Skip to main content

Therapie der Zwangsstörungen: Empfehlungen der revidierten S3-Leitlinie Zwangsstörungen

Treatment of obsessive-compulsive disorders: recommendations of the revised S3 guidelines on obsessive-compulsive disorders

Zusammenfassung

Unter Federführung der Deutschen Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde (DGPPN) erscheint 2022 die erste revidierte Fassung der S3-Leitlinie Zwangsstörungen. Dieser Beitrag enthält eine Zusammenfassung der wichtigsten Empfehlungen zur Therapie in komprimierter Form. Wesentliche Änderungen der zentralen Therapieempfehlungen haben sich im Vergleich mit der ersten Version der Leitlinie nicht ergeben, da sich die Evidenzlage seither nicht grundlegend verändert hat. Kognitive Verhaltenstherapie mit Exposition und Reaktionsmanagement ist die wirksamste Therapieform bei diesem Krankheitsbild und daher die Therapie der ersten Wahl. Bezüglich der Pharmakotherapie sind selektive Serotoninwiederaufnahmehemmer die Medikamente der ersten Wahl. Sie sind dann indiziert, wenn kognitive Verhaltenstherapie (KVT) mit Exposition nicht verfügbar ist oder nicht wirksam war, wenn KVT vom Patienten abgelehnt wird, bei persönlicher Präferenz des Patienten für Medikamente oder um die Bereitschaft für KVT mit Exposition zu erhöhen. Neue Empfehlungen betreffen u. a. den Einsatz von Internettherapie sowie Empfehlungen zur Anwendung von KVT und Exposition auch im Gruppenformat, gegebenenfalls auch per Videokonferenz, sowie in intensiver Form.

Abstract

In 2022, the first revised version of the S3 guidelines on obsessive-compulsive disorder will be published under the auspices of the German Society for Psychiatry, Psychotherapy and Psychosomatics (DGPPN). This article contains a summary of the most important recommendations for therapy in a condensed form. There were no major changes in the central basic therapy recommendations compared with the first version of the guidelines, as the evidence base has not fundamentally changed since then. Cognitive behavioral therapy (CBT) with exposure and response management is the most effective form of therapy for this clinical picture and therefore the therapy of first choice. Regarding pharmacotherapy, selective serotonin reuptake inhibitors are the first-line medications. They are indicated when CBT with exposure is not available or has not been effective, when CBT is rejected by the patient and in the patient’s personal preference for medication, or to increase the readiness for CBT with exposure. New recommendations include, e.g., the use of Internet therapy, and recommendations for the use of CBT and exposure, e.g., also in group format, including video conferencing if appropriate as well as in intensive format.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Literatur

  1. Beesdo-Baum K, Zaudig M, Wittchen H‑U (2019) SCID-5-CV komplett Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-5®-Störungen – Klinische Version für Erwachsene ab 18 Jahre. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  2. Böhm K, Förstner U, Külz AK, Voderholzer U (2008) Versorgungsrealität der Zwangsstörungen: Werden Expositionsverfahren eingesetzt? Verhaltenstherapie 18:18–24

    Article  Google Scholar 

  3. Brakoulias V, Starcevic V, Belloch A, Brown C, Ferrao YA, Fontenelle LF, Lochner C, Marazziti D, Matsunaga H, Miguel EC (2017) Comorbidity, age of onset and suicidality in obsessive–compulsive disorder (OCD): an international collaboration. Compr Psychiatry 76:79–86. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2017.04.002

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Fineberg NA, Roberts A (2001) Obsessive compulsive disorder: a twenty-first century perspective. In: Fineberg NA, Marazziti D, Stein D (Hrsg) Obsessive compulsive disorder: a practical guide. Martin Dunitz, London, S 1–13

    Chapter  Google Scholar 

  5. Hansen B, Kvale G, Hagen K, Havnen A, Öst LG (2019) The Bergen 4‑day treatment for OCD: four years follow-up of concentrated ERP in a clinical mental health setting. Cogn Behav Ther 48(2):89–105. https://doi.org/10.1080/16506073.2018.1478447

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Hiller W, Zaudig M, Mombour W (1995) IDCL – Internationale Diagnosen Checklisten für ICD-10 und DSM-IV. Huber, Bern

    Google Scholar 

  7. Hohagen F, Wahl-Kordon A, Lotz-Rambaldi W (2015) S3-Leitlinie Zwangsstörungen, 1. Aufl. Springer, Berlin

    Google Scholar 

  8. Jacobi F, Höfler M, Strehle J, Mack S, Gerschler A, Scholl L, Busch MA, Maske U, Hapke U, Gaebel W, Maier W, Wagner M, Zielasek J, Wittchen HU (2014) Psychische Störungen in der Allgemeinbevölkerung. Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland und ihr Zusatzmodul Psychische Gesundheit (DEGS1-MH). Nervenarzt 85:77–87

    CAS  Article  Google Scholar 

  9. Jónsson H, Hougaard E (2009) Group cognitive behavioural therapy for obsessive-compulsive disorder: a systematic review and meta-analysis. Acta Psychiatr Scand 119(2):98–106. https://doi.org/10.1111/j.1600-0447.2008.01270.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Kathmann N, Jacobi T, Elsner B, Reuter B (2022) Effectiveness of individual cognitive-behavioral therapy and predictors of outcome in adult patients with obsessive-compulsive disorder. Psychother Psychosom 91(2):123–135. https://doi.org/10.1159/000520454

