Skip to main content
Log in

Ambulante Thromboseprophylaxe in der Unfallchirurgie

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Für die ambulante medikamentöse Thromboseprophylaxe gibt es keine Leitlinien. In einer prospektiven klinischen Untersuchung haben wir 1321 ambulante Patienten mit Verletzungen der unteren Extremitäten duplexsonografisch vor, während und nach Abschluss der Behandlung auf tiefe Beinventhrombosen untersucht. In der Gruppe A erhielten die Patienten (n=723) eine medikamentöse Thromboseprophylaxe während in Gruppe B (n=598) keine medikamentöse Thromboseprophylaxe erfolgte. Die Einteilung in A oder B war hauptsächlich von der Möglichkeit der Teilbelastung der unteren Extremität (>20 kp) und des Bewegungsumfanges des OSG (%gt;20°) abhängig. Patienten, die diese beiden Kriterien nicht erfüllten, wurden solange in Gruppe A klassifiziert bis sie ein höheres Aktivitätsniveau (B) erreichten. Gruppe A zeigte 30 tiefe Beinvenenthrombosen während in Gruppe B keine Thrombosen auftraten.

In der Beurteilung des Thromboserisikos bei ambulanten traumatologischen Patienten scheint mit dem Erreichen des Aktivitätsniveaus B eine medikamentöse Thromboseprophylaxe nicht mehr indiziert zu sein.

Abstract

There are no guidelines for the use of heparin in the prophylaxis of deep vein thrombosis in outpatients. In a prospective clinical investigation in 1996 and 1997, 1321 outpatients after trauma of the lower extremities were screened by duplex-color-coded-ultrasound in order to detect deep vein thrombosis. There were two separate groups: group A with drug prophylaxis of deep vein thrombosis (n=723) and group B (n=598) without.

The classification A or B was mainly related to the ability of weight bearing (at least 20 kp) and of ankle mobility (at least 20°). Patients who did not achieve both criteria were classified in group A and were treated with heparin until they attained a higer level of activity (B). Group A showed 30 deep vein thrombosis while group B had no thromboembolic complications.

We conclude that outpatients achieving a level of activity close to a physiological situation will show no thromboembolic complications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Eisele, R., Greger, W., Weikert, E. et al. Ambulante Thromboseprophylaxe in der Unfallchirurgie. Unfallchirurg 104, 240–245 (2001). https://doi.org/10.1007/s001130050720

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050720

Navigation