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Fingolimod-Compassionate-use-Programm

Fallstudie zum Konzept einer Therapieoption bei Multipler Sklerose vor Zulassung und Markteinführung

Fingolimod compassionate use program

Case study on the concept of a therapy option for multiple sclerosis prior to marketing approval

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Zusammenfassung

Hintergrund

Um den therapeutischen Bedarf bei Multipler Sklerose (MS) zu erfüllen, sind neue Immuntherapien mit einer anwenderfreundlichen Applikation und höherer Wirksamkeit bei guter Sicherheit erforderlich.

“Compassionate use”

Fingolimod sollte für Patienten mit besonderem Bedarf an einer alternativen Therapie mithilfe eines in der MS bisher einzigartigen Compassionate-use-Programms schon vor Zulassung zur Verfügung stehen. Teilgenommen haben 137 Zentren (75% neurologische Fachpraxen, 25% Kliniken). Während 19 Wochen erhielten 135 Patienten Fingolimod. Kasuistiken zu Krankheitsverläufen, die mit den bisherigen, häufig schlecht vertragenen Therapien unzureichend behandelbar waren, wurden beschrieben. Das Programm bot die Möglichkeit einer verbesserten Kontrolle der Erkrankung. Die unerwünschten Ereignisse lagen im Bereich des Erwarteten.

Schlussfolgerung

Das Fingolimod-Compassionate-use-Programm zeigt den Bedarf an der neuen Therapie auf. Patienten, die bisher nur unzureichend behandelt werden konnten, wurden mit einer Therapie versorgt, die Wirksamkeit, ein gutes Sicherheitsprofil und eine anwenderfreundlichen Darreichungsform bietet.

Summary

Background

In order to meet the needs of therapy of multiple sclerosis (MS) new immune therapies with a user-friendly application and better effectiveness together with good tolerability are necessary.

Compassionate use

With respect to its potential to improve MS therapy, patients with a high medical need were given access to Fingolimod even before marketing approval. Therefore, a compassionate use program unique in the field of MS was initiated. In total 137 centers participated (75 % outpatient neurologists and 25 % hospitals). Within 19 weeks 135 patients were enrolled to receive Fingolimod. The patients in the compassionate use program can be representatively described as showing hardly controllable disease activity and progression with currently available, often poorly tolerated therapy. The compassionate use program for these patients offered better control of the disease with Fingolimod. The adverse events were as expected.

Conclusions

The Fingolimod compassionate use program demonstrated the need for this new therapeutic option. Patients who were not yet sufficiently treated were provided with an effective therapy with a good safety profile and a user-friendly administration form.

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Literatur

  1. Aktas O, Kieseier B, Hartung HP (2010) Neuroprotection, regeneration and immunomodulation: broadening the therapeutic repertoire in multiple sclerosis.Trends Neurosci 33:140–152

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Brinkmann V (2009) FTY720 (fingolimod) in multiple sclerosis: therapeutic effects in the immune and the central nervous system. Br J Pharmacol 158:1173–1182

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Brinkmann V, Billich A, Baumruker T et al (2010) Fingolimod (FTY720): discovery and development of an oral drug to treat multiple sclerosis. Nat Rev Drug Discov 9:883–897

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bundesministerium für Gesundheit (2010) Verordnung über das Inverkehrbringen von Arzneimitteln ohne Genehmigung oder ohne Zulassung in Härtefällen. http://www.gesetze-im-internet.de/amhv/index.html

  5. Chun J, Hartung HP (2010) Mechanism of action of oral fingolimod (FTY720) in multiple sclerosis. Clin Neuropharmacol 33:91–101

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Cohen JA, Barkhof F, Comi G et al (2010) Oral fingolimod or intramuscular interferon for relapsing multiple sclerosis. N Engl J Med 362:402–415

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Dev KK, Mullershausen F, Mattes H et al (2008) Brain sphingosine-1-phosphate receptors: implication for FTY720 in the treatment of multiple sclerosis. Pharmacol Ther 117:77–93

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Evans C, Tam J, Kingwell E et al (2012) Long-term persistence with the immunomodulatory drugs for multiple sclerosis: a retrospective database study. Clin Ther 34:341–350

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Giovannoni G, Southam E, Waubant E (2012) Systematic review of disease-modifying therapies to assess unmet needs in multiple sclerosis: tolerability and adherence. Mult Scler (Epub ahead of print)

