Zusammenfassung
Undislozierte Densbasisfrakturen können nativradiologisch ohne Berücksichtigung des zugrundeliegenden Unfallmechanismus eine Stabilität vortäuschen, die bei konservativer Therapie zu sekundären Dislokationen führen können. Dies wird vor allem bei der Klassifikation der Dens Frakturen nach Anderson und D'Alonzo leicht übersehen. Anhand einer Kasuistik wird diese Problematik aufgezeigt, der operative Anspruch einer vermeidbaren, risikoreichen transoralen Korrekturosteotomie dargelegt und auf eine aussagekräftigere Klassifikation der Densfrakturen verwiesen.
Abstract
Undislocated odontoid fractures may lead on the basis of conventional x-rays only to a wrong conclusion with regard to biomechanical aspect of stability. In this aspect the classification based on Anderson and D'Alonzo takes a high risk to missunderstood the fracture stability and can results in a secondary fracture dislocation. Therefore it is important to make the decision about operative versus nonoperative treatment on the base of the trauma mechanism. In this case report we elucidate this problem and the higher risk of anterior approach for correction. Furthermore a better classification of densfractures will be recommended.
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Seelig, M., Roth, R., Wörsdörfer, O. et al. Transorale Korrekturosteotomie einer in Fehlstellung verheilten transdentalen Luxationsfraktur. Unfallchirurg 103, 791–794 (2000). https://doi.org/10.1007/s001130050619
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050619