Skip to main content
Log in

Korrekturosteotomien des distalen Femur mit retrogradem Marknagel

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Deformitäten des distalen Femur werden meist suprakondylär korrigiert. Die Osteotomie erfolgt hierbei “in klassischer Technik” mit der oszillierenden Säge, die Osteosynthese mittels Winkelplatte. Nachteile dieser Technik liegen zum einen im ausgedehnten Operationstrauma, zum anderen in der Beschränkung der räumlichen Korrekturoptionen.

Die suprakondyläre Knochendurchtrennung mittels Domosteotomie bzw. Bohrlochosteoklasie und nachfolgender retrograder Marknagelung (RMN) bietet hierzu eine vielversprechende Alternative. An einem Kollektiv von 12 prospektiv erfassten Patienten mit mehrdimensionalen Deformitäten des distalen Femur werden erstmalig die Erfahrungen mit dieser minimal-invasiven Korrekturtechnik ausgewertet. Einzelheiten der räumlichen Analyse der Deformität, der Operationsplanung, der Korrekturtechnik und der Nachbehandlung werden angegeben.

Bei allen Patienten erfolgte prä- und postoperativ eine Analyse der Beingeometrie sowie der Kniegelenksfunktion. 7 Korrekturen wurden einzeitig durchgeführt. In 5 Fällen schloss sich der suprakondylären Akutkorrektur eine Kallusdistraktion bzw. ein Segmenttransport über den RMN mittels unilateralem Distraktions-Fixateur externe an. Bei 11 Patienten wurde das präoperativ definierte Korrekturziel erreicht, in einem Fall war das Ausmaß der frontalen Korrektur ungenügend. Die funktionellen Ergebnisse waren insgesamt gut. Die knöcherne Heilung im Bereich der Osteotomien und des Distraktionskallus war zeitgerecht. Bei einem Patienten entwickelte sich 6 Monate nach Abschluss der Kallusdistraktion eine Markraumphlegmone, die nach vorzeitiger Metallentfernung ausheilte. Sonstige Komplikationen traten nicht auf.

Die vorgestellte Operationstechnik ist planerisch und operativ anspruchsvoll, bietet andererseits eine wertvolle Alternative für die Korrektur komplexer suprakondylärer Femurdeformitäten.

Abstract

Deformities of the distal femur are usually corrected by supracondylar osteotomy. In the “classical” procedure the bone cut is performed with an oscillating saw, and internally fixed using a plate. This technique is hampered first by an invasive approach and second by limited corrective options in case of complex deformities.

A supracondylar bone cut by focal dome osteotomy or drill osteoclasis in combination with internal fixation by retrograde intramedullary nailing (RN) might be a promising alternative procedure. 12 patients with multidimensional post-traumatic deformities of the distal femur were prospectively enrolled in a study to investigate this new minimal-invasive technique. In all patients a meticulous analysis of leg geometry was done pre- and postoperatively. Details of operative planning, osteotomy and fixation procedure are given as well as the postoperative treatment. 7 corrective osteotomies were one-step procedures, in 5 patients additional lengthening over the RN was performed using unilateral external fixation.

The mean follow-up was 15 (range 7–27) months. All of the osteotomies healed in a normal expected time frame. All patients had important functional benefits. In 11 patients the goal of deformity correction was achieved. In one patient the correction in the frontal plane remained insufficient. 6 months after the completion of femoral lengthening osteomyelitis developed in one patient, probably due to a pin-track infection. The infection subsided after early removal of the RN. No further complications were observed.

The presented technique is demanding concerning pre-operative planning and surgical realization but it offers a minimal-invasive and promising approach for the correction of multidimensional femoral deformities.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Strecker, W., Kinzl, L. & Keppler, P. Korrekturosteotomien des distalen Femur mit retrogradem Marknagel. Unfallchirurg 104, 973–983 (2001). https://doi.org/10.1007/s001130170040

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001130170040

Navigation