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Verläufe von Traumafolgen bei ehemaligen politisch Inhaftierten der DDR

Ein 15-Jahres-Follow-up

Course of trauma sequelae in ex-political prisoners in the GDR

A 15-year follow-up study

Zusammenfassung

Hintergrund

In einer Mitte der 1990er Jahre untersuchten Stichprobe ehemaliger politisch Inhaftierter der DDR wurden im 15-Jahres-Follow-up die Veränderungen der Diagnose- und Symptomprävalenzen der posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) sowie anderer psychischer Störungen untersucht. Zudem wurden die durch Kliniker erhobenen Diagnosenverläufe mit den retrospektiven subjektiven Einschätzungen der Studienteilnehmer verglichen.

Methode

Dreiundneunzig ehemals politisch inhaftierte Personen nahmen an der Folgestudie teil (85% Wiederteilnahme), ihr mittleres Alter betrug 64 Jahre. Diagnosen und Symptome wurden mittels strukturierter klinischer Interviews sowie Fragebögen erfasst. Die retrospektiven subjektiven Verlaufseinschätzungen der Teilnehmer wurden mittels eines PTBS-Symptomindex basierend auf 4 Symptomgruppen (Intrusionen, Vermeidung, Numbing, Hyperarousal) errechnet.

Ergebnisse

Eine aktuelle PTBS lag bei 33% vor (1997: 29%). Nur ca. in der Hälfte der Fälle lag diese schon 1994 vor, bei der anderen Hälfte handelt es sich um neu-inzidente bzw. remittierte Fälle. Nächsthäufige Diagnosen waren Major-Depression, Episode (26%), Panik (mit oder ohne Agoraphobie: 24%) sowie somatoforme Störungen (19%). Im PTBS-Symptomprofil nahmen Intrusionen, Flashbacks bzw. Entfremdungsgefühl im Zeitverlauf ab, Reizbarkeit und Schreckreaktionen hingegen zu. Die subjektive Selbsteinschätzung der PTBS-Symptomverläufe durch die Studienteilnehmer ergab im Vergleich mit den Diagnostikern häufiger ein resilientes („nie PTBS“) oder verzögertes und seltener ein remittiertes Verlaufsmuster.

Schlussfolgerung

Die Ergebnisse sprechen für eine traumabezogene Langzeitmorbidität, die allerdings instabiler ist als bisher angenommen.

Abstract

Background

In a sample of ex-political prisoners in the GDR examined in the middle of the 1990s, a follow-up examination carried out 15 years later investigated alterations in the diagnosis and symptom prevalence of post-traumatic stress syndrome PTSS) as well as other psychiatric disorders. The diagnosis course given by the clinicians was compared with the retrospective subjective estimations by participants.

Methods

A total of 93 ex-political prisoners participated in the follow-up study (85 %) with an average age of 64 years. Diagnoses and symptoms were collated using structured clinical interviews and questionnaires. The retrospective subjective estimation of progression of the participants was calculated using a PTSS symptom index based on four symptom groups (intrusions, avoidance, numbing and hyperarousal).

Results

At the time of follow-up PTSS was present in 33 % of participants (in 1997 it was 29 %). In 1994 this was present in only approximately 50 % of cases and in the other 50 % it concerned newly incident or remission cases. The next most common diagnoses were major depression episodes (26 %), panic (with or without agoraphobia 24 %) and somatoform disorders (19 %). In the PTSS symptom profile intrusions, flashbacks and alienation feelings decreased with time but in contrast irritability and shock reactions increased. The subjective self-estimation of the course of PTSS symptoms by the participants often gave a resilient (never PTSS) or delayed and rarely a remission course pattern in comparison to the diagnosing clinicians.

Conclusions

The results indicate a trauma-related long-term morbidity which is, however less stable than previously assumed.

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Abb. 1

Literatur

  1. Andrews B, Brewin CR, Philpott R et al (2007) Delayed-onset posttraumatic stress disorder: a systematic review of the evidence. Am J Psychiatry 164:1319–1326

    PubMed  Article  Google Scholar 

  2. Bodenburg S, Fabra M (2011) Psychologische Selbsteinschätzungsskalen in gutachtlichen Untersuchungen. Nervenarzt 82:910–916

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  3. Brewin CR, Andrews B, Valentine JD (2000) meta-analysis of risk factors for posttraumatic stress disorder in trauma-exposed adults. J Consult Clin Psychol 68(5):748–766

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  4. Dirkzwager AJ, Bramsen I, Ploeg HM van der (2001) The longitudinal course of posttraumatic stress disorder symptoms among aging military veterans. J Nerv Men Dis 189:846–853

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Ehlers A, Maercker A, Boos A (2000) Predictors of chronic PTSD following political imprisonment: the role of mental defeat, alienation, and perceived permanent change. J Abnorm Psychol 109:45–55

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  6. Elhai JD, Palmieri PA (2011) The factor structure of posttraumatic stress disorder. J Anxiety Disord 25:849–854

    PubMed  Article  Google Scholar 

  7. Freyberger HJ, Frommer J, Maercker A, Steil R (2003) Gesundheitliche Folgen politischer Haft in der DDR – Expertengutachten. Dresden: Konferenz der Landesbeauftragten für die Unterlagen des Staatssicherheitsdienstes der ehemaligen DDR

  8. Flatten G, Gast U, Hofmann A et al (2011) S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung (ICD-10: F43.1). Trauma Gewalt 5:202–210

    Google Scholar 

  9. Foerster K, Widder B (2011) Begutachtung psychischer Unfallfolgen. Nervenarzt 82:15576–1565

    Article  Google Scholar 

  10. Gäbler I, Maercker A (2011) Revenge phenomena and PTSD in former East German political prisoners. J Ner Ment Dis 199:287–294

    Article  Google Scholar 

  11. Glück T, Maercker A (2012) PTSD in the Elderly: an update on prevalence, symptom presentation, and clinical implications. Traumatic Stress Points 26:11–13

    Google Scholar 

  12. Horesh D, Solomon Z, Zerach G et al (2011) Delayed-onset PTSD among war veterans: the role of life events throughout the life cycle. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 46:863–870

    PubMed  Article  Google Scholar 

  13. Kessler RC, Sonnega A, Bromet E et al (1995) Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Arch Gen Psychiatry 52:1048–1060

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  14. Kleim B, Griffith JW, Gaebler I et al (2012) Political imprisonment shapes autobiographicak memory. (Manuscript submitted for publication)

  15. Krammer S, Fankhauser S, Günter C et al (2012) Social loss spiral: PTSD symptoms in former political prisoners and the role of social-interpersonal factors. (Manuscript submitted for publication)

  16. Lapp LK, Agbokou C, Ferreri F (2011) PTSD in the elderly: the interaction between trauma and aging. Int Psychogeriatr 23:858–868

    Article  Google Scholar 

  17. Maercker A (1999) Lifespan psychological aspects of trauma and PTSD: symptoms and psychosocial impairments. In: Maercker A, Schützwohl M, Solomon Z (Hrsg) Posttraumatic stress disorder. A lifespan developmental perspective. Hogrefe & Huber, Seattle, S 7–42

  18. Maercker A, Beauducel A, Schützwohl M (2000) Trauma severity and initial reactions as precipitating factors for posttraumatic stress symptoms and chronic dissociation in former political prisoners. J Trauma Stress 13:651–660

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  19. Maercker A, Gäbler I, O’Neil J et al (2012) Long-term trajectories of PTSD or resilience in former East German political prisoners. (Manuscript submitted for publication)

  20. Maercker A, Horn AB (2012) A socio-interpersonal context model of PTSD: the case for environments and interpersonal processes. Clin Psychol Psychother doi:10.1002/cpp.1805

    Google Scholar 

  21. Maercker A, Schützwohl M (1997) Psychological long-term effects of political imprisonment: a group comparison study. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 32:434–442

