Zusammenfassung
Hohe Komorbidität, Suizidalität, ein problematisches Temperament und affektive Dysregulation sind spezifische Merkmale von Personen mit Borderline-Persönlichkeitsstörung (BPS). Allerdings gibt es bisher kaum Untersuchungen an Allgemeinstichproben, und es bleibt unklar inwieweit diese Merkmale spezifisch für Personen mit BPS sind. Aus diesem Grund untersuchten wir 478 Personen aus einer Bevölkerungsstichprobe in Mecklenburg-Vorpommern, wobei 40 Probanden eine Borderline-Persönlichkeit gemäß SKID-II-Selbstrating aufwiesen. Alle Studienteilnehmer wurden mittels halbstrukturierter Interviews und verschiedenen Fragebögen in ihren Haushalten befragt. Um unsere Ergebnisse für Komorbidität kontrollieren zu können, wurden 4 Kontrollgruppen mit unterschiedlichen psychischen Störungen und eine Kontrollgruppe ohne psychische Diagnosen gebildet. Personen mit BPS weisen eine hohe Komorbidität vor allem mit affektiven, Angst- und Alkoholstörungen auf. Drei von 4 Personen mit BPS berichteten zumindest ab und zu Todeswünsche zu haben, und 1/3 hatten schon einmal einen Suizidversuch unternommen. Bezüglich Temperament und Charakter fanden wir ein höheres Neugierverhalten bei BPS im Vergleich zu Personen ohne BPS, wobei dies überwiegend auf die männlichen Studienteilnehmer zurückzuführen war, während weibliche Personen mit BPS eine hohe Schadensvermeidung aufwiesen. Konsistent gegenüber allen Kontrollgruppen fanden wir eine niedrige Selbstlenkungsfähigkeit, unabhängig vom Geschlecht, in der BPS-Gruppe. Unsere Ergebnisse sprechen für eine Berücksichtigung von Komorbidität, Suizidalität und Defiziten in der Selbstlenkungsfähigkeit bei der Behandlung der BPS.
Summary
High comorbidity, suicidal ideation, difficult temperament, and character are key symptoms of persons with borderline personality disorder (BPD). We investigated 478 persons, 40 of whom had a BPD according SCID-II, self-rating. Participants were examined with a semistructured interview and several self-rating questionnaires in their households. Taking the high comorbidity of persons with BPD into account, we compared the BPD group with four control groups with different axis 1 or personality disorders and one nonclinical group. Persons with BPD showed high comorbidity with affective, anxiety, and alcohol use disorders. With respect to suicidality, 75% reported that they wish to be dead at least sometimes, and about one-third said that they had already attempted suicide. Regarding temperament and character dimensions, our analyses revealed higher novelty seeking for persons with BPD compared to participants without BPD, although this difference was primarily attributable to males with BPD. Additionally, participants with BPD reported higher harm avoidance compared to control groups, while this was more distinctive for females. Finally, we found that persons with BPD had very low levels of self-directedness. This effect was independent from gender and was found in all group comparisons. Therapy of BPD should take into account high comorbidity and suicidality of patients. Moreover, our results show that low self-directedness seems to be specific for persons with BPD. Therefore, therapy must address those deficits by focusing on skills training as well as on aspects of maturation.
Literatur
Barnow S, Lucht M, Freyberger HJ (2002) Alkoholprobleme im Jugendalter unter Berücksichtigung der Hochrisikogruppe Kinder alkoholkranker Eltern. Nervenarzt 73:671–679
Barnow S, Schuckit M, Lucht M et al. (2002) The importance of a positive family history of alcoholism, parental rejection and emotional warmth, behavioral problems and peer substance use for alcohol problems in teenagers: a path analysis. J Stud Alcohol 63:305–315
Barnow S, Spitzer C, Grabe HJ et al. (eingereicht) The seven-factor model of temperament and character in inpatients with borderline personality disorder taking gender differences into account. J Abnorm Psychol
Buchholz KK, Cadoret R, Cloninger CR et al. (1994) A new, semistructered psychiatric interview for use in genetic linkage studies: a report on the reliability of the SSAGA. J Stud Alcohol 55:149–158
Clarkin JF, Widiger TA, Frances A et al. (1983) Prototypic typology and the borderline personality disorder. J Abnorm Psychol 93:263–275
Cloninger CR (1999) A new conceptual paradigm from genetics and psychobiology for the science of mental health. Aust NZ J Psychiatry 33:175–86
Cloninger CR, Przybeck TR, Svrakic DM et al. (1994) The Temperament and Character Inventory (TCI): a guide to it’s development and use. Center for Psychobiology of Personality, St. Louis
Cloninger CR, Svrakic DM, Przybeck TR (1993) A psychobiological model of temperament and character. Arch Gen Psychiatry 50:975–990
Dudeck M, Barnow S, Spitzer C et al. (eingereicht) Persönlichkeitsstörungen und sexuelle Traumata bei forensischen Patienten mit Sexualdelikten. Psychother Psychosom Med Psychol
