Skip to main content
Log in

Differenzialindikation atypischer Neuroleptika: Amisulprid, Clozapin, Olanzapin, Quetiapin und Risperidon

Ergebnisse einer Pilotstudie zu Verordnungsgewohnheiten in psychiatrischen Versorgungskliniken der BRD

Differential indications for atypical neuroleptics

Results of a pilot study for prescriptions in German psychiatric hospitals

  • Published:
Der Nervenarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Mit der Einführung der atypischen Neuroleptika steht der Behandlung schizophrener Erkrankungen eine Gruppe von antipsychotisch wirksamen Medikamenten zur Verfügung, die sich im Vergleich zu den klassischen Neuroleptika durch eine günstigere Verträglichkeit bezüglich extrapyramidal-motorischer Nebenwirkungen sowie durch eine bessere Wirksamkeit auf Negativsymptome auszeichnet. Hierbei handelt es sich jedoch nicht um eine homogene Substanzklasse, sondern um eine Reihe von Medikamenten, die zum Teil sehr unterschiedliche neurobiologische, pharmakologische und nicht zuletzt auch klinische Charakteristika zeigen. Daraus und aus der zunehmenden Vielfalt der zur Verfügung stehenden atypischen Antipsychotika resultiert aber auch, dass es nicht immer einfach ist, für den einzelnen Patienten das „richtige“ Atypikum zu finden. Ziel der vorliegenden Untersuchung war es daher, mittels einer Befragung von 192 Ärzten an 10 psychiatrischen Kliniken der Arbeitsgemeinschaft Biologische Psychiatrie der Bundesdirektorenkonferenz erste empirische Daten zu einer möglichen Differenzialindikation zu sammeln.

Summary

With the introduction of atypical neuroleptics, the therapy of schizophrenia has been improved by a group of antipsychotic substances characterized by better tolerability concerning extrapyramidal side effects and higher efficiency against negative symptoms. However, these atypical antipsychotics are not a homogeneous class of drugs but rather represent a group of substances with very different neurobiologic, pharmacologic, and clinical features. This fact and the growing variety of available atypical neuroleptics illustrate the difficulty in choosing the “right” antipsychotic drug for each patient. The aim of this investigation was to evaluate preliminary empirical data for possible differential indication of atypical neuroleptics by a questionnaire-based survey of 192 physicians in ten psychiatric hospitals active in the biological psychiatry work group of the German Federal Directors’ Conference.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Allison DB, Mentore JL, Heo M (1999) Antipsychotic-induced weight gain: a comprehensive research synthesis. Am J Psychiatry 156:1686–1696

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Boyer P, Lecrubier Y, Puech A (1995) Treatment of negative symptoms in schizophrenia with amisulpride. Br J Psychiatry 166:68–72

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Burns T, Bale R (2001) Clinical advantages of amisulpride in the treatment of acute schizophrenia. J Int Med Res 29:451–466

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Conley RR, Mahmoud R (2001) A randomized double-blind study of risperidone and olanzapine in the treatment of schizophrenia or schizoaffective disorder. Am J Psychiatry 158:765–774

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Davis JM, Chen N, Glick ID (2003) A metaanalysis of the efficacy of second-generation antipsychotics. Arch Gen Psychiatry 60:533–564

    Google Scholar 

  6. Fritze J, Schmauß M, Holsboer F (2003) Änderung der Arzneimittel-Richtlinien des Bundesausschuß der Ärzte und Krankenkassen bezüglich atypischer Neuroleptika. Stellungnahme der DGPPN und der AGNP. Nervenarzt 74:97–99

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Gheuens J, Grebb J (1998) Comments on article by Tran and colleagues, “Double-Bind Comparison of Olanzapine versus Risperidone in the treatment of schizophrenia and other psychotic disorders”. J Clin Psychopharmacol 18:176–177

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Gründer G, Vernaleken I, Benkert O (2001) Welche Eigenschaften machen ein Atypikum „atypisch“? Nervenarzt 72:833–843

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Ho BC, Miller D, Nopoulos P et al. (1999) A comparative effectiveness study of risperidone and olanzapine in the treatment of schizophrenia. J Clin Psychiatry 60:658–663

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kapur S, Remington G (2001) Atypical antipsychotics: new directions and new challenges in the treatment of schizophrenia. Annu Rev Med 52:503–517

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kasper S, Küfferle B (1998) Comments on „Double-blind Comparison of Olanzapine versus Risperidone in the treatment of schizophrenia and other psychotic disorders“ by Tran and associates. J Clin Psychopharmacol 18:353–354

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Leucht S, Barnes TRE, Kissling W et al. (2003) Relapse prevention in schizophrenia with new-generation antipsychotics: a systematic review and exploratory meta-analysis of randomized, controlled trials. Am J Psychiatry 160:1209–1222

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Lohse MJ, Lorenzen A, Müller-Oerlinghausen B (2004) Psychopharmaka. In: Schwabe U, Paffrath D (Hrsg) Arzneiverordnungsreport 2003. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 704–749

  14. McEvoy JP, Scheifler PL, Frances A (1999) The expert consensus guideline series: treatment of schizophrenia. J Clin Psychiatry 60(Suppl 11):3–80

    Google Scholar 

  15. Möller HJ (2000) Aktuelle Bewertung neuer/atypischer Neuroleptika. Nervenarzt 71:329–344

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Naber D, Lambert M, Krausz M et al. (2000) Atypische Neuroleptika in der Behandlung schizophrener Patienten. Unimed, Bremen

  17. Schooler NR (1998) Comments on article by Tran and colleagues, “Double-blind Comparison of Olanzapine versus Risperidone in the treatment of schizophrenia and other psychotic disorders”. J Clin Psychopharmacol 18:174–175

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Schwabe U (2004) Arzneiverordnungen 2002 im Überblick. In: Schwabe U, Paffrath D (Hrsg) Arzneiverordnungsreport 2003. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 1–23

  19. Schwabe U, Paffrath D (Hrsg) (2004) Arzneiverordnungsreport 2003. Springer, Berlin Heidelberg New York

  20. Tohen M, Jacobs T, Grundy L et al. (2000) Efficacy of olanzapine in acute bipolar mania. Arch Gen Psychiatry 62(Suppl 2):17–21

    Google Scholar 

  21. Tollefson G, Sanger T, Beasley CJ et al. (1998) A double-blind, controlled comparison of the novel antipsychotic olanzapine versus haliperidol or placebo on anxious or depressive symptoms accompanying schizophrenia. Biol Psychiatry 43:803–810

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Tran PV, Hamilton SH, Kuntz AJ et al. (1997) Double-blind comparison of olanzapine versus risperidone in the treatment of schizophrenia and other psychotic disorders. J Clin Psychopharmacol 17:407–418

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. US Food and Drug Administation memorandum (2000) Study report of Clinical Pharmacology Protocol # 128–054

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Günther, W., Laux, G., Trapp, W. et al. Differenzialindikation atypischer Neuroleptika: Amisulprid, Clozapin, Olanzapin, Quetiapin und Risperidon . Nervenarzt 76, 278–286 (2005). https://doi.org/10.1007/s00115-004-1795-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-004-1795-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation