Advertisement

Der Nervenarzt

, Volume 87, Issue 7, pp 731–738 | Cite as

Leitliniengerechte stationäre psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung der Zwangsstörung

Normative Personalbedarfsermittlung
  • J. P. KleinEmail author
  • B. Zurowski
  • J. Wolff
  • F. Godemann
  • S. C. Herpertz
  • M. Berger
  • G. Heuft
  • F. Hohagen
Originalien

Zusammenfassung

Hintergrund

Eine leitliniengerechte stationäre psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung ist ein wesentlicher Bestandteil der Versorgung von Patienten mit einer Zwangsstörung. Möglicherweise wird der Aufwand für diese Psychotherapie im gegenwärtigen Personalbudget nach Psychiatrie-Personalverordnung (Psych-PV) jedoch nicht ausreichend abgebildet.

Ziel der Arbeit

Das Ziel dieses Beitrages ist, die für eine leitliniengerechte stationäre psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung notwendigen Personalressourcen zu bestimmen und mit dem Personalbudget in der Psych-PV zu vergleichen.

Methoden

Auf Grundlage der S3-Leitlinienempfehlung zur Behandlung von Zwangsstörungen und einer Metaanalyse zur Behandlungsintensität wurde ein normativer Wochenbehandlungsplan erstellt. Ausgehend davon wurden die für diesen Behandlungsplan notwendigen Personalressourcen berechnet. Diese wurden mit dem in der Psych-PV in der Kategorie A1 (Regelbehandlung) vorgesehenen Personalbudget verglichen.

Ergebnisse

Die Therapiezeit für eine leitliniengerechte stationäre psychiatrisch-psychotherapeutische Behandlung der Zwangsstörung beträgt 23,5 h in der Woche. Das entspricht einem Personalbedarf von 20,9 h in der Woche. Dieser Personalbedarf ist in der Psych-PV nur zu 82,8 % (17,3 h) berücksichtigt. Die Deckung des Personalbedarfs im Bereich ärztliche und psychologische Psychotherapie beträgt sogar nur 38,3 % (183 min im Behandlungsplan vs. 70 min in der Psych-PV).

Diskussion

Der vorliegende Beitrag macht deutlich, dass eine leitliniengerechte stationäre, psychotherapeutische Behandlung einer Zwangsstörung im Psych-PV-Budget nicht ausreichend abgebildet ist. Die tatsächliche Lücke wird hier möglicherweise sogar unterschätzt.

Schlüsselwörter

Psychotherapie Zwangsstörung Stationäre Behandlung Psychiatrie-Personalverordnung Psych-PV Pauschalierendes Entgeltsystem Psychiatrie und Psychosomatik PEPP 

Guideline-adherent inpatient psychiatric psychotherapeutic treatment of obsessive-compulsive disorder

Normative definition of personnel requirements

Abstract

Background

Guideline-oriented inpatient psychiatric and psychotherapeutic treatment of patients with obsessive-compulsive disorder (OCD) is an important part of the care available for these patients. It may not be adequately reflected in the current personnel resources available according to the German psychiatry personnel regulation (Psych-PV).

Objectives

The goal of this work was to assess the personnel resources necessary for a guideline-oriented inpatient psychiatric and psychotherapeutic treatment of patients with OCD and compare the necessary resources with the resources available according to Psych-PV.

Methods

Based on the German national guidelines for OCD and a meta-analysis on treatment intensity, we formulated a normative weekly treatment plan. Based on this plan we calculated the necessary personnel resources and compared these with the resources available according to Psych-PV category A1 (standard care).

Results

The weekly treatment time for a guideline-oriented inpatient psychiatric and psychotherapeutic treatment of patients with OCD is 23.5 h per week. This corresponds to a weekly personnel requirement of 20.9 h. This requirement is only partly reflected in the Psych-PV (17.3 h, 82.8 %). The coverage of personnel resources by Psych-PV is even lower for psychotherapy provided by psychiatrist and psychologists (38.3 %, i. e. 183 min in the normative plan versus 70 min in Psych-PV).

Conclusions

The current paper shows that the personal resources required for a guideline-oriented inpatient psychiatric and psychotherapeutic treatment of patients with OCD is not adequately reflected in the German psychiatry personnel regulation (Psych-PV). The actual shortage may be underestimated in our paper.

Keywords

Psychotherapy Obsessive-compulsive disorder Inpatient treatment Psychiatry personnel regulation Psych-PV Lump-sum payment system in psychiatry and psychosomatic medicine PEPP 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

J.P. Klein, B. Zurowski, J. Wolff, F. Godemann, S. C. Herpertz, M. Berger, G. Heuft und F. Hohagen geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Literatur

  1. 1.
    Abramowitz JS, Taylor S, McKay D (2009) Obsessive-compulsive disorder. Lancet 374:491–499CrossRefPubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Kessler RC, Berglund P, Demler O et al (2005) Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 62:593–602CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Kessler RC, Chiu WT, Demler O et al (2005) Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 62:617–627CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  4. 4.
    Jacobi F, Hofler M, Siegert J et al (2014) Twelve-month prevalence, comorbidity and correlates of mental disorders in germany: the mental health module of the german health interview and examination survey for adults (DEGS1-MH). Int J Methods Psychiatr Res 23:304–319CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Skoog G, Skoog I (1999) A 40-year follow-up of patients with obsessive-compulsive disorder [see comments]. Arch Gen Psychiatry 56:121–127CrossRefPubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Goodwin R, Koenen KC, Hellman F et al (2002) Helpseeking and access to mental health treatment for obsessive-compulsive disorder. Acta Psychiatr Scand 106:143–149CrossRefPubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Torres AR, Prince MJ, Bebbington PE et al (2006) Obsessive-compulsive disorder: prevalence, comorbidity, impact, and help-seeking in the British National Psychiatric Morbidity Survey of 2000. Am J Psychiatry 163:1978–1985CrossRefPubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Lomax CL, Oldfield VB, Salkovskis PM (2009) Clinical and treatment comparisons between adults with early- and late-onset obsessive-compulsive disorder. Behav Res Ther 47:99–104CrossRefPubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Huhn M, Tardy M, Spineli LM et al (2014) Efficacy of pharmacotherapy and psychotherapy for adult psychiatric disorders: a systematic overview of meta-analyses. JAMA Psychiatry 71:706–715CrossRefPubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Hohagen F, Wahl-Kordon A, Lotz-Rambaldi W et al (2015) S3-Leitlinie Zwangsstörungen. Springer, HeidelbergCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Terock J, Janowitz D, Zurowski B et al (2013) Psychotherapie der Zwangsstörung. In: Herpertz SC, Schnell K, Falkai P (Hrsg) Psychotherapie in der Psychiatrie. Kohlhammer, Stuttgart, S 227–256Google Scholar
  12. 12.
    Wahl-Kordon A, Wahl K, Hohagen F (2015) Zwangsstörungen. In: Berger M (Hrsg) Psychische Erkrankungen. Klinik und Therapie. Elsevier, München, S 477–494Google Scholar
  13. 13.
    Roth C, Siegl J, Aufdermauer N et al (2004) Therapie von Angst- und Zwangspatienten in der verhaltenstherapeutischen Praxis. Verhaltenstherapie 14:16–21CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Kulz AK, Hassenpflug K, Riemann D et al (2010) Psychotherapeutic care in OCD outpatients–results from an anonymous therapist survey. Psychother Psychosom Med Psychol 60:194–201CrossRefPubMedGoogle Scholar
  15. 15.
    Foa EB, Liebowitz MR, Kozak MJ et al (2005) Randomized, placebo-controlled trial of exposure and ritual prevention, clomipramine, and their combination in the treatment of obsessive-compulsive disorder. Am J Psychiatry 162:151–161CrossRefPubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Boschen MJ, Drummond LM, Pillay A (2008) Treatment of severe, treatment-refractory obsessive-compulsive disorder: a study of inpatient and community treatment. CNS Spectr 13:1056–1065PubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Kunze H, Kaltenbach L, Kupfer K (2010) Psychiatrie-Personalverordnung. Kohlhammer, StuttgartGoogle Scholar
  18. 18.
    Normann C, Wolff J, Hochlehnert A et al (2015) Aufwand und Finanzierung leitliniengerechter, psychotherapeutischer Behandlung im Krankenhaus. Nervenarzt 86:534–541CrossRefPubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Wolff J, Berger M, Normann C et al (2015) Wohin führt die Konvergenz der Psychiatriebudgets? Ein Vergleich von Psych-PV-Vorgaben und tatsächlichen Personalressourcen. Nervenarzt 86:852–856CrossRefPubMedGoogle Scholar
  20. 20.
    National Institute for Clinical Excellence (2006) Obsessive-compulsive disorder: Core interventions in the treatment of obsessivecompulsive disorder and body dysmorphic disorder. The British Psychological Society, The Royal College of Psychiatrists, LeicesterGoogle Scholar
  21. 21.
    Berger M, Wolff J, Normann C et al (2015) Leitliniengerechte psychiatrisch-psychotherapeutische Krankenhausbehandlung. Normative Personalermittlung am Beispiel Depression. Nervenarzt 86:542–548CrossRefPubMedGoogle Scholar
  22. 22.
    Wolff J, McCrone P, Berger M et al (2015) A work time study analysing differences in resource use between psychiatric inpatients. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 50:1309–1315CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2016

Authors and Affiliations

  • J. P. Klein
    • 1
    Email author
  • B. Zurowski
    • 1
  • J. Wolff
    • 2
  • F. Godemann
    • 3
  • S. C. Herpertz
    • 4
  • M. Berger
    • 5
  • G. Heuft
    • 6
  • F. Hohagen
    • 1
  1. 1.Klinik für Psychiatrie und PsychotherapieUniversität zu Lübeck, Universitätsklinikum Schleswig-HolsteinLübeckDeutschland
  2. 2.Abteilung für Betriebswirtschaft und ControllingUniversitätsklinikum FreiburgFreiburgDeutschland
  3. 3.Klinik für Seelische Gesundheit im Alter und VerhaltensmedizinAlexianer St. Joseph-Krankenhaus Berlin-WeißenseeBerlinDeutschland
  4. 4.Klinik für Allgemeine PsychiatrieUniversitätsklinikum HeidelbergHeidelbergDeutschland
  5. 5.Klinik für Psychiatrie und PsychotherapieUniversitätsklinikum FreiburgFreiburgDeutschland
  6. 6.Klinik für Psychosomatik und PsychotherapieUniversitätsklinikum MünsterMünsterDeutschland

Personalised recommendations