straehler-Pohl, H.J., Palmedo, H. et al. PET-CT-Bildgebung bei Kopf-Hals-Tumoren. Radiologe 44, 1055–1059 (2004). https://doi.org/10.1007/s00117-004-1125-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-004-1125-6