    Google Scholar 

  22. Morina N, Böhme HF, Morina L, Asmundson GJ (2010) The structure of post-traumatic stress symptoms in young survivors of war. Psychiatr Res 186:306–309

    Article  Google Scholar 

  23. Morina N, Böhme HF, Adjukovic D et al (2010) The structure of post-traumatic stress symptoms in survivors of war: confirmatory factor analyses of the impact of event scale – revised. J Anxiety Disord 24:606–611

    PubMed  Article  Google Scholar 

  24. Ost LG, Alm T, Brandberg M, Breitholtz E (2001) One vs five sessions of exposure and five sessions of cognitive therapy in the treatment of claustrophobia. Behav Res Ther 39:167–183

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

  25. Perkonigg A, Pfister H, Stein MB et al (2005) Longitudinal course of PTSD and PTSD symptoms in a community sample of adolescents and young adults. Am J Psychiatry 162:1320–1327

    PubMed  Article  Google Scholar 

  26. Priebe S, Rudolf H, Bauer M, Häring B (1992) Psychische Störungen nach politischer Inhaftierung in der DDR – Sichweisen der Betroffenen. Fortschr Neurol Psychiatr 61:55–61

    Article  Google Scholar 

  27. Prot K (2009) Late effects of trauma: PTSD in Holocaust survivors. J Loss Trauma 15:28–36

    Article  Google Scholar 

  28. Schäfer I (2011) Traumatisierung und Sucht. In: Seidler G, Freyberger H, Maercker A (Hrsg) Handbuch Psychotraumatologie. Klett-Cotta, Stuttgart, S 255–263

  29. Schneider S, Margraf J (2006) DIPS-Diagnostisches Interview bei psychischen Störungen Diagnostic interview for mental disorders, 3. Aufl. Hogrefe, Göttingen

  30. Schützwohl M, Maercker A (1999) Effects of varying diagnostic criteria for posttraumatic stress disorder are endorsing the concept if partial PTSD. J Trauma Stress 12:155–165

    PubMed  Article  Google Scholar 

  31. Solomon Z (1994) Coping with war-induced stress. Plenum, New York

  32. Solomon Z, Mikulincer M (2006) Trajectories of PTSD: a 20-year longitudinal study. Am J Psychiatry 163(4):659–666

    PubMed  Article  Google Scholar 

  33. Solomon Z, Mikulincer M (2007) Posttraumatic intrusion, avoidance, and social functioning: a 20-year longitudinal study. J Consult Clin Psychol 75(2):316–324

    PubMed  Article  Google Scholar 

  34. Uchino BN, Birmingham W, Berg CA (2010) Are older adults less or more physiologically reactive? A meta-analysis of age-related differences in cardiocvascular reactivity to laboratory tasks. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 65B:154–162

    PubMed  Article  Google Scholar 

  35. Weissflog G, Klinitzke G, Hinz A (2011) Gesundheitsbezogene Lebensqualität und posttraumatische Belastungsstörungen bei in der DDR politisch Inhaftierten. Psychother Psychosomatik Med Psychol 61:133–139

    Article  Google Scholar 

  36. Yehuda R, Schmeidler J, Labinsky E et al (2009) Ten-year follow-up study of PTSD diagnosis, symptom severity and psychosocial indices in aging holocaust survivors. Acta Psychiatr Scand 119:25–34

    PubMed  Article  CAS  Google Scholar 

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Die Autoren danken Maximilian Geiger, BSc, für seine Mitarbeit bei einem Teil der statistischen Analysen.

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Maercker, A., Gäbler, I. & Schützwohl, M. Verläufe von Traumafolgen bei ehemaligen politisch Inhaftierten der DDR. Nervenarzt 84, 72–78 (2013). https://doi.org/10.1007/s00115-012-3646-y

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Schlüsselwörter

  • DDR
  • Politisch Inhaftierte
  • Traumafolgen
  • Posttraumatische Belastungsstörung
  • Diagnosenverlauf

Keywords

  • GDR
  • Political prisoner
  • Trauma sequelae
  • Post-traumatic stress syndrome
  • Diagnosis course