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Launes G, Hagen K, Sunde T, Öst LG, Klovning I, Laukvik IL, Himle JA, Solem S, Hystad SW, Hansen B, Kvale GA (2019) Randomized controlled trial of concentrated ERP, self-help and waiting list for obsessive- compulsive disorder: the Bergen 4‑day treatment. Front Psychol 10:2500. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02500

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Margraf J, Cwik JC, Pflug V, Schneider S (2017) Strukturierte klinische Interviews zur Erfassung psychischer Störungen über die Lebensspanne: Gütekriterien und Weiterentwicklungen der DIPS-Verfahren. Z Klin Psychol Psychother 46(3):176–186

    Article  Google Scholar 

  13. Margraf J, Cwik JC, von Brachel R, Suppiger A, Schneider S (2021) DIPS Open Access 1.2: Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen. Mental Health Research and Treament Center, Ruhr-Universität Bochum, Bochum https://doi.org/10.46586/rub.172.149

    Book  Google Scholar 

  14. Mataix-Cols D, Fernández de la Cruz L, Nordsletten AE, Lenhard F, Isomura K, Simpson HB (2016) Towards an international expert consensus for defining treatment response, remission, recovery and relapse in obsessive-compulsive disorder. World Psychiatry 15(1):80–81

    Article  Google Scholar 

  15. Moritz S, Kuelz A, Voderholzer U, Hillebrand T, McKay D, Jelinek L (2018) “Phobie à deux” and other reasons why clinicians do not apply exposure with response prevention in patients with obsessive-compulsive disorder. Cogn Behav Ther 48(2):162–176

    Article  Google Scholar 

  16. NICE (2013) Obsessive compulsive disorder. NICE evidence update 47

    Google Scholar 

  17. Öst LG, Havnen A, Hansen B, Kvale G (2015) Cognitive behavioral treatments of obsessive-compulsive disorder. A systematic review and meta-analysis of studies published 1993–2014. Clin Psychol Rev 40:156–169. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2015.06.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Ruscio AM, Stein DJ, Chiu WT, Kessler RC (2010) The epidemiology of obsessive-compulsive disorder in the National Comorbidity Survey Replication. Mol Psychiatry 15(1):53–63. https://doi.org/10.1038/mp.2008.94

    CAS  Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Simpson HB, Foa EB, Liebowitz MR, Huppert JD, Cahill S, Maher MJ, McLean CP, Bender J Jr, Marcus SM, Williams MT, Weaver J, Vermes D, Van Meter PE, Rodriguez CI, Powers M, Pinto A, Imms P, Hahn CG, Campeas R (2013) Cognitive-behavioral therapy vs risperidone for augmenting serotonin reuptake inhibitors in obsessive-compulsive disorder: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 70(11):1190–1199. https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2013.1932

    CAS  Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Skapinakis P, Caldwell DM, Hollingworth W, Bryden P, Fineberg NA, Salkovskis P, Welton NJ, Baxter H, Kessler D, Churchill R, Lewis G (2016) Pharmacological and psychotherapeutic interventions for management of obsessive-compulsive disorder in adults: a systematic review and network meta-analysis. Lancet Psychiatry 3(8):730–739. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(16)30069-4

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Voderholzer U, Schlegl S, Diedrich A, Külz AK, Thiel N, Hertenstein E, Schwartz C, Rufer M, Herbst N, Nissen C, Hillebrand T, Osen B, Stengler K, Jelinek L, Moritz S (2015) Versorgung Zwangserkrankter mit kognitiver Verhaltenstherapie als Behandlungsmethode erster Wahl. Verhaltenstherapie 25:183–190

    Article  Google Scholar 

  22. Wittchen HU, Semmler G (1990) Composite international diagnostic interview (CIDI, version 1.0). Beltz, Weinheim

    Google Scholar 

  23. Zaudig M (2022) Zwangsspektrumsstörungen*/„Zwangsstörung und verwandte Störungen“ nach ICD-11 und DSM 5. Nervenarzt. https://doi.org/10.1007/s00115-022-01341-y

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Zhou DD, Zhou XX, Lv Z, Chen XR, Wang W, Wang GM, Liu C, Li DQ, Kuang L (2019) Comparative efficacy and tolerability of antipsychotics as augmentations in adults with treatment-resistant obsessive-compulsive disorder: a network meta-analysis. J Psychiatr Res 111:51–58. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2019.01.014

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ulrich Voderholzer.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

U. Voderholzer, M. Favreau, A. Rubart, B. Zurowski, A. Staniloiu, A. Wahl-Kordon und N. Kathmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Voderholzer, U., Favreau, M., Rubart, A. et al. Therapie der Zwangsstörungen: Empfehlungen der revidierten S3-Leitlinie Zwangsstörungen. Nervenarzt 93, 678–687 (2022). https://doi.org/10.1007/s00115-022-01336-9

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-022-01336-9

Schlüsselwörter

  • Psychotherapie
  • Pharmakotherapie
  • Kognitive Verhaltenstherapie
  • Selektive Serotoninwiederaufnahmehemmer
  • Internettherapie

Keywords

  • Psychotherapy
  • Pharmacotherapy
  • Cognitive behavioral therapy
  • Selective serotonin reuptake inhibitor
  • Internet therapy