Skip to main content
Log in

Grundlagen und klinischer Nutzen von PET-CT

Principles of PET/CT and clinical application

  • Pet-CT
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die moderne Medizin stellt zunehmend hohe Ansprüche an die Diagnostik. Dabei geht es nicht nur darum, Erkrankungen frühzeitig zu erkennen, sie sollen darüber hinaus auch nichtinvasiv möglichst präzise charakterisiert werden, und dies in möglichst kurzer Zeit. Diese Ansprüche lassen sich oft nur durch den Einsatz mehrerer Untersuchungsmodalitäten befriedigen.

Konsequenterweise steigert die Integration mehrerer Modalitäten in einem Gerät die Qualität der Koregistrierung und beschleunigt gleichzeitig den Abklärungsprozess. Die PET-CT ist dafür ein gelungenes Beispiel. Allerdings muss eine komplexe Modalität in die Gesamtdiagnostik sinnvoll eingebaut werden; ihre optimale Nutzung stellt eine Herausforderung für die anwendenden Ärzte dar. Ist die Indikation sowohl für PET als auch CT gegeben, führt die Durchführung der PET-CT zu einer erheblichen Beschleunigung der Diagnosestellung und darüber hinaus zu einem Qualitätsgewinn, dessen Höhe von der Fragestellung abhängt. Typischerweise ist ein Zugewinn an klinisch relevanter Information im Bereich von bis zu 10% gegenüber der Kombination von unabhängig voneinander angefertigten PET- und CT-Untersuchungen zu erwarten. Hinzu kommen neue Indikationen, die mit separaten Untersuchungen und retrospektiver Bildfusion nicht zufriedenstellend bearbeitet werden konnten. Ein besonders erfolgsträchtiges Potenzial liegt diesbezüglich in der Strahlentherapie.

Abstract

Medicine today imposes high demands on diagnosing disease. Techniques should be preferably noninvasive, identify the disease at an early stage, and be quick and accurate. Frequently, these demands can only be met by employing various diagnostic modalities. Consequently, the integration of two imaging modalities, such as the combination of PET and CT, increases the quality of coregistration and facilitates a timely diagnosis. However, complex imaging procedures require a judicious choice of the areas of application. If, for example, both PET and CT are indicated then a combined PET/CT exam results in improved diagnosis, whereby the actual benefit will depend upon the clinical problem. Typically we expect an advantage of 10% with PET/CT compared to separate examinations with CT and PET. In addition, PET/CT allows for new indications and applications, which cannot be performed satisfactorily with independent examinations and retrospective image alignment. One example is the application of PET/CT in radiation therapy planning.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Aigner RM, Schultes G, Wolf G, Yamashita Y, Sorantin E, Kärcher H (2003) 18-FDG PET in der unmittelbare postoperativen Beurteilung von kieferchirurgischen freien Lappen. Nuklearmedizin 42:210–214

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Antoch G, Egelhof T, Stattaus J, Jentzen W, Debatin J, Bockisch A (2002) Focal tracer uptake: a potential artifact in contrast-enhanced dual-modality PET/CT scans. J Nucl Med 43:1339–1342

    PubMed  Google Scholar 

  3. Antoch G, Vogt FM, Freudenberg LS, Nazaradeh F, Goehde SC, Barkhausen J, Dahmen G, Bockisch A, Debatin JF, Ruehm SG (2003) Whole-body dual-modality PET/CT and whole-body MRI for tumor staging in oncology. JAMA 290:3199–3206

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Antoch G, Freudenberg LS, Beyer T, Bockisch A, Debatin JF (2004) To enhance or not to enhance? 18F-FDG and CT contrast agents in dual-modality 18F-FDG PET/CT. J Nucl Med 45:56–65

    PubMed  Google Scholar 

  5. Bar-Shalom R, Yefremov N, Guralnik L, Gaitini D, Frenkel A, Kuten A, Altman H, Keidar Z, Israel O (2003) Clinical performance of PET/CT in evaluation of cancer: additional value for diagnostic imaging and patient management. J Nucl Med 44:1200–1209

    PubMed  Google Scholar 

  6. Beyer T, Antoch G, Blodgett T, Freudenberg L, Akhurst T, Mueller S (2003) Dual-modality PET/CT imaging: the effect of respiratory motion on combined image quality in clinical oncology. Eur J Nucl Med 30:588–596

    Google Scholar 

  7. Beyer T, Antoch G, Muller S, Egelhof T, Freudenberg LS, Debatin JF, Bockisch A (2004) Acquisition protocol considerations for combined PET/CT imaging. J Nucl Med 45:25S–35S

    PubMed  Google Scholar 

  8. Bockisch A, Beyer T, Antoch G, Freudenberg LS, Kuehl H, Debatin JF, Müller SP (2004) PET/CT—imaging protocols, artifacts, and pitfalls. Mol Imaging Biol 6:188–199

