Summary
MRSA/MRSE infections are a major problem in hospitals and although in orthopaedic units the incidence is low awareness of this problem is necessary. Once a MRSA strain has been isolated the strict use of the hygiene precautions has to be applied to avoid epidemic spread of the strain. The patient has to be isolated. The staff has to use gloves and gowns whilst treating the patient. A antimicrobiel hand wash solution has to be used after taking off the gloves and before leaving the isolation room. Patient and staff have to be informed about the pathogenity and the way of infection spread so that infection precaution rules are fulfilled. Antibiotics should only be used in clinically well defined cases and the overall use of antibiotics should be reduced to lower the incidence of MRSA/E isolates. The problems of an MRSA case and its successful treatment are demonstrated.
Zusammenfassung
MRSA/MRSE-Infektionen im Krankenhaus stellen, obwohl derzeit in orthopädischen Abteilungen eher selten, ein großes Problem dar. Um einen epidemieartigen Ausbruch einer MRSA-Infektion zu verhindern, ist die Einhaltung spezieller Hygienemaßnahmen unbedingt anzuraten. Neben der sofortigen Isolierung des Patienten ist die Verwendung von Handschuhen bei der Patientenpflege, das Tragen von am Patientenbett verbleibenden Kitteln und die Benutzung eines antimikrobiellen Handwaschmittels nach Ablegen von Handschuhen und Kittel unabdingbar. Zur Durchsetzung dieser Maßnahmen ist die Aufklärung des Patienten und der Mitarbeiter über die Pathogenese dieser Infektion äußerst wichtig. Nur der gezielte Einsatz von Antibiotika und die Reduktion des Antibiotikaverbrauchs kann die Inzidenz der MRSA/MRSE-Isolate reduzieren. Die Problematik und erfolgreiche Behandlung einer MRSA-Infektion wird an einem repräsentativen klinischen Beispiel demonstriert.
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König, D., Randerath, O. & Hackenbroch, M. Nosocomial methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) and epidermidis (MRSE) infections in orthopaedic surgery. Importance, prophylaxis and therapy. Unfallchirurg 102, 324–328 (1999). https://doi.org/10.1007/s001130050410
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001130050410