Eysenck HJ (1990) Biological dimensions of personality. In: Pervin LA (Hrsg) Handbook of personality. Theory and research. Guilford Press, New York, S 244–276
Fabrega H, Ulrich R, Pilkonis P et al. (1992) Pure personality disorders in an intake psychiatric setting. J Personal Disord 6:153–161
Frances A, Fyer MR, Clarkin JF (1986) Personality and suicide. Ann NY Acad Sci 487:281–293
Heath AC, Cloninger CR, Martin NG (1994) Testing a model for the genetic structure of personality: a comparison of the personality systems of Cloninger and Eysenck. J Pers Soc Psychol 66:762–775
John U, Greiner B, Hensel E et al. (2001) Study of health in Pomerania (SHIP): a health examination survey in an East German region. Objectives and design. Sozial- und Präventionsmed 46:186–194
Linehan M (1993) Dialectical behavior therapy for treatment of borderline personality disorder: implications for the treatment of substance abuse. NIDA Res Monogr 137:201–216
Livesley WJ (1998) Suggestions for a framework for an empirically based classification of personality disorder. Can J Psychiatry 43:137–147
McCrae RR, Costa PT (1987) Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. J Pers Soc Psychol 52:81–90
Mulder RT, Joyce PR, Sullivan PF et al. (1999) The relationship among three models of personality psychopathology: DSM-III-R personality disorder, TCI scores and DSQ defences. Psychol Med 29:943–951
Pietrini P, Guazzelli M, Basso G et al. (2000) Neural correlates of imaginal aggressive behavior assessed by positron emission tomography in healthy subjects. Am J Psychiatry 157:1772–1781
Richter J, Eisemann M, Richter G et al. (1999) Das Temperament- und Charakter-Inventar (TCI): Ein Leitfaden über seine Entwicklung und Anwendung (German Edition of the original TCI Manual). Swets & Zeitlinger, Frankfurt/Main
Skodol AE, Gunderson JG, Pfohl B et al. (2002) The borderline diagnosis I: psychopathology, comorbidity, and personality structure. Biol Psychiatry 51:936–950
Skodol AE, Oldham JM, Hyler SE et al. (1993) Comorbidity of DSM-III-R eating disorders and personality disorders. Int J Eat Disord 14:403–416
Skodol AE, Oldham JM, Hyler SE et al. (1995) Patterns of anxiety and personality disorder comorbidity. J Psychiatr Res 29:361–374
Stallings MC, Hewitt JK, Cloninger CR et al. (1996) Genetic and environmental structure of the Tridimensional Personality Questionnaire: three or four temperament dimensions? J Pers Soc Psychol 70:127–140
Svrakic DM, Whitehead C, Przybeck TR et al. (1993) Differential diagnosis of personality disorders by the seven factor model of temperament and character. Arch Gen Psychiatry 50:991–999
Torgersen S, Kringlen E, Cramer V (2001) The prevalence of personality disorders in a community sample. Arch Gen Psychiatry 58:590–596
Widiger TA, Sanderson CJ (1995) Towards a dimensional model of personality disorders in DSM-IV and DSM-V. In: Livesley WJ (Hrsg) The DSM-IV personality disorders. Guilford Press, New York, S 433–458
Widiger TA, Trull T (1992) Personality and psychopathology: an application of the five-factor-model. J Personal Disord 60:363–393
Wittchen HU (1997) Diagnostisches Expertensystem für Psychische Störungen, DIA-X. Swets & Zeitlinger, Frankfurt/Main
Wittchen HU, Schramm E, Zaudig M et al. (1993) Strukturiertes klinisches Interview für DSM-III-R Achse II (Persönlichkeitsstörungen), SKID-II. Beltz, Weinheim
Zanarini MC, Frankenburg FR, Dubo ED et al. (1998) Axis 1 comorbidity of borderline personality disorder. Am J Psychiatry 155:1733–1739
Zimmerman M, Coryell NH (1990) Diagnosing personality disorders in the community: a comparison of self-report and interview measures. Arch Gen Psychiatry 40:245–252
Zimmerman M, Mattia JI (1999) Axis I diagnostic comorbidity and borderline personality disorder. Compr Psychiatry 40:245–252
Zlotnick C, Rothschild L, Zimmerman M (2002) The role of gender in the clinical presentation of patients with borderline personality disorder. J Personal Disord 16:277–282
Pukrop R (2002) Dimensional personality profiles of borderline personality disorder in comparison with other personality disorders and healthy controls. J Personal Disord 16:135–147
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Die Arbeit ist Teil des Community-Medicine-Forschungsverbundes (CMF) der Universität Greifswald. Er wird gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (Förderkennzeichen ZZ9603), dem Kultusministerium und dem Sozialministerium des Landes Mecklenburg-Vorpommern. Der CMF umfasst mehrere Projekte, die Daten aus einer Basisstudie, der „Study of Health in Pomerania“ analysieren (SHIP; http://www.medizin.uni-greifswald.de/cm).
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Barnow, S., Rüge, J., Spitzer, C. et al. Temperament und Charakter bei Personen mit Borderline-Persönlichkeitsstörung . Nervenarzt 76, 839–848 (2005). https://doi.org/10.1007/s00115-004-1810-8
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-004-1810-8