  10. Hartung HP (2009) New cases of progressive multifocal leukoencephalopathy after treatment with natalizumab. Lancet Neurol 8:28–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hohlfeld R (1997) Biotechnological agents for the immunotherapy of multiple sclerosis. Principles, problems and perspectives. Brain 120:865–916

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Jeffery DR, Herndon R (2004) Review of mitoxantrone in the treatment of multiple sclerosis. Neurology 63:S19–S24

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Kappos L, Antel J, Comi G et al (2006) Oral fingolimod (FTY720) for relapsing multiple sclerosis. N Engl J Med 355:1124–1140

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Kappos L, Bates D, Edan G et al (2011) Natalizumab treatment for multiple sclerosis: updated recommendations for patient selection and monitoring. Lancet Neurol 10:745–758

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Kappos L, Radue EW, O’Connor P et al (2010) A placebo-controlled trial of oral fingolimod in relapsing multiple sclerosis. N Engl J Med 362:387–401

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Kern S, Reichmann H, Ziemssen T (2008) Therapieadhärenz in der neurologischen Praxis. Beispiel: Multiple Sklerose. Nervenarzt 79:877–872, 884

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Kurtzke JF (1983) Rating neurologic impairment in multiple sclerosis: an expanded disability status scale (EDSS). Neurology 33:1444–1452

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Langer-Gould A, Steinman L (2006) Progressive multifocal leukoencephalopathy and multiple sclerosis: lessons from natalizumab. Curr Neurol Neurosci Rep 6:253–258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Le Deley MC, Suzan F, Cutuli B et al (2007) Anthracyclines, mitoxantrone, radiotherapy, and granulocyte colony-stimulating factor: risk factors for leukemia and myelodysplastic syndrome after breast cancer. J Clin Oncol 25:292–300

    Article  Google Scholar 

  20. Mäurer M, Dachsel R, Domke S et al (2010) Health care situation of patients with relapsing-remitting multiple sclerosis receiving immunomodulatory therapy: a retrospective survey of more than 9000 German patients with MS. Eur J Neurol 10–1331

  21. Miron VE, Hall JA, Kennedy TE et al (2008) Cyclical and dose-dependent responses of adult human mature oligodendrocytes to fingolimod. Am J Pathol 173:1143–1152

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Neuhaus O, Kieseier BC, Hartung HP (2006) Therapeutic role of mitoxantrone in multiple sclerosis. Pharmacol Ther 109:198–209

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Novartis Pharma GmbH (2011) Fingolimod – Dossier zur Nutzenbewertung gemäß § 35a SGB V

  24. Schmouder R, Hariry S, David OJ (2012) Placebo-controlled study of the effects of fingolimod on cardiac rate and rhythm and pulmonary function in healthy volunteers. Eur J Clin Pharmacol 68:355–362

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Sheridan GK, Dev KK (2012) S1P1 receptor subtype inhibits demyelination and regulates chemokine release in cerebellar slice cultures. Glia 60:382–392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Walther EU, Hohlfeld R (1999) Multiple sclerosis: side effects of interferon beta therapy and their management. Neurology 53:1622–1627

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Warnke C, Stuve O, Hartung HP et al (2011) Critical appraisal of the role of fingolimod in the treatment of multiple sclerosis. Neuropsychiatr Dis Treat 7:519–527

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Wenning W, Haghikia A, Laubenberger J et al (2009) Treatment of progressive multifocal leukoencephalopathy associated with natalizumab. N Engl J Med 361:1075–1080

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Interessenskonflikt

Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehungen hin: Prof. Dr. Haas, Dr. Linker und Prof. Dr. Hartung sind als Referenten und Studienärzte für die Firma Novartis Pharma GmbH tätig. Dres. Meergans, Ortler und Tracik sind Angestellte der Firma Novartis Pharma GmbH.

Das beschriebene Compassionate-use-Programm wurde von der Firma Novartis Pharma GmbH initiiert. Der vorliegende Originalartikel wurde mit Unterstützung eines bei Novartis angestellten Medical Writers (Dr. Karin Eichele) verfasst.

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Correspondence to J. Haas.

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Haas, J., Linker, R., Hartung, H. et al. Fingolimod-Compassionate-use-Programm. Nervenarzt 83, 1575–1581 (2012). https://doi.org/10.1007/s00115-012-3612-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-012-3612-8

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