Skip to main content
Log in

Reversible Phenytoin-induzierte extrapontine Myelinolyse

  • Ergebnisse & Kasuistik
  • Published:
Der Nervenarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Nebenwirkungen von Antiepileptika (AE) stellen unverändert eine Herausforderung in der medikamentösen Therapie dar. Wir beschreiben eine 38-jährige Patientin mit unklassifiziertem Epilepsiesyndrom. Anfallssemiologisch bestanden temporal generierte komplex-fokale Anfälle vom mesiobasalen Typ. Bei fehlendem pathogenetisch richtungsweisenden und unauffälligen bildmorphologischen Befunden diagnostizierten wir eine kryptogenetische Epilepsie. Bei kognitiven Nebenwirkungen wurde die langjährige Therapie der AE mit Phenobarbital ausgeschlichen und durch eine Monotherapie mit Phenytoin (PHT) ersetzt. Eine MRT-Routinekontrolle zeigte zu diesem Zeitpunkt eine rundliche hyperintense Läsion im Corpus callosum ohne Schrankenstörung. Bei Zunahme der Anfallsfrequenz wurde PHT durch Lamotrigin-Monotherapie ersetzt und weiter mit Valproat add on behandelt. Eine erneute MRT-Verlaufskontrolle zeigte 13 Monate später überraschend ein unauffälliges Hirnparenchym ohne Nachweis der Balkenläsion, sodass als Pathomechanismus eine PHT-induzierte extrapontine Myelinolyse diskutiert werden muss.

Summary

Antiepileptic drug (AED)-induced side effects still may hinder antiepileptic therapy. We describe a 38-year-old woman with complex focal seizures. Due to normal neuroradiological findings and the lack of evident pathogenetic factors, we diagnosed cryptogenic epilepsy. In response to cognitive side effects, the initial therapy with phenobarbital was replaced by phenytoin treatment only. Subsequent MRI investigation showed a hyperintense lesion in the corpus callosum without gadolinium enhancement. Responding to an increase in seizure frequency (SF), phenytoin was replaced first by lamotrigin monotherapy and then by additional valproate treatment. An MRI follow-up investigation did not show the previously described lesion of the corpus callosum, thus suggesting phenytoin-induced extrapontine myelinolysis. In the literature, vigabatrin-induced demyelinization of the corpus callosum has also been described. In patients treated with the AEDs phenytoin or vigabatrin who demonstrate increased SF, such a side effect should be taken into account and MRI investigation performed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Behrens, S., Pohlmann-Eden, S. Reversible Phenytoin-induzierte extrapontine Myelinolyse. Nervenarzt 72, 453–455 (2001). https://doi.org/10.1007/s001150050779

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001150050779

Navigation