    PubMed  Google Scholar 

  9. Cremerius U, Mumme T, Reinartz, P, Wirtz D, Niehard FU, Büll U (2003) Speichermuster in der PET zur Diagnostik von septischen und aseptischen Lockerung bei Totalendoprothesen des Hüftgelenkes. Nuklearmedizin 42:234–239

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Dietlein M, Schicha H (2002) Vergütung der Positronenemissionstomographie (PET) bei onkologischen Fragestellungen in Europa: eine Umfrage. Nuklearmedizin 41:63–70

    PubMed  Google Scholar 

  11. Freudenberg L, Beyer T, Müller SP, Antoch G, Bockisch A (2003) PET/CT—diagnostische, methodische und Strahlenschutzaspekte. In: Ewen K, Schienbein K (Hrsg) Strahlenschutz bei medizinischen Anwendungen. Dortmund, S 60–65

  12. Freudenberg LS, Antoch, G, Gorges R, Knust J, Pink R, Jentzen W, Debatin JF, Brandau W, Bockisch A, Stattaus J (2003) Combined PET/CT with iodine-124 in diagnosis of spread metastatic thyroid carcinoma: a case report. Eur Radiol 13:19–23

    Google Scholar 

  13. Gambhir S, Czernin J, Schwimmer J, Silverman DHS, Coleman RE, Phelbs ME (2001) A tabulated summary of the FDG PET literature. J Nucl Med 42:1S–93S

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Goerres GW, Hany TF, Kamel E, Schulthess GK, Buck A (2002) Head and neck imaging with PET and PET/CT: artefacts from dental metallic implants. Eur J Nucl Med 29:367–370

    CAS  Google Scholar 

  15. Goerres GW, Ziegler SI, Burger C, Berthold T, von Schulthess GK, Buck A (2003) Artifacts at PET and PET/CT caused by metallic hip prosthetic material. Radiology 226:577–584

    PubMed  Google Scholar 

  16. Hany TF, Steinert HC, Goerres GW, Buck A, von Schulthess GK (2002) PET diagnostic accuracy: improvement with in-line PET-CT system: initial results. Radiology 225:575–581

    PubMed  Google Scholar 

  17. Kinahan PE, Townsend DW, Beyer T, Sashin D (1998) Attenuation correction for a combined 3D PET/CT scanner. Med Phys 25:2046–2053

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Kotzerke J, Volkmer BG, Glattin G, van den Hoff J, Gschwend JE, Messer P, Reske SN, Neumaier B (2003) Intraindividueller Vergleich von [11C]Azetat- und [11C]Cholin-PET zum Nachweis von Prostatakarzinommetastasen. Nuklearmedizin 42:25–30

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Kowalski J, Henze M, Schuhmacher J, Macke HR, Hofmann M, Haberkorn U (2003) Evaluation of positron emission tomography imaging using [68Ga]-DOTA-D Phe(1)-Tyr(3)-Octreotide in comparison to [111In]-DTPAOC SPECT. First results in patients with neuroendocrine tumors. Mol Imaging Biol 5 (1):42–48

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Kuwert T, Bartenstein P, Grünwald F, Herholz K, Larisch R, Sabri O, Biersack HJ, Moser E, Müller-Gärtner HW, Schober O, Schwaiger M, Büll U, Heiss WD (1998) Klinische Wertigkeit der Positronen-Emissions-Tomographie in der Neuromedizin. Nervenarzt 69:1045–1060

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Lardinois D, Weder W, Hany TF, Kamel EM, Korom S, Seifert B, Schulthess GKv, Steinert HC (2003) Staging of non-small-cell lung cancer with integrated positron-emission tomography and computed tomography. NEJM 348:2500–2507

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Reske SN, Kotzerke J (2001) FDG-PET for clinical use. Results of the 3rd German interdisciplinary Consensus Conference „Onko-PET III“, 21 July and September 2000. Eur J Nucl Med 28:1707–1723

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schwaiger M, Büll U, Hör G, Hundeshagen H, Müller-Gärtner W, Knapp WH, Moser E, Notohamiprodjo G, Reiners C, Reske SN, Schicha H, vom Dahl J, Nienhaber C, Sechtem U, Wolpers HG, Zimmermann R (1996) Indikationen für die klinische Anwendung der Positronen-Emissions-Tomographie in der Kardiologie. Z Kardiol 85:453–468

    PubMed  Google Scholar 

  24. Townsend DW, Cherry S (2001) Combining anatomy and function: the path to true image fusion. Eur Radiol 11:1968–1974

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Townsend DW, Carney JP, Yap JT, Hall NC (2004) PET/CT today and tomorrow. J Nucl Med 45:4S–14S

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Keine Angaben

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Bockisch.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bockisch, A., Beyer, T., Antoch, G. et al. Grundlagen und klinischer Nutzen von PET-CT. Radiologe 44, 1045–1054 (2004). https://doi.org/10.1007/s00117-004-1122-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-004-1122-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation