Der Nervenarzt

, Volume 85, Issue 3, pp 356–362 | Cite as

Kriegstraumata und PTBS bei deutschen Kriegsüberlebenden

Ein Vergleich ehemaliger Soldaten und Frauen des Zweiten Weltkriegs
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Zusammenfassung

Kriegserlebnisse können bei Überlebenden zu einer posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) führen. Inwieweit waren auch die Soldaten und jungen Frauen des Zweiten Weltkriegs im Laufe ihres Lebens von PTBS-Symptomen betroffen oder sind es gar noch heute? Unterscheiden sich die damals jungen Männer und Frauen in ihren traumatischen Erfahrungen und der darauffolgenden Ausprägung von Symptomen einer Traumafolgestörung? Zur Untersuchung dieser Fragestellung wurden 52 Männer und 20 Frauen im Alter zwischen 81 und 95 Jahren über Zeitungsannoncen und Aushänge gewonnen und hinsichtlich Kriegserlebnissen und PTBS-Symptomen interviewt. Bei den Männern erfüllten 2 % eine aktuelle und 7 % eine Lebenszeit-PTBS-Diagnose, im Vergleich zu 10 bzw. 30 % bei den Frauen. Anhand einer multiplen linearen Regression konnte ein Dosis-Wirkungs-Zusammenhang zwischen der Anzahl der erlebten Traumatypen und der PTBS-Symptomausprägung gezeigt werden, dessen Steigung für Frauen stärker ausfiel als für Männer. Frauen berichteten bei einer vergleichbaren Anzahl verschiedener traumatischer Erlebnisse eine signifikant höhere PTBS-Symptomausprägung als Männer. Es ist anzunehmen, dass dieser Unterschied in der Symptomausprägung auf qualitative Unterschiede in der Art der traumatischen Erlebnisse während des Krieges zurückzuführen ist. Die vorliegende Untersuchung gibt Hinweise darauf, dass auch heute noch Menschen aufgrund der Ereignisse im Zweiten Weltkrieg von PTBS-Symptomen betroffen sind. Im Patientenkontakt mit dieser Altersgruppe sollte demnach auch bedacht werden, dass die selbst lange zurückliegenden Kriegserfahrungen zum Symptombild beitragen können.

Schlüsselwörter

Zweiter Weltkrieg Posttraumatische Belastungsstörung Traumatische Ereignisse Geschlechtsunterschiede Hohes Lebensalter 

War trauma and PTSD among German war survivors

A comparison of former soldiers and women of World War II

Summary

Stressful war experiences can cause posttraumatic stress disorder (PTSD) in survivors. To what extent were the soldiers and young women of World War II affected by PTSD symptoms over the course of their lives? Do these men and women differ in the traumatic experiences and PTSD symptom severity? To investigate these questions 52 male and 20 female Germans aged 81–95 years were recruited through newspaper advertisements and notices and interviewed regarding war experiences and PTSD symptoms. Of the men 2 % and 7 % met the criteria for current and lifetime PTSD diagnoses, respectively, as compared to 10 % and 30 % of the women, respectively. Using multiple linear regression a dose-response relationship between the number of trauma types experienced and PTSD symptom severity could be demonstrated. The slope of the regression curve was steeper for women than for men. When controlling for the number of different traumatic experiences women reported a significantly higher severity of PTSD symptoms than men. It is presumed that this difference in severity of symptoms can be attributed to qualitative differences in the type of traumatic stress factors during the war. The present study provides evidence that even today people continue to be affected by PTSD symptoms due to events which occurred during World War II; therefore, during patient contact with this age group the war experiences specific to each individual need to be considered as potential moderators of symptoms.

Keywords

World War II Posttraumatic stress disorder Traumatic events Gender differences Old age 

Literatur

  1. 1.
    Bichescu D, Schauer M, Saleptsi E et al (2005) Long-term consequences of traumatic experiences: an assessment of former political detainees in Romania. BMC Clin Pract Epidemiol Mental Health 1:17CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Bramsen I, Ploeg HM van der (1999) Fifty years later: the long-term psychological adjustment of ageing World War II survivors. Acta Psychiatr Scand 100:350–358PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Cook JM, O’Donnell C (2005) Assessment and psychological treatment of posttraumatic stress disorder in older adults. J Geriatr Psychiatry Neurol 18:61–71PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Elbert T, Weierstall R, Schauer M (2010) Fascination Violence – on mind and brain of man hunters. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 260:100–105CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Engdahl BE, Dikel TN, Eberly RE, Blank A (1997) Posttraumatic stress disorder in a community group of former prisoners of war: a normative response to severe trauma. Am J Psychiatry 154:1576–1581PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Fischer C, Struwe J, Lemke M (2006) Langfristige Auswirkungen traumatischer Ereignisse auf somatische und psychische Beschwerden. Nervenarzt 77:58–63PubMedCrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Foa EB, Riggs DS, Dancu CV, Rothbaum BO (1993) Reliability and validity of a brief instrument for assessing post-traumatic stress disorder. J Trauma Stress 6:459–473CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR (1975) Mini-Mental State (a practical method for grading the state of patients for the clinician). J Psychiatr Res 12:189–198PubMedCrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Glaesmer H, Brähler E, Gündel H, Riedel-Heller SG (2011) The association of traumatic experiences and posttraumatic stress disorder with physical morbidity in old age: a German population-based study. Psychosom Med 73:401–406PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Glaesmer H, Kaiser M, Brähler E et al (2012) Posttraumatic stress disorder and its comorbidity with depression and somatisation in the elderly – a German community-based study. Aging Ment Health 16:403–412PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Hauffa R, Rief W, Brähler E et al (2011) Lifetime traumatic experiences and posttraumatic stress disorder in the German population: results of a representative population survey. J Nerv Ment Dis 199:934–939PubMedCrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    Hunt N, Robbins I (2001) The long-term consequences of war: the experience of World War II. Aging Ment Health 5:183–190PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Kang HK, Natelson BH, Mahan CM et al (2003) Posttraumatic stress disorder and chronic fatigue syndrome-like illness among Gulf War veterans: a population-based survey of 30,000 veterans. Am J Epidemiol 157:141–148PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Kessler RC, Chiu WT, Demler O, Walters EE (2005) Prevalence, severity, and comorbidity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey replication. Arch Gen Psychiatry 62:617–627PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Kuwert P, Brähler E, Freyberger HJ, Glaesmer H (2012) More than 60 years later – the mediating role of trauma and posttraumatic stress disorder for the association of forced displacement in World War II with somatization in old age. J Nerv Ment Dis 200:911–914PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Kuwert P, Klauer T, Eichhorn S et al (2010) Trauma and current posttraumatic stress symptoms in elderly German women who experienced wartime rape in 1945. J Nerv Ment Dis 198:450–451PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Kuwert P, Spitzer C, Rosenthal J, Freyberger HJ (2008) Trauma and post-traumatic stress symptoms in former German child soldiers of World War II. Int Psychogeriatr 20:1014–1018PubMedCrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Kuwert P, Spitzer C, Träder A et al (2007) 60 years later: posttraumatic stress symptoms and current psychopathology in former German children of World War II. Int Psychogeriatr 19:955–961PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Maercker A, Forstmeier S, Wagner B et al (2008) Posttraumatische Belastungsstörungen in Deutschland: Ergebnisse einer gesamtdeutschen epidemiologischen Untersuchung. Nervenarzt 79:577–586PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Maercker A, Herrle J, Grimm I (1999) Dresdner Bombennacht 50 Jahre danach: Eine Untersuchung patho- und salutogenetischer Variablen. Z Gerontopsychol Psychiatr 12:157–167Google Scholar
  21. 21.
    Neuner F, Schauer M, Karunakara U et al (2004) Psychological trauma and evidence for enhanced vulnerability for posttraumatic stress disorder through previous trauma among West Nile refugees. BMC Psychiatry 4:34PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Norris FH, Foster JD, Weisshaar DL (Hrsg) (2003) The epidemiology of sex differences in PTSD across developmental, societal, and research contexts. Guilford Press, New YorkGoogle Scholar
  23. 23.
    Onyut PL, Neuner F, Ertl V et al (2009) Trauma, poverty and mental health among Somali and Rwandese refugees living in an African refugee settlement – an epidemiological study. Confl Health 3:6PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Phillips CJ, Leardmann CA, Gumbs GR, Smith B (2010) Risk factors for posttraumatic stress disorder among deployed US male marines. BMC Psychiatry 10:52PubMedCentralPubMedCrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Schnurr PP, Green BL (2004) Understanding relationships among trauma, post-tramatic stress disorder, and health outcomes. Adv Mind Body Med 20:18–29PubMedGoogle Scholar
  26. 26.
    Teegen F, Meister V (2000) Traumatische Erfahrungen deutscher Flüchtlinge am Ende des Zweiten Weltkriegs und heutige Belastungsstörungen. Z Gerontopsychol Psychiatr 13:112–124Google Scholar
  27. 27.
    Weierstall R, Schaal S, Schalinski I et al (2011) The thrill of being violent as an antidote to posttraumatic stress disorder in Rwandese genocide perpetrators. Eur J Psychotraumatol 2:6345Google Scholar
  28. 28.
    Weiss DS, Marmar CR, Schlenger WE et al (1992) The prevalence of lifetime and partial posttraumatic stress disorder in Vietnam theater veterans. J Trauma Stress 5:365–376CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2013

Authors and Affiliations

  1. 1.Lehrstuhl für Klinische Psychologie und Klinische NeuropsychologieUniversität KonstanzKonstanzDeutschland

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